Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ser att det blir mer populärt att foliera båten. Antingen helt eller delvis.

det lyfter intrycket på en äldre båt rätt mycket.

Någon som vet hur bra det håller i praktiken? Repor, avmattning osv. Finns det någon folie som är bättre än någon annan?

Posted

20240912_184931.jpg.13cc35890834a9e1303b5a70f10febbb.jpg

Jag planerar att lägga folie på Magnum32an då Awlgrip-ytan har passerat bäst-föredatum. Troligen röd som den är original. Eventuellt grå men det är bra mycket bökigare med tanke eventuella småskador eller glipor som uppstår om man lägger en annan kulör än underlaget. 

Har tagit hem prover på KPMF-folie från VN vinyls, finns tre röda nyanser hos dem. På väg in till båten just nu för att kolla om någon av de matchar kulören på den Awlgrip som båten är lackad med.

För den som undrar, lyckligtvis är inget av proven rosa i verkligheten, färgåtergivningen min telefon verkar obra.

Posted

Inget av alternativen är hundra men Bright red, den till vänster, är minst dålig.

20240912_191930.jpg.4cfd3affd71296b6837cce7ce5072062.jpg

Posted

IMG_2830.jpeg.04ce22b9f94bb3cd3883c20071b2d606.jpegIMG_2671.jpeg.cc18369fbb18e055786a802a21ca1480.jpeg

Polarns båt e full me folie, suttit i några år, verkar funka mycket bra!

en bra klisterfirma borde kunna ta fram folie i nåt RAL/SIS system

det finns absolut kvalitet samt billig (dålig) folie.

jag kan rekommendera en firma som hållit på i över 40 år med reklam, solfilm, foliering på bilar å sånt dom håller numera till åt Kungsängen-hållet

Posted
10 timmar sedan, Corall27 sade:

IMG_2830.jpeg.04ce22b9f94bb3cd3883c20071b2d606.jpegIMG_2671.jpeg.cc18369fbb18e055786a802a21ca1480.jpeg

Polarns båt e full me folie, suttit i några år, verkar funka mycket bra!

en bra klisterfirma borde kunna ta fram folie i nåt RAL/SIS system

det finns absolut kvalitet samt billig (dålig) folie.

jag kan rekommendera en firma som hållit på i över 40 år med reklam, solfilm, foliering på bilar å sånt dom håller numera till åt Kungsängen-hållet

Den där är fin, var det inte en kille på Boatlife som byggde den?

Håller folien för tvätt, UV-strålning, saltvatten, polering osv över tid?

Risk att folien börjar släppa i kanterna?

Har inte bestämt mig för om jag gillar det eller inte, men såg denna båt med foliering av insida Targabåge. Då blir kraven på finish högre än om det är på skrovsidorna.

P9.jpg

Posted
18 timmar sedan, Kuling sade:

20240912_184931.jpg.13cc35890834a9e1303b5a70f10febbb.jpg

Jag planerar att lägga folie på Magnum32an då Awlgrip-ytan har passerat bäst-föredatum. Troligen röd som den är original. Eventuellt grå men det är bra mycket bökigare med tanke eventuella småskador eller glipor som uppstår om man lägger en annan kulör än underlaget. 

Har tagit hem prover på KPMF-folie från VN vinyls, finns tre röda nyanser hos dem. På väg in till båten just nu för att kolla om någon av de matchar kulören på den Awlgrip som båten är lackad med.

För den som undrar, lyckligtvis är inget av proven rosa i verkligheten, färgåtergivningen min telefon verkar obra.

Nog inte telefonens fel, snarare ljuskällan i belysningen....

Posted

Sån ofattbar tur att du hittar en exakt likadan färg på folien, finns nog inte.

På InnTech helfolierar vi Stockholms spårvagnar i SLs blå och Pendeltågen. Detta för att kunna producera folie för reklamkampanjer, utan att skada lacken (som sitter dåligt) Vi skickar då en färglikare till någon av Europas folietillverkare och får ca 10 veckor senare ett prov som ska godkännas. Det provet är helt genomfärgat och repor syns mindre. Man måste även köpa minimum 600 kvm folie.

Folien man klär båten med måste vara gjuten för att inte krympa och mjuk, så den går att töja.

Att printa korrekt färg på en vit folie blir mycket repkänsligt. Det funkar på logotyper och mindre ytor.

Stora ytor med samma färg är det svåraste. Alla missar kommer att synas.

Folie är mycket mer känsligt för nötning än Gelcote.

UV- beständigheten är inget problem

Lycka till