ypzilon Posted July 29, 2014 Report Share Posted July 29, 2014 Erik: Då borde väl midsommarviken på insidan vara tryggare? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindskrot Posted July 29, 2014 Report Share Posted July 29, 2014 @Erik_plus8 Ja jag kan tänka mig att det kan bli helvetiskt sug inne i viken när ett större fartyg passerar nära... får dra historian någon gång som en skeppare på Styrsöbolaget berättade för mig, hur han en gång tömde hela nya varvets örlogsbas med stena danica... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowman Posted July 31, 2014 Report Share Posted July 31, 2014 Kortet är inte från idag, som tur är, utan från förra hösten. Tyvärr början kanalen sjunka redan nu och detta är nog ett faktum om ngn månad. Ligger man i tillflödet till Bolmen där alla dansk÷% €££5 i Skåne får sitt dricksvatten ifrån är det sånt här man får leva med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Navigare Posted August 3, 2014 Report Share Posted August 3, 2014 Sverige är fantastiskt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanJ Posted August 4, 2014 Report Share Posted August 4, 2014 Går på vatten..... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
red_line Posted August 4, 2014 Report Share Posted August 4, 2014 St Annas skärgård är bra fint 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
winga78 Posted August 5, 2014 Report Share Posted August 5, 2014 Gick förbi en segelbåt i båtklubben igår, namnet tyckte jag att jag hade hört talas om tidigare, efter ett tag ramlade polletten ner Här kommer ett par andra bilder när jag ändå håller på.. Från Mälaren St annas Gustaf Dalén Snart är det helg igen, det betyder ut med båten! /Henke 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gelis Posted August 7, 2014 Report Share Posted August 7, 2014 Ja vad säger man sitter en dunk dunk dunk motor kopplat till ett AQ100 drev, hörs på långt håll. har sett den tidigare men fick den på bild förra helgen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blue Marlin Posted August 9, 2014 Report Share Posted August 9, 2014 Konstigt att det inte tjuvas mer propellrar, när båtägare envisas med att bjuda ut dem på detta viset. Vi har många runt våra bryggor som hissa upp motorerna när båten ligger förtöjd. Tål inte utombordare att vara nedsänkta i vatten ? Sorry, för lite dålig bild! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Zander Posted August 9, 2014 Report Share Posted August 9, 2014 Jag vill inte grisa ner mitt växelhus iaf, så jag hissar upp motorn. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanJ Posted August 9, 2014 Report Share Posted August 9, 2014 Fick tipset, av välrenommerad marina, att tilta upp. Detta då stålpropp lätt ger galvaniska strömmar och käkar anoder. Bättre att tilta upp då. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowman Posted August 9, 2014 Report Share Posted August 9, 2014 Jag står på grund i hamnen med motorn nere, as simple as that. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindskrot Posted August 9, 2014 Report Share Posted August 9, 2014 På gummibåten är båda snurrorna alltid i vattnet. Växer det på växelhusen kör man inte tillräckligt ofta! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blue Marlin Posted August 10, 2014 Report Share Posted August 10, 2014 Fick tipset, av välrenommerad marina, att tilta upp. Detta då stålpropp lätt ger galvaniska strömmar och käkar anoder. Bättre att tilta upp då. En dum fråga då , är det sämre anoder på utombordare ? Själv har jag rosfria snurror på drev som alltid är i vattnet och drevet går aldrig att få ovan vattenytan som för en utombordare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted August 10, 2014 Report Share Posted August 10, 2014 Nej det är ingen dum fråga med stern drive blir drabbade av corrosion också. Har man rostfri stålpropeller på utombordaren är det klart bättre om motorn är uppfälld. Ja..det är lättare för någon att ta proppen men tror inte det är ett vanligt problem. Dom tar hela utombordaren istället.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blue Marlin Posted August 10, 2014 Report Share Posted August 10, 2014 Ja..det är lättare för någon att ta proppen men tror inte det är ett vanligt problem. Köper argumenten , tur man åker båt i dricksvatten..=sötvatten I saltvatten är det bättre med utombordare som man kan hissa upp, spara mycket bekymmer. Att de stjäl hela utombordare märks här i trakterna, dock hör man inte så ofta att det är de riktigt stora motorerna. Är ändå förvånad (samtidigt glad) att de inte tar propellrar istället för bränsle, borde vara en bättre affär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew Posted August 11, 2014 Report Share Posted August 11, 2014 Är någon sugen på lite arbete under vintern? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew Posted August 11, 2014 Report Share Posted August 11, 2014 Har någon köpt ny båt? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nbottning Posted August 11, 2014 Report Share Posted August 11, 2014 DSC_4468.JPG Är någon sugen på lite arbete under vintern? Jo, fast, du vet, vintern är lång här uppe så det passar bättre med en rejält projekt och inte nått sånt snabbfixat ;-) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BME Posted August 11, 2014 Report Share Posted August 11, 2014 Jo, fast, du vet, vintern är lång här uppe så det passar bättre med en rejält projekt och inte nått sånt snabbfixat ;-) Kanske denna passar bättre nbottning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nbottning Posted August 11, 2014 Report Share Posted August 11, 2014 Mest små kosmetiska fix, den tar vi! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
norpan Posted August 12, 2014 Report Share Posted August 12, 2014 Två för priset av en? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedy Posted August 12, 2014 Report Share Posted August 12, 2014 Jo, fast, du vet, vintern är lång här uppe så det passar bättre med en rejält projekt och inte nått sånt snabbfixat ;-) Kanske denna passar bättre nbottning Ja dom e fina dom... Tjurkö va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Navigare Posted August 12, 2014 Report Share Posted August 12, 2014 DSC_5594.JPG Har någon köpt ny båt? Ingen Bavaria på mitt varv - det där är någon renommésnyltare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BME Posted August 12, 2014 Report Share Posted August 12, 2014 Jo, fast, du vet, vintern är lång här uppe så det passar bättre med en rejält projekt och inte nått sånt snabbfixat ;-) Kanske denna passar bättre nbottning Ja dom e fina dom... Tjurkö va? Japp på Tjurkö. Ganska bra läge att hålla till på vid östliga vindar. Fast jag har inte varit därr förrens i år, trots att jag åkt båt i karlskrona skärgård rätt många år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BME Posted August 12, 2014 Report Share Posted August 12, 2014 Några bilder till på båtar som kanske bör få lite kärlek 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Navigare Posted August 12, 2014 Report Share Posted August 12, 2014 Det är något sorgligt över förfallna båtar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedy Posted August 21, 2014 Report Share Posted August 21, 2014 Jo, fast, du vet, vintern är lång här uppe så det passar bättre med en rejält projekt och inte nått sånt snabbfixat ;-) Kanske denna passar bättre nbottning 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dicke Posted September 5, 2014 Report Share Posted September 5, 2014 Var ute och åkte en sväng igår, MTI 55 mega cat, en brutal båt som går fantastiskt bra.... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baretta Posted September 5, 2014 Report Share Posted September 5, 2014 Det är ett tufft liv att vara latte-pappa - Baretta 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts