Jump to content

Recommended Posts

Posted
2 timmar sedan, Ec1 sade:

Bränslesystem är även klart och uppdaterat, bara byta filter och lufta kvar.

IMG_4428.jpeg

Snyggt. Var fick du tag i nipplarna för att tömma ut vatten? vill gärna ha på mina också.

Posted
1 timme sedan, -plm- sade:

Snyggt. Var fick du tag i nipplarna för att tömma ut vatten? vill gärna ha på mina också.

Vinklar, ventiler, övergångar mm är köpt på Hydroscand. borrade upp övergången mellan filter/vred då det var lite för liten diameter tyckte jag.

• 2 weeks later...
Posted

Litet missöde när toaletten lastades ur, nu blir det defenetivt ny toa😁

IMG_4457.jpeg

• Haha 1
Posted

Båten har stått med batterier urkopplade över vintern, när dessa kopplades in och alla system uppdaterats så har alla inställningar försvunnit. Ngn som kan Victron och vet vad/hur man ställer in shunt/multiplussen igen? Ska väll gå att göra över VRM?

Skärmavbild 2024-04-09 kl. 17.48.12.png

Posted

MultiPlus konfigureras bäst med en laptop och en VE.Bus dongle, men det går att göra med VRM under Device List och VE.Remote. Finns en länk till instruktioner där hur man gör från en dator (Windows tror jag). 
Shunten är nog inte mycket att konfigurera på?

Posted

Navigare, skall gå att köra över VRM, har dock bara Macar... problemet är att jag är usel på det och vet inte riktigt vilka parametrar som behöver ändras. Tyckte t.ex inte laddningen sker som skall och hittar inte vart man ändrar namn på enheterna etc. 

Shunten visar ingen batteristatus alls?

Posted

Ledsen, jag har inte kunskap nog för att kunna vägleda dig genom alla MultiPlus inställningar. Min sattes upp av TyMar och jag har bara sett att det går att pilla via VRM. Jag skulle vara försiktig med att testa mig fram, kan bli mellan dyrt och väldigt dyrt.

Med shunt, menar du batterimonitorn? Typ Victron 712 eller liknande? Den är ju ”typ” plug-and-play?

Posted

Navigare, har löst sig. Multiplusen behöver inte programmeras då den är inställd för AGM deep cycle orginal. Lynx shunten kunde jag programmera själv över Connect👍

Lämnade BB propellrar för balansering och genomgång. SB böt jag nav mm på förra säsongen.

Sytt nytt "skjut tak" och akterkapell är tvättat och impregnerat, blir klart på fredag så jag äntligen kan täcka av båten. Sjösättning 2maj.

• Like 1
  • Thumbs up 4
  • 2 weeks later...
Posted

Närmar sig sjösättning. Ny "tuta" och suflett/skjuttak på plats. Vart bra med omgjorda fästen för skenor mm. Bråkade en del med akterkapellet och bågarna då jag inte mindes hur det var monterat….

Sprayat insidorna på kapellen med Jape grön-fri för att slippa mögel som kom på sensommaren. 

Posted

BB främre propeller kastar/obalans samt har vandrat lite i hubben så behöver byta nav på denna med (gjorde samma procedur på SB förra säsongen.  Bakre proppen var OK men ska balanseras.

• Oops 1
Posted

Bordet är klart från snickeriet, monterat beslag och oljat teaken så det kan återmonteras.

IMG_4502.jpeg

IMG_4503.jpeg

• Thumbs up 5
Posted

Dreven tillbaka efter översyn, anoder bytta. Polering och bottenmålning kvar. 

IMG_4521.jpeg

• Thumbs up 3
Posted

PropellerBjörn ordnade snabbt navbyte och balansering: 

IMG_4525.jpeg

• Thumbs up 1
Posted

Äntligen är (förhoppningsvis) det mesta klart för å plumsa.

Bråkar med en powertrim givare som jag inte riktigt blir klok på.

IMG_4529.jpeg

• Thumbs up 4
Posted

När jag monterade tillbaka mitt drev på en båt klämde jag givarkabeln, 🤬🤯 det upptäckte jag när båten va sjösatt naturligtvis!

Posted

Corall27, jag har DPH-drev, givare mm sitter på insidan av sköldarna. Fått ordning på det nu och kalibrerat systemet. 

Istortsett alla givare/sensorer på D6 är Bosch-produkter. Kostar en bråkdel att köpa från webbshopparna istället för Penta…

Posted

Akter ankarspel (Engbo Maxi 43) strulade förra säsongen och linan löpte ej ut vilket var spännande vid flera tillfällen...

Hittade felet då fästet för linföraren var krokig och linföraren tog i linhjulen.

Monterat en plastback att ha VP reservdelar med sig i motorummet med.

IMG_4531.jpeg

• Thumbs up 5
Posted

Sol å sjösättning utan missöden😁

IMG_4545.jpeg

• Thumbs up 7
  • Love 2
Posted

Fy tusan vad läckert.

Dra iväg ett pm dagen den där ska säljas, så får vi se om jag övertalat frun tills dess 😁

• Thumbs up 1
Posted
On 2024-04-30 at 08:44, Ec1 sade:

Akter ankarspel (Engbo Maxi 43) strulade förra säsongen och linan löpte ej ut vilket var spännande vid flera tillfällen...

Hittade felet då fästet för linföraren var krokig och linföraren tog i linhjulen.

Monterat en plastback att ha VP reservdelar med sig i motorummet med.

IMG_4531.jpeg

När den där lådan spricker (de brukar gå rätt fort :-)) rekomenderar jag en annan variant av samma låda, t ex: https://www.bauhaus.se/forvaringslada-smartstore-pro-15?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw88yxBhBWEiwA7cm6pfWZr8V4amrurpNYt376YW-teZ94ohMdHSplLczP9ShDjzPXjNbDIRoCnegQAvD_BwE

Finns i lite olika storlekar, även lite inredningsdelar. 

• 3 weeks later...
Posted

Ny toalett Dometic MF är monterad. Har även tagit båten på en kortare tur, allt verkar lira👍. Installerade VP Easy Connect för smidigare motorövervakning. . 

IMG_4583.jpeg

IMG_4582.jpeg

IMG_4581.jpeg

• Thumbs up 4
  • Love 1