ypzilon Posted July 29, 2014 Report Posted July 29, 2014 Erik: Då borde väl midsommarviken på insidan vara tryggare? 1 Quote
Lindskrot Posted July 29, 2014 Report Posted July 29, 2014 @Erik_plus8 Ja jag kan tänka mig att det kan bli helvetiskt sug inne i viken när ett större fartyg passerar nära... får dra historian någon gång som en skeppare på Styrsöbolaget berättade för mig, hur han en gång tömde hela nya varvets örlogsbas med stena danica... 1 Quote
Snowman Posted July 31, 2014 Report Posted July 31, 2014 Kortet är inte från idag, som tur är, utan från förra hösten. Tyvärr början kanalen sjunka redan nu och detta är nog ett faktum om ngn månad. Ligger man i tillflödet till Bolmen där alla dansk÷% €££5 i Skåne får sitt dricksvatten ifrån är det sånt här man får leva med. Quote
winga78 Posted August 5, 2014 Report Posted August 5, 2014 Gick förbi en segelbåt i båtklubben igår, namnet tyckte jag att jag hade hört talas om tidigare, efter ett tag ramlade polletten ner Här kommer ett par andra bilder när jag ändå håller på.. Från Mälaren St annas Gustaf Dalén Snart är det helg igen, det betyder ut med båten! /Henke 3 Quote
Gelis Posted August 7, 2014 Report Posted August 7, 2014 Ja vad säger man sitter en dunk dunk dunk motor kopplat till ett AQ100 drev, hörs på långt håll. har sett den tidigare men fick den på bild förra helgen 2 Quote
Blue Marlin Posted August 9, 2014 Report Posted August 9, 2014 Konstigt att det inte tjuvas mer propellrar, när båtägare envisas med att bjuda ut dem på detta viset. Vi har många runt våra bryggor som hissa upp motorerna när båten ligger förtöjd. Tål inte utombordare att vara nedsänkta i vatten ? Sorry, för lite dålig bild! Quote
Jesper Zander Posted August 9, 2014 Report Posted August 9, 2014 Jag vill inte grisa ner mitt växelhus iaf, så jag hissar upp motorn. 2 Quote
JanJ Posted August 9, 2014 Report Posted August 9, 2014 Fick tipset, av välrenommerad marina, att tilta upp. Detta då stålpropp lätt ger galvaniska strömmar och käkar anoder. Bättre att tilta upp då. 2 Quote
Snowman Posted August 9, 2014 Report Posted August 9, 2014 Jag står på grund i hamnen med motorn nere, as simple as that. Quote
Lindskrot Posted August 9, 2014 Report Posted August 9, 2014 På gummibåten är båda snurrorna alltid i vattnet. Växer det på växelhusen kör man inte tillräckligt ofta! 2 Quote
Blue Marlin Posted August 10, 2014 Report Posted August 10, 2014 Fick tipset, av välrenommerad marina, att tilta upp. Detta då stålpropp lätt ger galvaniska strömmar och käkar anoder. Bättre att tilta upp då. En dum fråga då , är det sämre anoder på utombordare ? Själv har jag rosfria snurror på drev som alltid är i vattnet och drevet går aldrig att få ovan vattenytan som för en utombordare. Quote
Lars Ström Posted August 10, 2014 Report Posted August 10, 2014 Nej det är ingen dum fråga med stern drive blir drabbade av corrosion också. Har man rostfri stålpropeller på utombordaren är det klart bättre om motorn är uppfälld. Ja..det är lättare för någon att ta proppen men tror inte det är ett vanligt problem. Dom tar hela utombordaren istället.. Quote
Blue Marlin Posted August 10, 2014 Report Posted August 10, 2014 Ja..det är lättare för någon att ta proppen men tror inte det är ett vanligt problem. Köper argumenten , tur man åker båt i dricksvatten..=sötvatten I saltvatten är det bättre med utombordare som man kan hissa upp, spara mycket bekymmer. Att de stjäl hela utombordare märks här i trakterna, dock hör man inte så ofta att det är de riktigt stora motorerna. Är ändå förvånad (samtidigt glad) att de inte tar propellrar istället för bränsle, borde vara en bättre affär 1 Quote
Andrew Posted August 11, 2014 Report Posted August 11, 2014 Är någon sugen på lite arbete under vintern? Quote
nbottning Posted August 11, 2014 Report Posted August 11, 2014 DSC_4468.JPG Är någon sugen på lite arbete under vintern? Jo, fast, du vet, vintern är lång här uppe så det passar bättre med en rejält projekt och inte nått sånt snabbfixat ;-) 4 Quote
BME Posted August 11, 2014 Report Posted August 11, 2014 Jo, fast, du vet, vintern är lång här uppe så det passar bättre med en rejält projekt och inte nått sånt snabbfixat ;-) Kanske denna passar bättre nbottning Quote
nbottning Posted August 11, 2014 Report Posted August 11, 2014 Mest små kosmetiska fix, den tar vi! 2 Quote
Speedy Posted August 12, 2014 Report Posted August 12, 2014 Jo, fast, du vet, vintern är lång här uppe så det passar bättre med en rejält projekt och inte nått sånt snabbfixat ;-) Kanske denna passar bättre nbottning Ja dom e fina dom... Tjurkö va? Quote
Navigare Posted August 12, 2014 Report Posted August 12, 2014 DSC_5594.JPG Har någon köpt ny båt? Ingen Bavaria på mitt varv - det där är någon renommésnyltare. Quote
BME Posted August 12, 2014 Report Posted August 12, 2014 Jo, fast, du vet, vintern är lång här uppe så det passar bättre med en rejält projekt och inte nått sånt snabbfixat ;-) Kanske denna passar bättre nbottning Ja dom e fina dom... Tjurkö va? Japp på Tjurkö. Ganska bra läge att hålla till på vid östliga vindar. Fast jag har inte varit därr förrens i år, trots att jag åkt båt i karlskrona skärgård rätt många år. Quote
BME Posted August 12, 2014 Report Posted August 12, 2014 Några bilder till på båtar som kanske bör få lite kärlek 1 Quote
Navigare Posted August 12, 2014 Report Posted August 12, 2014 Det är något sorgligt över förfallna båtar. Quote
Speedy Posted August 21, 2014 Report Posted August 21, 2014 Jo, fast, du vet, vintern är lång här uppe så det passar bättre med en rejält projekt och inte nått sånt snabbfixat ;-) Kanske denna passar bättre nbottning 1 Quote
Dicke Posted September 5, 2014 Report Posted September 5, 2014 Var ute och åkte en sväng igår, MTI 55 mega cat, en brutal båt som går fantastiskt bra.... 4 Quote
Baretta Posted September 5, 2014 Report Posted September 5, 2014 Det är ett tufft liv att vara latte-pappa - Baretta 5 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.