Gå till innehåll

Båtlivet i USA


Lars Ström

Recommended Posts

On 2020-04-11 at 17:12, Lars Ström sade:

 

Tävlingen gick bra och vann racet rätt enkelt men visste att det största provet skulle bli VM i England. Sture gjorde några modifieringar på båten innan Vi drog iväg till Nottingham.

Kommer snart..

 

 

Ibland undrar jag hur vissa saker bara händer utan att något-någon påverkar det ena eller andra..!!

Min berättelse skall ju fortsätta med VM i OE klassen som gick i Nottingham, England 1980. Började i kväll skriva lite om det när jag såg att  Jack Aylsworth

la in något på min Evinrude - Johnson outboards. Facts, history, racing and future  FaceBook sida.

Går in där för att kolla och finner till min stora förvåning detta...!!

 

1980 World Championship Races

 

1713860400_nott80a.jpg.1d7bce48f61f9ab1aaf307f111d2a72b.jpg

 

Detta är alltså den fina postern-affichen för VM tävlingen i Nottingham Augusti 1980.

Jag har aldrig varken träffat eller pratat med Jack Aylsworth men han har skrivit vid något tillfälle att han jobbade som Marknadschef för OMC på -70 och -80 talet i USA. Tydligen har han massa saker sparat som han gjorde under sin tid på OMC.

Jack lägger in allt möjligt intressant på min Evinrude FB sida, ibland lite för gammalt material för min smak..dock var timingen på detta lite väl konstigt..

 

 

 
 
 
  • Like 1
  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cybervärlden är ju ibland fantastisk..En ny medlem på min Evinrude FB sida skrev någon om Paris 6 timmars 1974..Jobbig som man är rättade jag till lite av hans minne som var fel.!!

Senare skrev han vidare att han jobbade med OMC Evinrude och var från Syd Afrika.

Länkade mitt reportage från Svera.se till honom om mitt deltagande i BP 200 1975 med OE 44 båten.

Så här svarar han..

 

Stewart Duthie...Lars Strom I’m the guy with the red hair in your second to last picture with you and Mouse Wade , I’m facing away from the camera.
 
 

sa 75.jpg

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min vän Jack har varit i farten igen..Verkar som han jobbade på Lowe Boats efter OMC tiden. (Lowe Boats var del av OMC innan dom gick överstyr.)
Jack Aylsworth 
Evinrude - Johnson outboards. Facts, history, racing and future.
 
“A 75 Johnson with electric choke” was a key verse in Alan Jackson’s country hit song DRIVE in 2002. The song reached Number 1 on the Billboard Country Chart and was the County Music Academy’s “Video of the Year”.
I asked Alan if I could rewrite the song for a Lowe Music Video and to my amazement he said yes. Alan, of course, had to approve the lyrics and the video. When it was complete, he responded that our video was better than the one that won the award. A wow moment for me! Hope you enjoy watching the video.
 
 
 
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här bilden har gått runt ett tag i cyber världen..Trodde först den var fake men verkar inte vara så.

 

 

no ggod.jpg

  • Oops 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du grabben... de där bärplanen har inga hjuuul.  Jag skulle kunna utveckla det där vidare men jag har inte tiiiiid..

(halvsnott citat från Göta Kanal 1)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Lars Ström sade:

Den här bilden har gått runt ett tag i cyber världen..Trodde först den var fake men verkar inte vara så.

 

 

no ggod.jpg

En sån där har vi åkt med. I södra Italien. Utan krasch dock.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt medlemsskap i Freedom Boat Club verkar sluta med lite armbrytning.

Sa ju upp mitt medlemsskap för en tid sedan med full förståelse att det tar två månader med full betalning innan man är av med sitt medlemsskap-månadsbetalning.

Dock har man självklart full rätt att använda FBCs båtarna som vanligt på alla 180 ställen.

Nu hände något unikt att Freedom Boat Club där vi brukar låna våra båtar har stängt under April p.g.a "smittrisker"

M.a.o kan Vi inte använda FBC som det var tänkt.

Bekanta som har sitt medlemskap här i Florida har fått 50% rabatt på sitt medlemsskaps månads avgift av den orsaken.

Frågade Jim som driver FBC på LOTO om inte han måste göra samma sak på min månadsavgift då Vi inte kan använda detta som det var tänkt.

NEJ..svarar han..Du kan komma hit till LOTO och använda en båt om Du vill..

Kände att det hettade till i min lilla hjärna när jag läste hans lite stöddiga svar..!!

Vi får se..men just nu blev jag på krigsstigen..!!..inte så stora pengar det rör sig om utan mer en princip..

