Gå till innehåll

DC med utombordare i 7-8 metersklassen. Funderingar.....


Draco 2900 Star

Recommended Posts

Har varit ostrukturerad och ogenomtänkt i mina båtköp fram till nu och tänkte jag för en gång skull skall tänka efter lite före!

 

Efter att ha haft ett antal öppna styrpulpetare skulla vi ha större båt och jag rusade iväg och köpte i princip första bästa efter en snabb titt som paasade min budget då. (Jag vet, korkat!)

Vi använde båten en säsong, den fungerade till slut perfekt efter en del både planerade serviceåtgärder och oplanerade reparationer. Men båten var lite för stor, lite för törstig och lite för dåligt planerad. Dessutom höll VP motorerna från 1995 och DP dreven mig vaken om nätterna, saltvattenbåt från Florida utan sötvattenkylning. Dessa punkter med ekonomin överst gjorde att familjebeslutet blev försäljning och ytterligare en styrpulpet införskaffades. 

 

Men drömmen är kvar om att kunna vara ute lite längre, weekends, någon långtur bara jag och sambon och dagsturer med vänjer och familj.  Krav på kök i sittbrunn, utombordare och inte för stor, helst vill jag ställa den på trailer och kunna flytta den kortare sträckor. 

 

Drömmen med lite reservationer (pris, lågt kapell och dåligt med stuvutrymmen) är Finnmasters nya T8. Sedan finns det ju massor med liknande båtar från Nordkapp, Yamarin, Askeladden. Men de är nya modeller och väldigt dyra även begagnade. 

 

Vad tror panelen? Finns det båtar jag missar? Har inte nämnt USA båtar, men om ovan krav uppfylls, så varför inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Örnvik 640/670 weekender.

En polare har en sån, och funkar för 2 pers att bo i några nätter, eller för ett gäng på dagsutflykt.

Fula som stryk, men praktiska. Skulle må bra av mer motor än 135hk dock!

Dom trailar mycket med både V70 och Ford Mondeo utan problem.

 

Ingen bogpropp dock, men varför på denna storlek?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste det vara en DC och så stor som upp mot 8 meter?

Har du kollat in tex Finnmaster 6600 WA?
I klassen är det ju annars svårt att komma runt Yamarin som du redan själv nämnt (de vinner ju alla test de ställer upp i känns det som).

Det som annars faller mig in är Smugger 24 eller Ibiza 24/25.
Flipper har väl några båtar som kan passa också kanske (777?)..

Bogpropeller hör inte till vanligheterna på båtar i den här klassen, men går ju kanske att montera i efterhand om det verkligen skulle vara ett krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte riktigt ihop önskelistan med en utombordarbåt, å kanske inte riktigt med vad jag tänker på när jag tänker DC heller... Om du går på en inombordare så blir ju kostnaden betydligt lägre än för en med dubbla motorer. Hur stor var den som blev för stor?

Spontant tänker jag Windy, Draco och Nimbus.

Här är en du kan kitta upp och göra en rejäl genomgång av inom budget, http://www.blocket.se/varmland/Draco_2500_Crystal_47613517.htm?ca=14&w=3

Sen vill jag slå ett slag för en vacker klassiker som kan uppfylla dina krav, dock ingen DC, http://www.blocket.se/gavleborg/Coronet_24_Midi_1975_39267985.htm?ca=14&w=3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Bogpropeller är kanske lite overkill, men de nyare båtarna jag nämnt har oftast det som standard. När det gäller storleken så är 8 meter mycket, lutar nog mer åt runt 7 meter. Jag hade en Monterey 296 som vsr 9,65 och vägde 4,5 ton. Alltid hänvisad till kran och lastbil. Den storlek på båt jag söker kommer vara mer praktisk och större i sittbrunn med utombordare. Jag vill inte ha en solbädd utsn mer plats att sitta runt bordet med vänner, etc. Inbillar mig också att en liten nyare utombordare är snålsre och med lättservad än en inombordare. Mer tips mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på en Yamarin i den storleksklassen typ 64 elkler 76 DC fina båtar men kanske inte helt anpassade efter din budget? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla Askeladden 705, C6 och varför inte 645  Beetle. Fiffiga lösningar och jag tycker de har bra ruffplanering, där man stiger ned i ruffen och inte kryper rakt in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yamarin 76 har jag sett några som ligger runt 4-500 000:- Borde snart närma sig min budget. Har dock inte varit ombord på någon, det blir nästa steg. Askeladden 705 har jag provkört, trevlig båt, men just den jag testade hade alldeles för klen motor och gick dessutom varm på provturen. Dessa går lite bort ovkså pga inombordare och lite trång sittbrunn. Letar vidare....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 år senare...
On 2014-09-03 at 06:17, Draco 2900 Star sade:

Yamarin 76 har jag sett några som ligger runt 4-500 000:- Borde snart närma sig min budget. Har dock inte varit ombord på någon, det blir nästa steg. Askeladden 705 har jag provkört, trevlig båt, men just den jag testade hade alldeles för klen motor och gick dessutom varm på provturen. Dessa går lite bort ovkså pga inombordare och lite trång sittbrunn. Letar vidare....

 

Minns du vilken motor motor det va Askeladden 705 som du testade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, frankdaycruiser sade:

 

Minns du vilken motor motor det va Askeladden 705 som du testade?

Oj, det var ett tag sedan! Men det var definitivt en V6 Mercruiser. Så vad kan den varit på? 200-225 hkr?

 

Hänt mycket sen dess, köpte till slut en Nidelv 23 DC som var helt underbar och som vi hade några fina somrar med. Sedan kom flerföttersjukan över mig igen och kör nu med en Draco 2900 Star. ( som dock är till försäljning pga av husbygge)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Speedy sade:

Blir det en T7 eller T8 sen när huset är klart då? :)

Njae, dealen är en större båt än Dracon.......😎

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies