Nimbus Posted May 7 Report Posted May 7 Hej Jag har tänkt att installera ett ankarspel i min Uttern S64 och undrar om någon har tips och råd för installationen? Ankarspelet som jag har tänkt att installera är Balder 600 med 12 mm blyad lina. Quote
Navigare Posted May 7 Report Posted May 7 Har inga specifika erfarenheter från båttypen men se till att det finns tillräckligt med plats under ankarspelet för linan. Med åren blir linan stelare och om det inte finns tillräckligt med "fallhöjd" finns det risk att den kinkar och börjar slira på linhjulet på spelet. 1 Quote
Ec1 Posted May 7 Report Posted May 7 Om det är lite trångt så rekommenderar jag att även kika på bandankarspelen som finns, fungerat ypperligt för mina "båtkompisar". 1 Quote
Eken Posted May 7 Report Posted May 7 Här finns några bilder från installationen av ett likadant ankarspel på min gamla båt: https://www.cybermarine.se/forum/topic/5217-etta-james-flyttar-in-coronet-26-family/page/2/#findComment-116494 Som du ser så monterade jag själva ankarspelet ovan durk och lät ankarlinan (12mm blyad) falla genom durken i ett 75mm rör. Det hände nu och då att linan kinkade i röret när man tog upp ankaret, vilket ledde till att det blev stopp och man fick lov att reda ut tampen innan det gick att fortsätta ta upp ankaret. Så som det redan har påpekats så är det viktigt att man har bra fallhöjd, annars kommer linan förr eller senare att trassla ihop sig. Förutom den detaljen var jag nöjd med ankarspelet. 1 Quote
Nimbus Posted May 13 Author Report Posted May 13 Vi får se hur det går har beställt ett Balder 600 nu är det bara att installera. Quote
Recommended Posts