Mälar Elvis Posted October 17, 2024 Report Posted October 17, 2024 Har någon erfarenhet av Örnvik 610 MC ? Med Mercruiser 3,0 LX 1 Quote
Lasse Ström Posted October 17, 2024 Report Posted October 17, 2024 Ser ut att vara en bra sverige båt. Örnvik i stort är skapligt byggda farkoster. Quote
Jens Posted October 17, 2024 Report Posted October 17, 2024 Bra båt men trång, slagit huvudet i många gånger och även svurit över trånga dörröppningar. 3,0 är väl en ok maskin men lite tråkig och framför allt jobbig innan den blir varm. Man bör justera "bland skruven" så den får fetare lågfarts blandning annars kan man bli knäpp på den... 1 Quote
Mälar Elvis Posted October 17, 2024 Author Report Posted October 17, 2024 1 timme sedan, Jens sade: Bra båt men trång, slagit huvudet i många gånger och även svurit över trånga dörröppningar. 3,0 är väl en ok maskin men lite tråkig och framför allt jobbig innan den blir varm. Man bör justera "bland skruven" så den får fetare lågfarts blandning annars kan man bli knäpp på den... Tack! Jag tyckte bakre ingången var lite bökig, men inte farligt. Främre var ok. Har du kört en sån med 3,0? Räcker motorn? Jag lite sneglat på en som ligger på land. Det lär väl inte vara den mest bensinsnåla combon båt/motor... Inredningen är ju skum med bara en förarstol, och sen en soffa längs med skrovsidan, ingen av bilderna är på den jag kikat på. Quote
-plm- Posted October 18, 2024 Report Posted October 18, 2024 Jag hade valt en modell med utombordare. Gamla inombordare kan få den mest arbetsbefriade att gå in i väggen... Jag har haft en Ryds 510 MC, mindre än denna, men både prisvärd, enkel med skjutbart tak och utombordare och jag skulle välja en sådan med bra fyrtaktare istället om jag fick besluta. Rydsen kan man sova två personer i också om man vill. Om du vill ha båten till det du verkar använda Bustern till, är utombordare att föredra. 1 1 Quote
Mälar Elvis Posted October 18, 2024 Author Report Posted October 18, 2024 1 timme sedan, -plm- sade: Jag hade valt en modell med utombordare. Gamla inombordare kan få den mest arbetsbefriade att gå in i väggen... Jag har haft en Ryds 510 MC, mindre än denna, men både prisvärd, enkel med skjutbart tak och utombordare och jag skulle välja en sådan med bra fyrtaktare istället om jag fick besluta. Rydsen kan man sova två personer i också om man vill. Om du vill ha båten till det du verkar använda Bustern till, är utombordare att föredra. Tack för svaret Du skriver som mina tankar, efter nattens funderingar Bustern blir kvar, suverän bland grynnor och grundflak, med minimalt djupgående och fri sikt runt om Tanken med en hyttbåt var/är en något bekvämare gång i typ krabb sjö, och att sitta något mer vindskyddat på vår och höstar, etc. Priset var rätt, skamlöst höstprutande från min sida Men motorn/motorrummet var inte helt fräscht, men det den ena tycker att så ser det ju ut i en båt, tycker den andre att det ser ut som nått som återvinningscentralen ratat + diverse annat som gör att jag tvekar. En gammal 2-taktare är egentligen inget hinder, går alltid att byta ut mot ny motor, som jag gjorde på Bustern. Ryds 510MC har jag varit och tittat på 2 st, den ena startade jag den gamla 2-taktaren på, den mådde inte bra, nej tack o jag sprang därifrån Båda hade vatten skvalpandes inne i hytten, något du har erfarenhet av? Ingång från för och akter är lite trångt och bökigt. Nja jag letar vidare, med utombordare. Quote
-plm- Posted October 18, 2024 Report Posted October 18, 2024 17 minuter sedan, Mälar Elvis sade: Tack för svaret Du skriver som mina tankar, efter nattens funderingar Bustern blir kvar, suverän bland grynnor och grundflak, med minimalt djupgående och fri sikt runt om Tanken med en hyttbåt var/är en något bekvämare gång i typ krabb sjö, och att sitta något mer vindskyddat på vår och höstar, etc. Priset var rätt, skamlöst höstprutande från min sida Men motorn/motorrummet var inte helt fräscht, men det den ena tycker att så ser det ju ut i en båt, tycker den andre att det ser ut som nått som återvinningscentralen ratat + diverse annat som gör att jag tvekar. En gammal 2-taktare är egentligen inget hinder, går alltid att byta ut mot ny motor, som jag gjorde på Bustern. Ryds 510MC har jag varit och tittat på 2 st, den ena startade jag den gamla 2-taktaren på, den mådde inte bra, nej tack o jag sprang därifrån Båda hade vatten skvalpandes inne i hytten, något du har erfarenhet av? Ingång från för och akter är lite trångt och bökigt. Nja jag letar vidare, med utombordare. Den vi hade var fri från vatten i kölsvinet och hade en modern fyrtaktare på 60hk som knappt förbrukade soppa. 60hk är i minsta laget för denna båt, så rekommenderar inte mindre motor. Det är självläns, så misstänker i så fall läckage i tätningen mot något av utloppen. Borde inte vara svårt att åtgärda ifall inte själva innerplasten skulle ha spruckit, men den är kraftig. 1 Quote
Freddeno1 Posted October 18, 2024 Report Posted October 18, 2024 Uttern 6200 AC kanske kan vara ett alternativ eller ev den mindre 5000 AC? Finns 6200 AC på blocket just nu, tyvärr med gammal motor. Såldes en för ett tag sedan med samma pris med 4 takts Yamaha. Tänker att den går lite bättre i sjön med sin storlek. 1 Quote
Mälar Elvis Posted October 18, 2024 Author Report Posted October 18, 2024 18 minuter sedan, -plm- sade: Den vi hade var fri från vatten i kölsvinet och hade en modern fyrtaktare på 60hk som knappt förbrukade soppa. 60hk är i minsta laget för denna båt, så rekommenderar inte mindre motor. Det är självläns, så misstänker i så fall läckage i tätningen mot något av utloppen. Borde inte vara svårt att åtgärda ifall inte själva innerplasten skulle ha spruckit, men den är kraftig. Tack! Min 50hk Mercury på Bustern är ju riktigt snål, trots Busterns allt annat än släta botten. Skillnaden mellan en 60hk och en 75hk (Mercury) är cirka 50kg, och en våldtagen plånbok... jag skulle välja 60hk (till en Ryds 510MC) och vid behov byta till en propeller med annan stigning om man ev skulle vara fler i båten. Quote
Mälar Elvis Posted October 18, 2024 Author Report Posted October 18, 2024 22 minuter sedan, Freddeno1 sade: Uttern 6200 AC kanske kan vara ett alternativ eller ev den mindre 5000 AC? Finns 6200 AC på blocket just nu, tyvärr med gammal motor. Såldes en för ett tag sedan med samma pris med 4 takts Yamaha. Tänker att den går lite bättre i sjön med sin storlek. Tack! Det tipset ska kollas, lite senare idag 1 Quote
-plm- Posted October 18, 2024 Report Posted October 18, 2024 28 minuter sedan, Mälar Elvis sade: Tack! Min 50hk Mercury på Bustern är ju riktigt snål, trots Busterns allt annat än släta botten. Skillnaden mellan en 60hk och en 75hk (Mercury) är cirka 50kg, och en våldtagen plånbok... jag skulle välja 60hk (till en Ryds 510MC) och vid behov byta till en propeller med annan stigning om man ev skulle vara fler i båten. Det jag uppskattade med den lilla båten var bland annat att luckan längst bak på akterdäck kan fällas upp till ett relativt stort bord om man ankrar nånstans. 1 Quote
Björn Posted October 18, 2024 Report Posted October 18, 2024 Finns ju en utombordare version av 610 mc, den heter 575 mc har du kollat på den? 1 Quote
ThomasB Posted October 18, 2024 Report Posted October 18, 2024 566 Mc är likadan som 575 MC fast något år äldre. Dom mättes väl på olika sätt. 1 Quote
Mälar Elvis Posted October 18, 2024 Author Report Posted October 18, 2024 7 timmar sedan, -plm- sade: Det jag uppskattade med den lilla båten var bland annat att luckan längst bak på akterdäck kan fällas upp till ett relativt stort bord om man ankrar nånstans. Tack, det visste jag inte. Ingen säljare som visat det för mig heller... Quote
Mälar Elvis Posted October 18, 2024 Author Report Posted October 18, 2024 8 timmar sedan, Freddeno1 sade: Uttern 6200 AC kanske kan vara ett alternativ eller ev den mindre 5000 AC? Finns 6200 AC på blocket just nu, tyvärr med gammal motor. Såldes en för ett tag sedan med samma pris med 4 takts Yamaha. Tänker att den går lite bättre i sjön med sin storlek. 6200 AC såg trevlig ut, dock verkar det inte möjlighet lägga sig raklång på nån brits i kabinen, men jag kan ha fel 5000 AC såg också trevlig ut, men helst dörr baktill, istället för öppningsbart fönster. Quote
Mälar Elvis Posted October 18, 2024 Author Report Posted October 18, 2024 3 timmar sedan, Björn sade: Finns ju en utombordare version av 610 mc, den heter 575 mc har du kollat på den? Tack! Örnvik 575 MC verkade ju trevlig Dock ingen på Blocket just nu. Lite begränsad sikt framåt i en Örnvik 575 MC Quote
Mälar Elvis Posted October 18, 2024 Author Report Posted October 18, 2024 25 minuter sedan, ThomasB sade: 566 Mc är likadan som 575 MC fast något år äldre. Dom mättes väl på olika sätt. Tack! Det verkar vara en vettig båt Quote
1800thomas Posted October 18, 2024 Report Posted October 18, 2024 On 2024-10-17 at 18:02, Mälar Elvis sade: Har någon erfarenhet av Örnvik 610 MC ? Med Mercruiser 3,0 LX Sätt dit andra halvan av motorn så är du nog hemma. Radfyra? När det finns vinkelåtta, tar lika mycket plats på längden 😉 1 Quote
Mälar Elvis Posted October 18, 2024 Author Report Posted October 18, 2024 1 timme sedan, 1800thomas sade: Sätt dit andra halvan av motorn så är du nog hemma. Radfyra? När det finns vinkelåtta, tar lika mycket plats på längden 😉 Haha! Nej jag har lämnat V8:or i båtar bakom mig 1 1 Quote
Recommended Posts