Gå till innehåll

Ny båt, sötvattenkyld eller sjövattenkyld?


Stoft

Recommended Posts

Då familjen växer och Örnviken är för liten så börjar blocketappen gå för högvarv. 

HTn kommer få ryka mot en DC eller BR men jag har alltid varit lite anti inombordare då jag är mer hemma på en utombordare samt läser om så mycket haverier pga rost, frostsprängningar osv. Nu är inte underhållet något problem från min sida men att veta vad föregående ägare har gjort på hösten...

 

Är en sötvattenkyld motor mer skonad mot dessa problem än en sjövattenkyld?

Vad har panelen för tips på båtar i prisklassen 60-100k?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Stoft sade:

Då familjen växer och Örnviken är för liten så börjar blocketappen gå för högvarv. 

HTn kommer få ryka mot en DC eller BR men jag har alltid varit lite anti inombordare då jag är mer hemma på en utombordare samt läser om så mycket haverier pga rost, frostsprängningar osv. Nu är inte underhållet något problem från min sida men att veta vad föregående ägare har gjort på hösten...

 

Är en sötvattenkyld motor mer skonad mot dessa problem än en sjövattenkyld?

Vad har panelen för tips på båtar i prisklassen 60-100k?

 

 

Självklart sötkylning! Jag personligen hade ALDRIG köpt en båt med sjövattenkylning. Motorn lever längre och du får faktiskt en bättre bränsleekonomi pga högre temperatur. En sjökyld motor ska inte gå på 80 grader då det blir "panneffekt". Sen minimeras rost osv.

 

Svårt idag att köpa båt billigt pga Coronabåtar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies