Gå till innehåll

Mega Yacht tråden..


Lars Ström

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...

Även stora båtar får  problem med Östersjön ibland.

 

Larsa har legat i Visby hamn några dagar och väntat på lugnare vatten med idag gav dom sig iväg.

 

post-3-0-49960800-1411928648_thumb.jpg

post-3-0-47849200-1411928644_thumb.jpg

post-3-0-83181300-1411928645_thumb.jpg

 

 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är även Larsas båt på land. Skall stå inomhus i varmgarage över vintern.

Hela båten, skrov-överbyggnad skall maskinpoleras och bottenfixas,målas.

 

Sluträkningen från varvet skulle inte jag vilja ha..  :D

 

post-3-0-10404000-1412169745_thumb.jpg

post-3-0-47493100-1412169746_thumb.jpg

post-3-0-38789400-1412169749_thumb.jpg

post-3-0-42892800-1412169750_thumb.jpg

post-3-0-21482700-1412169748_thumb.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt mäktigt att se dom bjässarna uppe ur vattnet och med lite jämförande proportioner sådär! Grymt!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att se Gryts Varv här i tråden! 
Två stenkast från min hemmabrygga.

Tycker man dom är stora i vattnet skall man se dom på land som sagt.
Låg en Princess V65 uppe förra sommaren med bara en propeller, det är väl inga billiga grejer att tappa kan jag tänka mig..

Finns en hel del ballt att fota härifrån med jämna mellanrum, jag har tänkt på det och forumet.
Skall bättra mig med kameran.  :thumbsup: 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en hel del ballt att fota härifrån med jämna mellanrum, jag har tänkt på det och forumet.

Skall bättra mig med kameran.  :thumbsup:

 

 

Ja tack!  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor ju med nära gryts varv 2 mil och det är kul att se vilka stora båtar dom tar upp har med tänkt att ta med kameran dit flera gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Nu är den i plurret..!! 

 

First look!

Benetti's new 60-meter M/Y Formosa. Her interior layout features five suites and dedicates one whole deck for the owner's apartments. She has a top speed of 16 knots and a cruising speed of 15 knots. At 12 knots, her range is 5,000 nautical miles

 

post-3-0-12192700-1418652452_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Såg ett program på tv nyss som handlade om en mega yacht båtbyggare från Holland som var mycket intressant.

Visste till exempel inte att det användes tonvis med spackel för alla till synes plastade ytorna som hand slipades mellan varje varv,

därefter upp till åtta varv av en specialfärg. All träinredning gjordes som ett gigantiskt pussel på verkstad för att sedan provmonteras i fartyget.

När allt såg ut att passa till 100% plockades hela inredningen ut igen för att lackar och behandlas för att till slut färdigmonteras, inte undra på att jag inte har råd att beställa en båt av den kalibern.  :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Holländarna är kända över hela världen för att vara enormt bra på stora båtar.

Det mest kända varvet är Feadship.

 

http://www.feadship.nl/en

 

Stämmer bra Umeubbe..jag har sett hur mycket/tjockt med spackel det är på skrovsidor och överbyggnader.

Flera cm tjockt..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju som sagt stora, och så finns det större båtar... Vi kikar just nu på att göra ett kundprojekt i Dubai, och såg av en händelse nåt på Google som jag inte kunde låta bli att kommentera...

 

post-218-0-86368700-1421401291_thumb.png

 

Zoomade in lite och ser den STÖRRE jakten... Värt att notera är att dom andra pilarna visar dels hyfsat stora båtar i den vanliga (om det nu finns nåt som kan kallas vanligt i Dubai) marinan, samt en stor ute och åker... 

 

post-218-0-19854900-1421401382_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte en Mega yacht kanske men jag tycker den platsar in här med råge.

Jag fotade den utanför Fort Lauderdale för några veckor sen och med lite hjälp så kom vi fram till att det är en Mangusta 165e.

http://www.digitalyachtnews.com/mangusta-165-at-the-next-monaco-yacht-show/

 

Kolla in gubben på flyan så får ni en referens på hur stor båten är.

 

post-431-0-57093300-1421507049_thumb.jpg

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Umeubbe, den 14 Jan 2015 - 22:22, skrev:

Såg ett program på tv nyss som handlade om en mega yacht båtbyggare från Holland som var mycket intressant.

Visste till exempel inte att det användes tonvis med spackel för alla till synes plastade ytorna som hand slipades mellan varje varv,

därefter upp till åtta varv av en specialfärg. All träinredning gjordes som ett gigantiskt pussel på verkstad för att sedan provmonteras i fartyget.

När allt såg ut att passa till 100% plockades hela inredningen ut igen för att lackar och behandlas för att till slut färdigmonteras, inte undra på att jag inte har råd att beställa en båt av den kalibern.  :D 

 

Nja har aldrig sett de slipa mellan varje varv. de börja med grovspackel oftast 2 varv och sen med finspackel. visst det blir en del slipning men inte så mycket faktisk. interiören vi fick var färdig lackat när den kom och provmonterades aldrig. Oldenburg gör en av de absolut snyggaste interiören med ett otroligt finish och passform. http://yacht.oldenburger.com/aktuelle-holding-nachrichten/yacht-interior.html

finns en del varv i Holland. De jag jobbade för har jag inte sett det.

Att de bygger ett interiör 1:1 i spånskiva har jag sett flera gånger, så att ägaren fick känna på att.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en amatörs ögon så såg det i alla fall väldigt avancerat ut med all spackling och provmontering som visades på filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jobbat hos olika tillverkare, blad annat Vitters och De Vries och har aldrig sett det.

Hela Interiören står och hänger i gummi och kommer färdig lackat. det ända de gör på plats är golvet och lister runt fönsterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De bygger interiören separat i annan verkstad. sen tar de isär lackar och bygga ihop det in i båten igen. 

spacklingen blir så pass slätt att de knappt behöver slipa det är sista lager de slipar och detaljer över däck.

epoxin härdas i 24 timmar så man har tid på sig och spackla så slätt så möjligt.

om det finns ett gäng som är intresserad kan jag fixa ett studiebesök till vitters shipyard och evt. Gouwerok.

Gouwerok bygger skrov och överbyggnad i alu. http://www.gouwerok.nl/

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies