Hans Mikael Posted April 18, 2020 Report Posted April 18, 2020 Hej, i somras fick jag ett vattenläckage in i motorrummet på min motorseglare då kylvattenröret av koppar gnm backslaget gick sönder. Motorrum och kölsvin fylldes snabbt innan jag hann stänga intaget och starta länspumpen. Vattnet gick då upp till halva motorn. Startmotorn fungerade en vecka efteråt och byttes i höstas ut mot en ny. Vid uppstart i vår startar o går motorn fint men oljetrycksmätaren slår i botten och det går inte att stoppa motorn med nyckeln på instrument. brädan. Har nu knipsat kabeländar till ren koppar och satt på nya kabelskor med fett och krympslang. Ingen skillnad ! ? Kan det ha blivit kortslutning i oljetrycksmätaren när vattnet gick över kontakterna, det är tre stycken på mätaranslutningen. Eller..har det uppstått fel av detta uppe i instrumentet. Finns ingen merinelektriker på dessa breddgrader så jag är tacksam för ev. teorier om detta. Hans Östbom Norra Hälsingekusteb hans@fotosidan.se 070-6726931 Quote
Hans Mikael Posted April 18, 2020 Author Report Posted April 18, 2020 Motorn på ovanstående är en VP MD22 Quote
Gasglad Posted April 18, 2020 Report Posted April 18, 2020 Med största sannolikhet givaren på motorn samt att stoppsolenoiden kärvar. Tror inte det är fel i panelen för mätaren reagerar som den ska när det inte finns någon givare där. Hälsningar från Hudik Quote
Gasglad Posted April 18, 2020 Report Posted April 18, 2020 Var har du båten? Är det i närheten av Sundsvall så ring Näsmans Marinservice, de är mycket duktiga på Diesel motorer hälsa från Sigge. Är den i Hudiktrakten så kanske jag kan hjälpa dig Quote
Kane Posted April 18, 2020 Report Posted April 18, 2020 Tips: Sätt rätt rubrik på tråden så kan det vara lättare att få hjälp. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.