Magnus Z Posted August 9, 2022 Report Share Posted August 9, 2022 Idag hade KBV bråttom med sin vattenskoter i Karlbergskanalen, blåljus och sirenerna var påslagna. Men han kom tillbaka lite senare och troligen inte fångat vad han var på jakt efter. Han slog följe med deras ribbåt som passade på att be alla som ankrat upp att lätta ankar eftersom det tråkigt nog är ankringsförbud i hela kanalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Z Posted August 9, 2022 Report Share Posted August 9, 2022 Lite senare kom en flytande kräftskiva förbi, de hade hyrt slupen M/Y Champagne. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Navigare Posted August 9, 2022 Report Share Posted August 9, 2022 Börjar bli mörkt igen på kvällarna men vad gör det när man kan iaktta skymningen från sittbrunnen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Z Posted August 10, 2022 Report Share Posted August 10, 2022 Det är en del som skaffat detta vattenfärdmedel MOV_0278.mp4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Z Posted August 10, 2022 Report Share Posted August 10, 2022 Skön blandning av vattenfarkoster, nytt, gammalt och hemmabygge. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowman Posted August 10, 2022 Report Share Posted August 10, 2022 "Vi måste ha mera brus i kubbarna!!" Härlig kväll på sjön och i kanalen. 5 knop...-ish. Life is good. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
navigator Posted August 10, 2022 Report Share Posted August 10, 2022 Ankringsförbudet utanför Karlbergs slott är pga mycket giftigt bottensediment. Jag har mailat Sthlm stad och föreslagit att man ska lägga ut ett par gratisbojar utanför Karlbergs slott, det är ju superfint att ligga där i kvällssolen och äta lite mat i båten 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Z Posted August 10, 2022 Report Share Posted August 10, 2022 40 minuter sedan, navigator sade: Ankringsförbudet utanför Karlbergs slott är pga mycket giftigt bottensediment. Jag har mailat Sthlm stad och föreslagit att man ska lägga ut ett par gratisbojar utanför Karlbergs slott, det är ju superfint att ligga där i kvällssolen och äta lite mat i båten Har också tänkt den tanken, men vet inte om det Solna eller Stockholm stad som skulle kunna få dessa på plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
navigator Posted August 10, 2022 Report Share Posted August 10, 2022 Vore trevligt, billigt och skulle dessutom medföra att folk av ren obetänksamhet får böter och ännu värre den där ävjan från botten på händerna. Jag läste en miljöutredning om hur bottnarna o Karlbergskanalen och ulvsundasjön mår. Skitäckligt minst sagt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ola Posted August 11, 2022 Report Share Posted August 11, 2022 Kanonide, jag ska också maila om bojar. Satt på Grodhavet igår och såg bl a den motoriserade badbryggan tuffa förbi, och diskuterade just problemet att tillfälligt ligga och ta en fika någonstans i stan. Någon tänkte ju lite med "båthållplatserna" iaf så det kanske går att få till lite bojar i bra lägen. Om det inte som vanligt förstörs av att några pundare knyter fast sina pråmar... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Mountainvalley Posted August 13, 2022 Report Share Posted August 13, 2022 Detta är väl oxå en sorts båtliv, men i lite större skala 😉😂 Avgång Mariehamn, passerar Korsö påväg ut öster om Kobba Klintar (passa på att besöka dessa holmar om ni är på Åland med båt, finns ett trevligt kafé Café & Sjömansbar som är öppet dagtid då Ålands flaggan är uppe under sommaren) mot Helsingfors. Idag är vi i Visby på soliga Gotland och njuter😊 1 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonk Posted August 14, 2022 Report Share Posted August 14, 2022 Blev en tur till bogesund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Z Posted August 16, 2022 Report Share Posted August 16, 2022 På väg in i Pålsundet, paradis för träbåtsälskare. Träbåtar, träbåtar, träbåtar, överallt träbåtar. (det finns några i plast oxå) När man kommit förbi dessa och hamnat i Långholmskanalen finns det fler träbåtar, men dessa har en konstig pinne att hänga lakan eller annat som kan behövas för att de ska komma fram på sjön 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Posted August 18, 2022 Report Share Posted August 18, 2022 On 2022-08-14 at 23:56, Antonk sade: Blev en tur till bogesund Då var det dig jag o Pontus såg vid Rosisstarten! Känner igen båten väl. Vi åkte hans gröna fjolla. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonk Posted August 18, 2022 Report Share Posted August 18, 2022 3 timmar sedan, Jens sade: Då var det dig jag o Pontus såg vid Rosisstarten! Känner igen båten väl. Vi åkte hans gröna fjolla. Yes det stämmer, fjollan såg riktigt fin ut 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Z Posted August 20, 2022 Report Share Posted August 20, 2022 Ett gäng träbåtar hade samlats utanför Pampas sjömack, dem var lite utspridda så det gick inte att få ett bra gruppfoto på dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Z Posted August 20, 2022 Report Share Posted August 20, 2022 Det var deltagarna i Stockholm Classic Poker Run som hade ett depåstopp vid sjömacken. https://www.facebook.com/people/Stockholm-Classic-Poker-Run/100057337964284/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Z Posted August 26, 2022 Report Share Posted August 26, 2022 Hade varit ännu snyggare siffror om jag svängt åt styrbord några grader till.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pirayaf20 Posted August 26, 2022 Report Share Posted August 26, 2022 Nästa gång du ser en vinkande person på en brygga nära dig, där det råkar ligga en smuggler28, kom förbi och säg hej (även om personen håller i ett fiskespö och håv istället för roller och glasfiber) 😉 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Z Posted August 26, 2022 Report Share Posted August 26, 2022 9 minuter sedan, Pirayaf20 sade: Nästa gång du ser en vinkande person på en brygga nära dig, där det råkar ligga en smuggler28, kom förbi och säg hej (även om personen håller i ett fiskespö och håv istället för roller och glasfiber) 😉 Var på väg att plocka upp köparen till min Örnvik och hade inte riktigt tid, men håller koll på om presenningen är öppen eller ej och kanske stannar till någon dag 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Z Posted August 27, 2022 Report Share Posted August 27, 2022 Stort tack till alla seglare som med sina hissade segel fångar upp vindarna så vi andra kan få en vindfri tur 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
navigator Posted August 27, 2022 Report Share Posted August 27, 2022 On 2022-08-11 at 07:02, Ola sade: Kanonide, jag ska också maila om bojar. Satt på Grodhavet igår och såg bl a den motoriserade badbryggan tuffa förbi, och diskuterade just problemet att tillfälligt ligga och ta en fika någonstans i stan. Någon tänkte ju lite med "båthållplatserna" iaf så det kanske går att få till lite bojar i bra lägen. Om det inte som vanligt förstörs av att några pundare knyter fast sina pråmar... Nu har jag pratat med Sthlms kommun. De bojar jag tänker mig hamnar såklart i grannkommunen, Solna. De fick mail igår , får se hur de svarar. Fortsättning följer 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Z Posted August 28, 2022 Report Share Posted August 28, 2022 Det blir nog inte så trångt i farlederna på vägen hem idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Z Posted August 28, 2022 Report Share Posted August 28, 2022 Jag blev inte ensam på sjön, hann upp detta ekipage vid Hässelby båtklubb, där det är 8 knop. Det visade sig vara farbror blå som var ute och patrullerade. Ganska säker på att det var den båten som stoppade mig i förrgår kväll för nykterhetskontroll, blev inte så svårt att klara den eftersom det är drygt två år sen senaste glaset alkohol. Vi hade i alla fall sällskap hela vägen till min brygga, vet inte om det var deras runda eller om de ville vara säkra på att jag kom hem ordentligt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
navigator Posted August 29, 2022 Report Share Posted August 29, 2022 On 2022-08-27 at 22:42, navigator sade: Nu har jag pratat med Sthlms kommun. De bojar jag tänker mig hamnar såklart i grannkommunen, Solna. De fick mail igår , får se hur de svarar. Fortsättning följer Då blir nästa mail till Fortifikationsverket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stinger260 Posted September 4, 2022 Report Share Posted September 4, 2022 Igår deltogs det på Wettern Poker Run 😎 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TTT Posted September 4, 2022 Report Share Posted September 4, 2022 1 timme sedan, Stinger260 sade: Igår deltogs det på Wettern Poker Run 😎 SD motor=) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Z Posted September 6, 2022 Report Share Posted September 6, 2022 Rumrunner, en av de snyggaste träbåtarna som byggts. Tyvärr är det inte en V12:a som finns i den, men det kanske det blir en vacker dag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
navigator Posted September 7, 2022 Report Share Posted September 7, 2022 On 2022-08-27 at 22:42, navigator sade: Nu har jag pratat med Sthlms kommun. De bojar jag tänker mig hamnar såklart i grannkommunen, Solna. De fick mail igår , får se hur de svarar. Fortsättning följer On 2022-08-11 at 07:02, Ola sade: Kanonide, jag ska också maila om bojar. Satt på Grodhavet igår och såg bl a den motoriserade badbryggan tuffa förbi, och diskuterade just problemet att tillfälligt ligga och ta en fika någonstans i stan. Någon tänkte ju lite med "båthållplatserna" iaf så det kanske går att få till lite bojar i bra lägen. Om det inte som vanligt förstörs av att några pundare knyter fast sina pråmar... Nu On 2022-08-10 at 20:29, navigator sade: Ankringsförbudet utanför Karlbergs slott är pga mycket giftigt bottensediment. Jag har mailat Sthlm stad och föreslagit att man ska lägga ut ett par gratisbojar utanför Karlbergs slott, det är ju superfint att ligga där i kvällssolen och äta lite mat i båten Nu har jag i tur och ordning mailat och fått svar från : länsstyrelsen, Sthlms kommun, Solna kommun och fortifikationsverket, nästa mail blir till militärhögskolan. Skam den som ger sig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Z Posted September 10, 2022 Report Share Posted September 10, 2022 Inte många båtar ute idag, en vacker segelbåt är i allafall ute på Ulvsundasjön och luftar seglen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts