Jump to content

Unread Content

Showing status updates, topics and calendar events posted in for the last 365 days.

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. Jens

    Bilder Från Båtliv

    Då var det dig jag o Pontus såg vid Rosisstarten! Känner igen båten väl. Vi åkte hans gröna fjolla.
  3. Today
  4. Jens

    Båtlivet i USA

    Muskös stolthet!😉 Eller nästan, ligger ju inte på själva Muskö men på vägen...
  5. Last week
  6. Kane

    Nyheter i Marinbranchen.

    Och F375.
  7. Carl Mountainvalley

    Solnedgångar

    Solnedgång från arbetsplatsen förra arbetspasset, vy från bryggan vid ankomst Mariehamn.
  8. Här finns ju folk från hela landet och med koll på lite av varje, jag försöker hitta uppgifter om en gammal dykbåt med katamaranskrov som såldes av KVD i Göteborg 2011 som ett tomt skrov. Är det någon som känner igen båten? Som vet vilken firma som kan ha haft den? Antagligen som gått i konkurs kring 2010/2011!? Kanske känner igen några "linjer" på den och vet var den kan va byggd? Långskott, men va fan, försöka duger! http://www.skargardsbatar.se/trysundaexpress_2011/
  9. Var ses vi och var käkar vi? Ses i Staun för körning till... hm... Brofästet Senoren? Garpahamnen Hasslö? Fler förslag?
  10. Earlier
  11. Daniel Thelin

    Någon som äger en örnvik 481R?

    Hej! Skulle vilja ha några mått, möjligvis någon hjälpsam som äger en här på forumet?
  12. Pirayaf20

    Landsort, tips?

    Tack @CarMan! Jag åkte igår och allt gick mycket bra. Vi slussade ut ur Hammarbyslussen 0700, rundade Dalarö och gick innervägen till Nynäshamn. Vi angjorde Öja strax innan 11:00. Det var en del gammal sjö som rullade in på förmiddagen utanför Nynäs men vi höll 20 knop över hela södra mysingen och när vi kom fram var det bara en handfull båtar i hamnen. . Åkte via Utö på vägen hem och stannande vid Texas Longhorn i Hammarbysjöstad 1830 kvällen. 145 distans. Sommarens finaste tur!👍 IMG_2909.MOV
  13. Det som påverkar förbrukningen väldigt mycket på en gammal förgasar-tvåtaktare är hur mycket sakta du kör. Förbrukningen är oftast högst i deplacement-fart. Min gamla Yamaha 150F på en Buster Magnum gen 1 tar t ex 8 l/h på tomgång, 2 l/nm i 5 knop, i registret 25-40 knop tar den ca 1 l/nm o fullt ös 48 knop ca 1,5 l/nm.
  14. Speedy

    Båtfilm

    Vi ser fram emot att se dig och din båt med det härliga gångläget på Örlogsstaden Pokerrun 2023... eller vad säger du @Stinger260?
  15. Sprint

    Fjordling vs. Flipper 640

    Jag har haft både Fjordling 17&18! 17: livligare, roligare och man ska definitivt köpa en som är renoverad!.. 18: tryggare och mer välbyggd och allmänt lite stadigare i allt än 17. Kräver större motor för att gå lika fort som en 17 Flipper 640: ok med utombordare men går inte särskilt bra i sjö när det börjar gå lite fortare. Inombordaren är ju ganska tråkig och inget som borde attrahera någon som gillar sportiga båtar.. En 666 med 4.3 V6 är väl ok att frakta runt sig i men fruktansvärda att mecka med..
  16. Carl Mountainvalley

    Smuggler

    Men tusan oxå, nu var han ute å körde igen, gasade förbi oss lite före Fjäderholmarna. Tog ett foto men d blir lite iffy med telefonen 😝
  17. Stinger260

    Funderar på katamaran?

    Som kanske setts så har jag CCn till salu och är lite inne på att köpa en annan båt så fort jag blivit av med denna. Högre fart men samtidigt lägre soppaförbrukning är väl det jag eftersträvar. Sneglat lite på katamaraner då jag blev rätt frälst i en Hydrolift 24 som deltog i poker run här i Karlskrona ifjol. Är det någon som har information om Canestrari? I detta fallet en Sport Cat 21. Ska ju vara en sorts replika på Skater 21. Jag läste lite smått på ”det andra forumet” och fick uppfattningen om att skrovet är rätt så dåligt byggt? Men jag kan ha fel. https://www.blocket.se/annons/uppsala/sport_cat_canestrari_21_250xs/100233035 Sen har jag även hittat en Hydrolift Sportscat f22 för en aning högre peng. Då med en 2.5 efi Mercury från 2000, så lär väl vara högre soppaförbrukning på den aktersnurran? Annars såg den ut och vara i väldigt fint originalskick. Dessa i jämförelse, antar jag att Hydroliften är något bättre byggd utan någon som helst erfarenhet? Intresset på ett annat V-skrov, både inom- och utombordare är inte uteslutet, men då känns det ju som att prissumman blir något högre redan där. Väldigt svagt intresse och utbud av båtar just nu. Så jag lär väl ha god tid att fundera innan jag tar ett beslut på vad det blir istället för CCn.
  18. Snyggt Jesper! Väldigt fin och roligt att du tagit dig till den här punkten och att vi har fått vara med på din resa vid sidlinjen 👍. Jag gillar den skarpt!
  19. Hittade lite nyttig info om ni tänkt ta en tur via långtarmen i sommar, då behöver ni ha lite koll på när det är möjligt att passera farleden under Tappströmsbron. Beslut - Avlysning av allmän farled 914 vid Tappström Sjöfartsverket beslutar med stöd av lagen (1983:293) om inrättande, utvidgning och avlysning av allmän farled och allmän hamn, att den allmänna farleden 914, i delen under Tappströmsbron, skall vara avlyst för sjötrafik i perioder från 25 juli 2022 till 3 november 2022. Avlysningen gäller i omfattning och under tider enligt följande Måndag 25 juli 2022 t.o.m. söndag 14 augusti 2022, dygnet runt, kl. 00:00 – 24:00; Ingen båttrafik tillåten under dessa 21 dygn. Torsdag 22 september 2022 t.o.m. lördag 15 oktober 2022, dygnet runt, kl. 00:00 – 24:00; Ingen båttrafik tillåten under dessa 24 dygn. Söndag 16 oktober 2022 t.o.m. lördag 29 oktober 2022, dygnet runt, kl. 00:00 – 24:00; Ingen broöppning möjlig under dessa 14 dygn. Båttrafik som ej kräver broöppning är tillåten. Söndag 30 oktober 2022 t.o.m. torsdag 3 november 2022, mellan kl. 07:00 och 19:00; Ingen båttrafik tillåten under avlyst tid. Övrig tid, 19:00 – 07:00 så är båttrafik som ej kräver broöppning tillåten. 3038_bilaga-tappstrom.pdf 3038_avlysning-tappstrom.pdf
  20. När jag läste i tråden ang. försäkring fick jag för mig att kolla min egen försäkring...det visade sig att jag missat att försäkra jolle+motor! Nu är det fixat och som bonus tyckte bolaget att jag fått en alldeles för stor höjning av årets premie! Resultatet blev i alla fall försäkrad jolle och en återbetalning på 2600:- 😃 Det räcker ju till både kortburk och Gt 😃
  21. Kuling

    En båtresa på land

    Ja, det var ju den lilla saken jag hade i bakhuvudet när jag skrev inlägget. 😄
  22. Gasglad

    Renoverade dieslar

    Ja en grävmaskin eller liknade blir avlastad titt som tätt och går över 50% på tomgång utan last under sin livstid. Det mesta som gör att våra motorer slits är att står mycket och utsätts för saltoch fuktig luft. Dvs grejerna rostar och fastnar. En Diesel går tusentals timmar i ett mindre kommersiellt fartyg utan större problem. Men så står inte det lika mycket. De inombordare jag har haft brukar jag ta ur impellern och sen bygla stoppen eller starta lite kort, bara så man kör upp oljetrycket så allt får lite ny oljefilm. Kör man för länge blir avgassystemet väldigt varmt och det finns risk att nått smälter eller tar eld.
  23. Lars Ström

    Fountain Båtar I Alla Storlekar. Bilder Och Info.

    Fountain 10 Meter with 2 X Evinrude V8 300XP 3.6 liter loopers. Model year 1985
  24. Magnus Z

    Från Don Aronow till Boghammar Magnum

    Om det regnar kan man läsa denna bok om man vill veta mera om Boghammar marin.
  25. TTT

    "Norrlands Guld"

    Snygg som fan👍
  26. Nimbus

    Svårstartad Mercruiser 4,3 MPI

    Hej Tack för tips. Nu i helgen så skulle jag göra ett försök att starta motorn och innan jag gjorde det tog jag av fördelaren och tittade i den. Det såg inget vidare ut fullt av ärg på alla polerna. Rengjorde och motorn startade hyffsat bra. Så det blir ny fördelare och rotor samt tändkablar. Jag hoppas att jag hittade problemet med min svårstartade motor.😀
  27. Justin Time

    Biodiesel i båt

    Är test på gång på västkusten, VP dealer. Ska bli intressant att se hur det funkar.
  28. Göran med FormaM28

    Lite nya eller uppdaterade lagar

    Skärpta regler gällande förarbevis för vattenskoter (TU13) http://www.riksdagen.se/Views/Ui/images/arrow-right.gif Riksdagen sa ja till regeringens förslag om att förarbevis för vattenskoter ska kunna återkallas tillfälligt. Detta om det finns misstankar att föraren har gjort sig skyldig till brott som allvarligt påverkar sjösäkerheten. Förarbeviset ska dras in om det framstår som sannolikt att föraren kommer att bli att dömd i ärendet. Förslaget innebär att vattenskoterförare kommer omfattas av liknande regler som gäller körkort för fordon eller förarbevis för snöskoter. Den vattenskoterförare som inte överlämnar ett förarbevis som har återkallats tillfälligt ska dömas till penningböter. Lagändringen börjar gälla den 15 maj 2022.
  29. Denna sticker upp i farleden. Inte direkt mitt i men man bör se upp. Den är i närheten av den lägre kraftledningen. Det ska vara anmält.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

By continuing to browse our site you agree to our use of cookies