Gå till innehåll

Båtlivet i USA


Lars Ström

Recommended Posts

Tror Vi sett den förut..inte säker men den ser lite fake ut..hon rycker märkligt i rorkulten..??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow.. I was in Stuart today and did drive by the former Evinrude Test Center. Also lucky to run in to the son of the new owner.
A very nice gentleman and we spoke for a few minutes.
The plan is to build a brand new very large dry storage marina..!!
Sounds perfect to me.👍👍❤️❤️

5C453B5E-BAE7-4B4F-AFAC-23DFB72AE38E.jpeg

E4D09446-2D38-4952-83B9-B83E452976F5.jpeg

BF329CBA-DD72-41D4-AB19-1E1092E011C5.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukade ju fira jul med min far när han var häröver förr. Numera kan han inte resa längre vilket fortfarande känns overkligt men så är det.

 

Först tänkte vi inte göra något alls den 24:e utan fira Jul idag som man gör häröver..

Dock ångrade jag mig i sista minuten och bad Carina göra en Janssons Frestelse och själv körde jag till Stuart för att köpa en Julskinka på "Honey Baked Ham"..

Well..väl där fann jag ut att i år måste man förbeställa vilket jag inte gjort så det blev ingen Julskinka.

Carina gjorde en god Jansson och lite ägg och även en hemgjord typ av skinka.

Ett glas rött vin sen spelade vi SkipBo och vann varsinna gånger.

Idag ordnar man Julmiddag i klubbhuset och Carina är där just nu och hjälper till i köket.

M.A.O får vi Jul 2 dagar i rad.

Saknaden av min far är stor..

 

PS

På Nyårsafton skall Vi hem till Florida Rick på fest. Ser fram emot det..Han är en skön herre..!!

 

5AE3FE26-143A-443E-9B4E-81F4ED2543AC.jpeg

  • Like 2
  • Tumme upp 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar man ut genom fönstret på vänster sida ser man en ny granne.

Han som ägt lot 161 beslutade för några dagar sen att sälja.

Doreen sålde platsen på två dagar för ett för mig otroligt belopp.

Kanske dags att sälja om priserna ligger runt 170.000 dollar..😃

B1B5359C-DDF9-4B64-BBDC-3AE284E797C3.jpeg

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya grannen tittade lite konstigt på när jag sa att tidigare ägeren brukade bjuda på Stella klockan 5 när han var här..!!..🤣

(Nej, han har inte punktering)

 

921E95A2-9D14-4D19-97F8-49F6EA98B2CD.jpeg

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt med nya modeller tycker jag ofta inte om de i början även om det denna gången var ett fantastiskt språng framåt teknikmässigt med C8. Ngt år efter lanseringen börjar det sätta sig och jag kan knappt vänta till Z06/ZR-1 kommer med ytterligare ett snäpp aggressiv formgivning. Eller cabben för den delen. 😎

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lådan vid min säng i bussen har knoppen/handtaget lossnat lite.

Går inte att skruva åt då skruven snurrar inne i ”lådburken”.

Känns irriterande så idag tog jag tag i detta jätteproblem..

Knepigare än jag trodde.. tog den dom fyra skruvarna men ”lådburken” verkade också vara limmad..

Efter lite bändande kom den loss.. satt med två små bitar dubbelhäftande tejp.

Blir imponerad hur Marathon bygger allt ombord in house.

Inte nog med att varje låda är märkt med ett instansat Marathon märke..

Lådan har också ett reservdelsnummer så man kan beställa en ny.

Kostat säkert skjortan..men möjligheten finns.

Nu är knoppen på plats med en lite längre skruv och åt-dragen satan..!!

B0DC3E44-281C-4F56-9F4F-8A205DD93611.jpeg

A223CF90-33D6-4B2C-BE7E-800932CC4C23.jpeg

311F292A-5576-444E-986E-681C5C7B52D4.jpeg

BBF09873-C84A-46D6-91E2-E38A709BF92E.jpeg

  • Tumme upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Snowman sade:

Som vanligt med nya modeller tycker jag ofta inte om de i början även om det denna gången var ett fantastiskt språng framåt teknikmässigt med C8. Ngt år efter lanseringen börjar det sätta sig och jag kan knappt vänta till Z06/ZR-1 kommer med ytterligare ett snäpp aggressiv formgivning. Eller cabben för den delen. 😎

Den är riktigt snygg men hjulbasen känns för lång för att vara perfekt😎.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ju för mig att jag ville bli fastighetsmäklare i början på 90 talet och gick i skola och utbildade mig till en sån.

Rätt tidskrävade och kostade en del.

Gjorde också en deal med en stor mäklarfirma och fick eget kontor där..

Dock varade det inte så länge när jag fann ut massa saker jag inte gillade alls med att ha en mäklar license.

Efter något halvår skickade jag tillbaka min license till Florida myndigheterna och avslutade min mäklardröm..!!

