Ec1 Posted June 8, 2023 Author Report Posted June 8, 2023 On 2023-06-07 at 14:50, Gasglad sade: Invertern dvs toppeffekt en vanlig spis tar ju gärna mer än 3000watt om man kör alla plattor samtidigt blir somsagt intressant att se hur det kommer fungera. Tvivlar att vi kommer kör två plattor på fullmutter samtidigt, gör vi sällan/aldrig hemma iallafall. Svetsar en ställning nu för 4 batterier på generatorns tidigare plats och inväntar Victron prylarna som bör komma idag. 1 Quote
Ec1 Posted June 27, 2023 Author Report Posted June 27, 2023 Nu har premiären varit med båten efter ett par tråkiga missöden. Började med att ena växelvajjern gick av och lyft vart tvunget. Helgen efter och första gången båten skulle upp i plan efter att båten köptes och körts hem rasade ena turbon. Vart klart stressigt att få tag i en ny och byta på 2dgr. 1 Quote
Ec1 Posted June 27, 2023 Author Report Posted June 27, 2023 Batteribanken fick plats med skohornets hjälp och skall börjas kopplas in. 3 Quote
Ec1 Posted June 27, 2023 Author Report Posted June 27, 2023 Gamla batterilådan och batterierna är uttaget. Blir bra med mer plats, blir lite att jobba med för att få ordning på kabeldragningarna…. 3 Quote
Ec1 Posted June 29, 2023 Author Report Posted June 29, 2023 Fått dit displayen i skåpet och kopplat upp båten mot victron vrm. Nu kan jag styra och övervaka båten vart jag än är. 1 2 Quote
Navigare Posted June 29, 2023 Report Posted June 29, 2023 Victron VRM är verkligen smidig. Jag köpte ett 4 pack Ruuvi sensorer för att hålla koll på temperaturen i motorrum, batterier och kyl/frys, de kopplar upp sig via bluetooth och går på inbyggt batteri. Quote
Ec1 Posted June 29, 2023 Author Report Posted June 29, 2023 4 minuter sedan, Navigare sade: Victron VRM är verkligen smidig. Jag köpte ett 4 pack Ruuvi sensorer för att hålla koll på temperaturen i motorrum, batterier och kyl/frys, de kopplar upp sig via bluetooth och går på inbyggt batteri. mm de hittas automatiskt med nya mjukvaran såg jag. några sådana och koppla in septi/vattengivarna blir nästa steg. Quote
Navigare Posted June 29, 2023 Report Posted June 29, 2023 Har bränslegivaren kopplad men inte vatten eftersom Beneteau har något underligt meck till givare, min Cerbo kopplad på NMEA2000 så jag får upp det jag vill på plottarna, bränslenivå och tempen på ölen. 1 Quote
Ec1 Posted July 5, 2023 Author Report Posted July 5, 2023 Monterat en victron galvanisk isolator p inkommande jord. Lite osäker hur det ska kopplas till båten bara. 1 Quote
Ec1 Posted January 25, 2024 Author Report Posted January 25, 2024 Äntligen fått sommarplats på Bullandö marina, ska bli så skönt att slippa broöppningar och onödiga transportsträckor. Dessutom är Bullandö ett mkt trevligt område generellt. Börjat med vårpysslet, BB drev är genomgånget, uppdaterat samt ompackat. SB-drev byttes under förra säsongen. 1 Quote
Ec1 Posted January 25, 2024 Author Report Posted January 25, 2024 Har uppdaterar alla sänglampor i båten till dimbara ledlampor med USB uttag. Även hittat spottar med lite bättre sken(gult istället för vitt), fått upp TV i äldsta dotterns kabin. 1 2 1 1 Quote
Ec1 Posted January 25, 2024 Author Report Posted January 25, 2024 Vårrustnings listan kan göras hur lång som helst men detta är vad jag vill hinna: Montera extra kablar bobanken (2x70mm), fick lite för mkt spänningsfall fram till inverter. Byta återstående spottar i cabiner snygga till kabeldragningar Trimgivare sb fungerar ej -lös? Nya Racorfilter samt bränsleslangar SB/BB (sitter idag VPs vita helalu Racor filter men bottenpluggarna sitter fast) Montera VP Easy Connect, konfiguera. Ankarspel lina löper ej ut/går trögt Täta/Sica mot HT Täta hål efter Radar DäcksLuckor, byta o-ringar kring vred. Mattor, göra mall av byggplast och skära till nya till "salong" Laga slipa bord, är idag folierat svart så vet ej skick under.... Svart var dock förkastligt vart 100grader varmt i förra årets skitsommar. Kapell samt skjuttaks duk är på tvätt/impregnering så dessa skall åter monteras måste även ordna takluckans skenor som ej löper som de skall. Båten måste även helpoleras samt botten slipas/bottenmålas 4 Quote
Ec1 Posted February 1, 2024 Author Report Posted February 1, 2024 Som vanligt går det inte som tänkt. Bordet var lackat svart under folieringen, faneren är i lite för dåligt skick. Blir nog att slipa fram teak kanten och måla faneren vit. 3 Quote
Ec1 Posted February 6, 2024 Author Report Posted February 6, 2024 Tar tacksamt emot tips på vad för färg man skall måla bordet med, viks ju på mitten så målade ytor kommer ligga motvarandra (dvs får inte klibba) Quote
Corall27 Posted February 6, 2024 Report Posted February 6, 2024 6 timmar sedan, Ec1 sade: Tar tacksamt emot tips på vad för färg man skall måla bordet med, viks ju på mitten så målade ytor kommer ligga motvarandra (dvs får inte klibba) Skjuter ifrån höften…. det går ju å beställa jäklig ball folie/ wrappa med nåt kul mönster, hunden, bild på sjöbotten under båten, sjökort……… Quote
Ec1 Posted February 7, 2024 Author Report Posted February 7, 2024 Corall27, tror det blir svårt att få kanterna på folieringen att fästa mot oljad teak. Quote
Ec1 Posted February 7, 2024 Author Report Posted February 7, 2024 tanken var ju att olja Teak kanterna, sedan spackla och måla faneren. Quote
Corall27 Posted February 7, 2024 Report Posted February 7, 2024 Trodde att du inte ville ha trälooken… Quote
Ec1 Posted February 8, 2024 Author Report Posted February 8, 2024 Ny faner hade ju varit snyggast kanske, men får i sådanafall bli till nästa säsong. https://www.trabutiken.se/shop/amerikansk-valnot-fanerark-21865p.html 1 Quote
Ec1 Posted February 19, 2024 Author Report Posted February 19, 2024 Bordet lämnades till grannen; Hellmans snickeri för lack med rätt prylar å kunskap. Quote
Ec1 Posted February 19, 2024 Author Report Posted February 19, 2024 Racorfiltrerna är urplockade och rengjorda, ska montera tappkran istället för bottenplugg. Passar på att byta alla bränsleslangar samt monterar filtrerna på lämpligare plats för att enklare kunna tömma dem vid behov. 2 3 Quote
Ec1 Posted March 14, 2024 Author Report Posted March 14, 2024 Vårrustningen har börjat ta fart. Har en kabelvinda/uppdragare i motorrummet för landströmskabeln. Luckan för kontakt var trasig då den nästan alltid är öppen och går lätt sönder. Fann en ny på Amazon med luckaför kabeln. 1 Quote
Ec1 Posted March 14, 2024 Author Report Posted March 14, 2024 Konstruktionen på takluckan är lite sisådär. Går på slädar som rör sig lite mkt och allt låser sig när det kommer lite snett. Monterar slädarna mer isär på RF plåtar som limmas och skruvas på plats ned kraftigare bult. 2 Quote
Ec1 Posted March 27, 2024 Author Report Posted March 27, 2024 Monterat nytt vred för toa tömning till tank eller sjö och nya slangar. Renoverade toan med ny backventil mm men insåg när jag monterad tillbaks den att skålen är sprucken. Får bli en Dometic MF istället. 1 Quote
Ec1 Posted March 28, 2024 Author Report Posted March 28, 2024 Bränslesystem är även klart och uppdaterat, bara montera filter och lufta kvar. 3 Quote
Recommended Posts