Gå till innehåll

Kompressor D4-260


rune_99

Recommended Posts

Min motor går upp till mellan 1700-1800 rpm sedan "segar" den upp till 2000 rpm. När turbon går in går det linjärt upp till maxvarv.

Jag kan se att magnetkopplingen slår till mellan 1400-1500 rpm.

Kontrollerat spelet i kopplingen, som ligger mellan 0,5-0,6 mm.

Kan det vara så att kopplingen slirar trots att måttet är inom tolerans?

Går det att byta shims för att få ett mindre spel eller måste kopplingen bytas?

Om det är kompressorn, kan den renoveras eller byter man den?

 

Om det nu inte är kompressorrelaterat, vad kan det då vara?

 

Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Behöver inte vara kompressorn, blir samma symtom när tryckgivaren i inloppsröret säger upp sig. Detta är nästan ett "standardfel" på många D4/D6.

Min D4-300 betedde sig precis lika som du beskriver och bytte givaren på 15 min och motorn funkade som den ska. Söker du på nätet borde du få träff på ämnet. Behöver inte vara detta fel men stor chans. Jag fick rådet från en aukt. Volvo Penta verkstad då de bytt flera givare som varit trasiga.

 

//Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies