Jump to content

Fotograf Hans Östbom


Recommended Posts

Posted

Hej, i somras fick jag ett vattenläckage in i motorrummet på min motorseglare då

kylvattenröret av koppar gnm backslaget gick sönder. Motorrum och kölsvin fylldes snabbt

innan jag hann stänga intaget och starta länspumpen. Vattnet gick då upp till halva motorn.

Startmotorn fungerade en vecka efteråt och byttes i höstas ut mot en ny. 

Vid uppstart i vår startar o går motorn fint men oljetrycksmätaren slår i botten och det går

inte att stoppa motorn med nyckeln på instrument. brädan. Har nu knipsat kabeländar till ren koppar och satt på nya kabelskor med fett och krympslang. Ingen skillnad !

?  Kan det ha blivit kortslutning i oljetrycksmätaren när vattnet gick över kontakterna,

det är tre stycken på mätaranslutningen. Eller..har det uppstått fel av detta uppe i instrumentet.

Finns ingen merinelektriker på dessa breddgrader så jag är tacksam för ev. teorier om detta.

Hans Östbom

Norra Hälsingekusteb

hans@fotosidan.se

070-6726931

 

 

 

 

 

Posted

Motorn på ovanstående är en VP MD22

Posted

Med största sannolikhet givaren på motorn samt att stoppsolenoiden kärvar. Tror inte det är fel i panelen för mätaren reagerar som den ska när det inte finns någon givare där.

 

Hälsningar från Hudik

Posted

Var har du båten? Är det i närheten av Sundsvall så ring Näsmans Marinservice, de är mycket duktiga på Diesel motorer hälsa från Sigge. Är den i Hudiktrakten så kanske  jag kan hjälpa dig

Posted

Tips: Sätt rätt rubrik på tråden så kan det vara lättare att få hjälp.

  • Thumbs up 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By continuing to browse our site you agree to our use of cookies