 

lars real estate license - Copy.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant ämne annars med fastighetsmäklare däröver. Vad jag har förstått så har både sälja och köpare ofta en mäklare. Hur funkar det när köparen har en mäklare. Delar de på försäljningprovisionen då eller får man som köpare betala sin ”egen” mäklare?

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer till detaljerna senare..

Dock fick jag en flygande start och hamnade bl.a i lokala tidningen.

8859F45F-C1AF-4D7D-8418-8796DADECE83.jpeg

92E7AFA9-A63B-4D6E-AAB7-01E7626DBC0E.jpeg

3A454995-BA15-41A1-8748-191AD5664941.jpeg

  • Like 1
  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, en välklädd herr Ström. Slips och kavaj. Har vi sett detta förut? Icke. Numera är du mer ledigt klädd. Liksom jag är sen pensionärslivet infann sig.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok..lite om mäklarbranchen i Florida..Lägg märke till att jag skriver Florida för varje state har olika regler och Du måste ha en mäklarlicense för den state Du säljer en fastighet-tomt i.

 

Nyckeln till framgång är att Du själv letar upp folk som skall sälja och får deras såkallade Listing. Häröver oavsett state är det  6 eller 7% kostnad för den som säljer sitt hus.

(Kommersiella fastigheter/mark kan vara upp till 10%)

Din Listing.. som exempel min fina dyra waterfront i Ocean Ridge var min listning går in i något som kallas MLS..Där finns allt som är till salu och vilken mäklare som helst kan sälja min Listing och man delar normalt på provisionen vid såkallad Closing när en oberoende jurist avslutar affären med betalning..Såkallad Payday.

När jag gav mig in i detta var en tid när hela lagstiftningen runt mäkleri ändrades till hårdare regler vilket var lite knepigt.

Fortsätter i nästa inlägg..annars blir det för långt och då somnar ni väl..🤣

Tryckte också upp en såkallad Flyer då jag var helt säker på att det var detta jag ville hålla på med..

 

 

 

100_2717.jpg

  • Like 1
  • Tumme upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns-fanns tre sätt man kunde agera som mäklare..Sellers Agent, Buyers Agent eller en oberoende Agent som varken representerar säljare eller köpare.

Detta var mycket knepigt just vid denna tid för många stämningar fanns mot mäklare som gjort fel.

Som Sellers Agent vilket jag var måste jag tala om det för varje eventuell köpare. Regeln var att man vid första ögonkontakt måste tala om i klartext att man representerar säljaren och inte köparen.

Detta var ju på gränsen till fånigt men om man inte gjorde så och den eventuella köparen gnäller till dom som utfärdar Mäklarlicensen kan man inte bara förlora sin license utan också få böter.

Nästa knepiga sak är att gamla uttryck som konstigt nog fortfarande använts är-var förbjudet i Florida..som exempel man får inte säga till en köpare att detta är the Master Bedroom utan man måste säga Bedroom 1 eller liknade.

Samma med Handyman special..ett uttryck för hus som behöver fixas upp..man måste säga Handy person special..!!

Om någon som exempel kommer till mitt kontor och vill se hus där många som exempel Svenskar bor och jag tar dom dit..Då åker min License direkt..

Kallas att man styr vissa grupper av människor till vissa områden..Big No, No i Florida.

Vidare om man har en real estate license och vill köpa ett eget hus måste man tala om för säljaren att man har en mäklar license vid första ögonkontakt.

Vi hade möte på vårt kontor med alla över 100 mäklare en gång i veckan och ibland tog det halva dan då diverse mäklare hade alldeles för många frågor.

När jag vart insatt i alla dessa märkliga och knepiga regler kändes det fel. På den tiden var Vi här på Grönt Kort som det kallas och blir man av med licensen för någon felsägning kunde man också bli utslängd ur landet..

 

Efter lite funderingar beslutade jag att skicka tillbaka min mäklarlicense med ett brev att jag omedelbart avsäger min mäklar status.

Sen började jag köpa och sälja mark på eget sätt.

När Sverige ändrade lagen att man kunde ha dubbla medborgarskap jag tror 2001 eller 2002 ansökte vi direkt om Amerikanskt medborgarskap. Då kunde jag ju ha en mäklarlicense och göra några misstag utan att bli utslängd..

Med facit i hand var det helt rätt att skicka tillbaka min mäklar license.

 

 

  • Like 1
  • Tumme upp 3
  • Tack! 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otroligt intressant och som sagt väldiga skillnader mot Sverige och

öven internt i USA. Berätta gärna mer, Lasse. 
 

btw kan man se tex My Lottery Dream Home eller Flip or Flop på TV11 för att se mer om köp, renovering och försäljning av hus. 
 

Sorry, ska inte kladda mer i Lasses tråd. 

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En situation som är väldigt vanlig och en av orsakerna till att man vid första ögonkontakt måste tala om för köparen att man representerar säljaren och inte köparen är att folk många gånger kan säga typ..jag vill köpa huset och är villig att betala så mycket men prövar lite lägre först med en offer..

Jag måste då som mäklare tala om det för säjaren då det är han som anlitat mig..!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något år senare efter jag gav upp min real estate license mjukade man upp vissa regler typ the Master Bedroom för folk kunde bara inte låta bli att använda dessa gamla uttryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staten Florida vart mer eller mindre tvunget att städa upp i mäklarbranchen då många tveksamheter pågick. Florida är ju känt för att inte bara vara stället för Amerikanen som flyttar hit från övriga USA..men också från hela världen.

Tveksamma människor gör tveksamma saker och folk med noll koll blir lurade när kluriga människor hittar på saker för att tjäna snabba stålar.

Många godtrogna Svenskar har kommit hit med  slantar och stora ideer..efter ett par år är dom pank och får ge sig hem till Sverige igen.

(finns många som lyckats också)

Dock blir även Svenskar i Sverige lurade och kliver i saker i god tro..

I början på 90 talet hörde en vän av sig från Sverige..han var i marinbranchen.

Han berättade att han gjort ett klipp och köpt en byggfärdig tomt norr om Tampa för runt 10.000 dollar och var så glad över sitt klipp.

Frågade om han sett tomten..svaret var nej med mäklaren hade lovat att tomten på Van Buren Street var kanonbra.

 

OK tänkte jag..något år senare kom hans son hit och han ville vi skulle åka och titta på tomten som låg utanför en liten håla som hette Inverness i norra delen av Florida..

Jag gjorde lite undersökningar och fann ut att något stämde inte..

 

Innan vi gav oss iväg på den 5 timmar långa resan ringde hans far och sa till oss att kolla så inte grannen ställt massa skräp på hans tomt..!!

På den tiden fanns inga GPS och annat..när vi kom till Inverness stannade jag på en mack och frågade var Van Buren Street låg..

Personen kollade lite märkligt på mig och sa har aldrig hört talas om..

Vi letade vidare med ljus och lykta..efter ett tag hittade Vi en vägskylt långt ut på en åker som det stog Van Buren Street på.

Det var inte ens grusväg dit utan uppkörd åker.

Jag började skratta och sa..din far skulle vara jävligt glad om någon granne hade funnits som ställt skräp på hans tomt..

 

Detta skurkeri var vanligt i Florida förr..man köpte upp en jättestor markbit ute på rena landbyggden för nästan ingenting..gick till lokala myndigheten som lät dig stycka upp hela området i tomter..inga andra regler fanns..Så varken vägar, el, vatten avlopp och dräneringar gjordes. Dock döpte man dom framtida vägarna i området med fina namn.

Sen sålde diverse mäklare dessa 100 tals tomter till godtrogna köpare i USA och hela världen.

Själv är jag ingen större vän av en djungel av regler som skall skydda folk som är låt oss säga "godtrogna" men numera går såna här saker inte längre i Florida.

Dock i många andra stater men dom har inte sol och värme året runt så det faller på orimligheter.

 

Googlade och fann Van Buren Street..ser ut som ett hus nu är byggt på en av vägarna..Dessa tomter är fortfarande osäljbara..dock kommer fastighetsskatten en gång om året för dom som köpte för 30 år sedan..!!

 

 

van buren.png

  • Förvirrad 1
  • Oops 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar gå någon timme här på resortet varje dag. Kollar på diverse saker och helt klart börjar det finnas en hel del lite roligare bilar här.

Några exempel:

0F218C1F-EB37-47E4-9D00-B8CBF3549886.jpeg

60CB4320-6ECD-404E-9A8D-C53E1D1DF2AE.jpeg

57E0684A-5268-4A36-9642-042C873A25A7.jpeg

28E9DA9F-6A94-4256-AD8A-2DFF4BFEC499.jpeg

7F61A6CF-A220-4BAF-971F-391729C31699.jpeg

31C23F6E-CC76-43AF-86D3-DA3C028524F8.jpeg

EAA13119-8AF4-4EAF-8355-638382EEA833.jpeg

8E4BB2A0-C93F-4B94-AF2F-3E1900800865.jpeg

24BA3C21-43DA-4095-B8C7-34DD46D336CC.jpeg

87C1D28F-FF05-44CB-876F-E1D7796F1BEA.jpeg

D579021A-95C2-4DDB-85E9-87DA6095F33A.jpeg

71B9E947-9BD4-4857-B393-22993575C66A.jpeg

  • Like 3
  • Tumme upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint i Tiki hutten på sista dagen av året.

Framåt kvällen tar vi oss hem till Rick..

Jag kör dit och frun hem..

Demokratiskt och helt rätt..😃

81581DC0-BB52-4D46-925A-4E005CFE9613.jpeg

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies