Coaster Posted September 19, 2024 Report Posted September 19, 2024 Jag har köpt en liten HT-båt att kunna traila runt för att stoppa i sjön, har ej kört den ännu. Motorn är en Johnson 115 V4 från 99, men jag hade tänkt montera en Mercury 200 som jag har ståendes, i mycket fint skick. Att båten klarar av det är väl inga problem, men vad kan man vänta sig av den? Att dom går ganska platt råder väl ingen tvekan om, skrovet ser inte ut att ha någon direkt hook, men har inte lagt nån rätskiva på den ännu. Är det någon här som har några erfarenheter kring skroven? Quote
Sprint Posted September 20, 2024 Report Posted September 20, 2024 Jag har haft en Bella 640 med en gammal Yamaha 115hk V4. Gjorde väl en 35-37kn om jag minns rätt efter lite laborerande.. Tyvärr är det ingen båt som är gjord för hög toppfart. Dom börjar överplana vid 35kn trots bra stävlyftande prop och tung motor samt att man har tiltat ut motorn. Min bror har nämligen en Bella 640 han med och han råkar ha en Evinrude 175hk och den gör i enstaka fall 45kn.. Trevlig båt med liten planingströskel som går bra i sjön upp till 25kn Vill du åka fort så är Fjordling eller smuggler 21 ht och andra liknande båtar ett bättre val! // Klas Quote
Coaster Posted September 21, 2024 Author Report Posted September 21, 2024 Har haft flera fjordling, men tycker det är så överprisade nu så vägrar köpa en igen. Nu är det ju så att jag redan har båten, så jag tänker helt enkelt prova 200, det blir åtminstone roligare än med 115. Botten är spikrak, och ser ut att kunna gå skapligt, det är ju en typ av skida på den. Går den 50+ så är jag nöjd, det räcker för ändamålet med råge. Håller er uppdaterade när jag fått ihop riggningen 👍 1 Quote
Recommended Posts