Jump to content

Unread Content

Showing status updates, topics and calendar events posted in for the last 365 days.

This stream auto-updates     

  1. Yesterday
  2. Lars Ström

    Båtlivet i USA

    Det blev en flygande start på firman våren 1976. Sålde massor av nya större motorer på båtmässan och under hela sommaren.. Vissa skulle monteras på båtar, andra i kartong. Skanstull Marin drog ner på verkstadsrörelsen när Arne Fröding slutade där och Vi hade nu en deal men SM om att hjälpa dom med servicejobb. Om jag minns rätt byggde Arne Boden en ny båthall. När jag träffade Billly Huzell på båtmässan i Stockholm efter Vi just öppnat på Tollare märkte jag en viss förändring hos Billy. Hade ju varit hemma hos honom i Karlstad i Oktober efter Kanarieöarna 1975 på hans 50 års dag. Hade gjort en speciell uppförstorad bild på min vita Clerici. Tagit bort Nacka Asfalt och texten "Grattis Billy på 50 års dagen" stog det nu på båten. Han blev så glad över den. Bilden nedan är från Billys 50 års dag Frågade Bengt Nilsson om Billy men han var tystlåten. Såg något av en tillfällighet jag inte skulle se när jag var ute på Krossgatan i Vällingby hos Huzells. Fortfarande inget rakt svar av någon men så här låg det till nu med facit i hand. OMC hade sagt upp Huzells som Evinrude agent i Sverige i början på året. Man hade också sagt upp AGB som Johnson agent i Sverige. OMC skulle starta egna dotterbolag runt nästan hela Europa. Nu förstog jag bättre varför Billy Huzell var låt oss säga låg. Bengt Nilsson som Ni vet var chef för Evinrude i Sverige, anställd av Huzells. På AGB sidan var det Pelle Welin som var chef för Johnson, anställd av AGB. Stor armbrytning mellan dessa två herrar pågick om vem OMC skulle anlita för VD jobbet i det nystartade OMC Sverige med start första Januari 1977. På den tiden var Evinrude Johnson extremt starka på Sverige marknaden. Mercury gick sådär. Sen fanns det Penta och lite Yamaha började synas som småmotorer. På min racingsida hade jag via Huzells beställt en ny SE klass Clerici och skickat Franco en enkel ritning hur jag ville båten skulle byggas. (Stora förändringar i aktern) Birger en "allt i allo" herre på Huzells lånade min dubbeltrailer och hämtade två båtar från Italien. Min och en SD båt. Jag hade inte tid att göra det själv. Beställde båten olackad för jag ville lacka den i Sverige. Exakt som 1976 års Evinrude 75hk. Hade ju också blivit lovad av OMC att få den nya SE klass racing motorn som skulle göra totalt mos av Merc 650 XS. Fanns inget besked om datum för nya motorn men under sommaren 1976. Väl i Sverige hade Franco Clerici byggt min båt exakt som jag ville. Nu kördes den på lack och sedan riggning med massa fina "hardware" jag beställt från USA. Hoppar lite mellan allt möjligt men Ni som följer detta hänger säkert med. Det blir fortsättningen så snälla vänta med inlägg så allt hänger ihop..Tack.
  3. Lars Ström

    Olyckor och annat otyg

  4. Last week
  5. Gasglad

    Polisen söker ägare.

    Polisen i Gävle söker ägare till den här:
  6. Flajjan

    KAMD 42 Suger inte sjövatten

    Jag hade problem med ett elverk som inte ville sug upp vatten efter att jag bytt impeller, det blev tryck bakom impellern, jag lättade på pumphuset så det kunde komma ut vatten direkt efter impellern, då började vatten att flöda, skruvade ihop och allt fungerade perfekt.
  7. Earlier
  8. Christian Gustafsson

    D3 190

    Bytt för och finfilter. Kan det vara något med turbon? Laddar med 1, 3 bar som mest.
  9. Jarlingar

    Båtfilm

    Har åkt kanot med Honda 9.9hk.. Var innan gps'ernas intåg, men fort gick det... 😁
  10. Draco 2900 Star

    Mått för bockar till Bavaria 27 Sport

    Tyresöbocken typ 1 eller 2 funkar. Alla bockar lyfter högsta punkten på botten tillräckligt för drev... Om du skall tillverka själv, ta mått på färdiga bockar
  11. Jag har en Nimbus 26 med md 21A som läcker diesel ifrån en av fyra banjokopplingar på inspr pumpen. Jag har bytt tätbrickor på de tre övriga men den fjärde är LITE bökig att ens se och väldigt svår att komma åt. Motorn ligger ju under golvdurken. Någon som har något mektips? Något som jag kan demontera för att komma åt? Vill helst inte lyfta motorn! Det läcker ju en del då det handlar om högtrycksdelen i bränslesystemet Tacksam Andréas
  12. norpan

    Hur stor båt får man köra?

    Bara som ett litet tillägg till frågan, ja man får framföra fartyg utan utbildning men du är fortfarande skyldig att framföra fartyget enligt gällande regler. Enklast att skaffa sig en insikt/överblick om dem kan ju faktiskt vara en utbildning även om det absolut inte är ett krav.
  13. Nimbus

    Uttern s64

    La ett bud igår och fick nej tack från säljaren. Fortsätter att leta.
  14. Magnus Z

    Läcker kylvatten och olja

    Börja med att identifiera varifrån vattnet kommer. Det ger i alla fall en hint om det verkligen kommer från motorn och inte från någon genomföring, vattepump eller annat som inte kostar en massa pengar. Det behövs inte många droppar olja för att täcka en vattenyta, så att tro det värsta på en gång är onödigt. Om du nu inte vill hitta en orsak till att byta motor......
  15. Lars Ström

    Sea foam i Sverige?

    Helt plötsligt ser jag Sea Foam var jag en går. Home Depot, Lowes, Menards, alla möjliga affärer även mataffärer och senast i dag på Walmart.
  16. Lars Ström

    Drevfundering

    Dessvärre har Bravo dreven vissa svagheter. Även läckande styraxel är väldigt vanligt och dyrt att fixa. Att inte Mercury gör om designen är klart märkligt när man vet att vatten läckaget händer på var och varannan sköld.
  17. Jarlingar

    SSRS!

    Nä jag tror inte vi gör det. Från länken ovan: "Insatsen är humanitär. Det är det så länge människor dör i de förfärliga mängder vi ser på Medelhavet." Människor slutade inte dö i förfärliga mängder på Medelhavet för att SSRS var där, snarare tvärt om tyvärr. Kan inte kommentera det närmare utan att gå in på minfältet politik.. Bla Robert Aschberg satt i styrelsen när beslutet togs.....
  18. Gasglad

    Bilder Från Båtliv

    Lite ensammare än vanligt... kan nog sätta mitt namn på den här bryggplatsen efter sommaren. Vi vill väl egentligen åka någon annanstans men på dagen hittar många av barnens klasskompisar med familjer hit då det inte ligger så långt ut. Och vad gör man inte för barnen :). Jaja ska väl inte klaga för sämre kan man ha det.
  19. Låg en sån här vid bryggan idag. Den var rätt smart med stickkojer in under bänkarna bak.
  20. Draco 2900 Star

    DC med utombordare i 7-8 metersklassen. Funderingar.....

    Njae, dealen är en större båt än Dracon.......😎
  21. Ambj72

    En tråd om militära fartyg

    Oj. Självklart finns det intresset här. Börjar väl med gamla klassiska T38
  22. Gasglad

    Jorden-runt-drömmar

    Oj här måste det ha försvunnit massor med inlägg? eller finns det någon mer tråd någonstans om båten? För visst köpte du en Catta @Baretta. Vad blev det och hur har det funkat? Har för mig att du lät den ligga i men om man inte vill det hur tar man upp en sån pjäs?
  23. Peter 777

    Effekt

    Hej! Bytte till en ny D4-300 för några år sedan och gjorde då lite research vad som skiljer motorerna emellan D4-180 till D4-300. Om jag kommer ihåg rätt så är basmotorn för 180-260 väldigt lika förutom kompressor, turbo och mjukvara. 300:an skiljer mer och har andra kolvar, cyl.huv etc. Om du funderar på att byta mjukvaran med "chiptrim" så skulle jag verkligen avråda. Finns en anledning att det är olika turboaggregat mm mellan motorerna. Firmorna som utvecklar mjukvaror för effekthöjning har inte i närheten resurser och kunskap som VP har kring sina produkter. Volvo mäter förbränningstryck, pulslaster i block, turbovarvtal mm. //Peter
  24. Peter 777

    Kompressor D4-260

    Hej! Behöver inte vara kompressorn, blir samma symtom när tryckgivaren i inloppsröret säger upp sig. Detta är nästan ett "standardfel" på många D4/D6. Min D4-300 betedde sig precis lika som du beskriver och bytte givaren på 15 min och motorn funkade som den ska. Söker du på nätet borde du få träff på ämnet. Behöver inte vara detta fel men stor chans. Jag fick rådet från en aukt. Volvo Penta verkstad då de bytt flera givare som varit trasiga. //Peter
  25. Kalle AMK

    Vad är detta för båt??

    Jo jag hade en sådan. Den var ombyggd till styrpulpet med en form av jockeysäte i mitten samt att någon kapat ur en skida i aktern. Tror inte det gjorde så mycket till eller från. Inte mer än att alla plastningar satte sina spår och gjorde den lite ojämn och därmed instabil. Jag åkte 38,9 knop med en gammal 60hk tvåtaktare. 40 knop med en mercury rak4 85hk. I de farterna var den lite instabil men inte värre än att det gick att hantera. Jag hade ett tag en 90hk evinrude V4. Den var grymt stark och snabb. Mycket mer motor än mercuryn. Åkte som mest 44knop men det var inte full gas. Då kunde jag inte längre hantera båten. Så ja. 50-60hk är lagom enl min mening. 35-38 knop känns härligt snabbt i den båten. Har bilder i datorn hemma. Kan skicka på PM om du påminner mig. K
  26. Haddock_

    Inkoppling USB

    Tack för alla inspel. Självklart hade en färdig produkt varit önskvärt. Problemet är att jag vill ha det diskret. Dagens lösning ser ni nedan samt de svarta linjerna där jag vill sätta fyra uttag (gärna 2,1A, svar ja).
  27. Tack. Fann den och Djurö. Hur är det med sjömackar? Någon form av oljeavskiljning har de förmodar jag?
  28. Jarlingar

    Vatten i tanken

    Men vad fan! Spillde i 40 liter därifrån i söndags... 😬 Fast då var det kanske bättre i tanken..
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

By continuing to browse our site you agree to our use of cookies