  • Tumme upp 1
  • Oops 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well..går dåligt med FBC och blev klart besviken på Jim på Freedom Boat Club LOTO som är min hemma club.

Har ju haft en automatisk betalning via AMEX och den måste jag stoppa oavsett för framtiden.

Skickade min club ett email med bl.a en kopia på att mina vänner som är FBC medlemmar här i Florida för månadsavgiften halverat till vidare.

Som ni ser på mitt email som är sist på bilden ville jag skicka en check på halva beloppet som sista betalningen. Bilden börjat med deras svar.

 

Har inte bestämt mig ännu vilken väg jag skall ta.

På något sätt känns det fan inte rätt. Dock är jag nog torsk juridiskt..

 

ACA11747-CEC2-42AF-BFDF-565C0AF2D6A5.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att det är juridiskt olika bolag i olika stater så dom kan ju rent krasst agera olika på olika platser. 
Men man kan ju tycka att då dom har ett gemensamt brand så borde deras agerande vara synkat mellan bolagen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen regel som tillåter att du som medlem kan flytta ditt medlemskap till en annan delstat om du flyttar till exempel?

i så fall kan du ju först flytta och sen säga upp och Då få halva kostnaden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HaaHaa..näää..Brunswick och deras advokater har självklart sett om sitt hus och alla möjliga alternativ kostar mycket mer att göra än att bara betala sina två månaders uppsägningstid..trots att man inte kan använda FBC i stora delar av Florida..och några få andra stater.

Bara att betala eller strida som kostar MYCKET mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nåt man ska undvika i USA så är det advokater. Om man inte har ett vattentätt case mot ett mindre företag. Mot ett större spelar det nog ingen roll. De kan hålla på länge "bara för att". Jag har ju läst om uppfinnare som försökt skydda sitt patent när nåt företag snodde det rakt av. En hade gott om pengar så han vann. En annan hade inte det så han hade inget kvar efteråt.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bad or good..?? my experience with a "Freedom Boat Club" membership.

I met Jim the owner of FBC at Lake of the Ozarks (LOTO) late 2018. Jim advertised a used rental boat for sale.

Naa..did not like the boat but Jim explained how a FBC membership works.

As a motorhome owner traveling and spending the summers at LOTO and Motorcoach Resort in Port St. Lucie FL in the winter FBC sounded like a good thing.

I signed up and paid a big number up front. Picked the most expensive monthly plan when you have access to boats weekends & major holidays.

We left for a winter in Florida. FBC in Fort Pierce was our closest club in Florida. We used boats there a few times. A very good/friendly club run by husband and wife.

Back at LOTO we found out pretty quick the available boats at Jims LOTO Club was no good for the rough water during the weekends.

The two or maybe three Aloha pontoons was in my opinion the most friendly to use..but weekdays only with no traffic on the lake.

The big marine news in May 2019 was Brunswick purchased FBC.

Naa..did not like that..now the big mega corporation are going to slowly change everything. Not to my liking.

Next thing, we did not use FBC boats very much at LOTO because of the rough lake and in my opinion very boring V-bottom boats, a Rinker, a deckboat and something else.

I asked Jim in the fall 2019 if I could put my membership on hold for some time but the answer was NO.

I switched to weekdays only..but to my surprise that takes two month to take effect.

In Florida we went boating a few times with our membership and with a friends membership in Stuart. (December 2019 and January 2020)

In the beginning of March 2020 I decided to cancel my FBC membership and was told it takes two month to do so..meaning I must pay for April and May also and then I am out.

I can still use boats as before and was planing to do so..

Now its getting upsetting..FBC closed down in our area in April

(Corona) so we can not use any FBC boats in this part of Florida where we live.

I asked Jim if he still is going to charge me the full monthly fee when we can NOT use any boats.

Got a nasty email back from Dan..a new person working with Jim.

Maybe you should at least reduce the monthly fee with 50% for my last month I wrote back, but another nasty answer from Dan saying I could come to LOTO and use a boat..!!

..and if I don't pay in full they are legally going after me.

So..think twice before you give FBC a lot of money upfront and a monthly cost with risk of not going boating depending on where you are.

I am going back to be a boat owner.

 

 

FBC 1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Lars Ström sade:

I am going back to be a boat owner.

 

Det ser vi fram emot att följa vad du köper och hur du tänker ta den med dig efter husbilen :) 

  • Tumme upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har full förståelse om du inte vill prata pengar, men jag blir nyfiken på vad det kostar, låter ju onekligen smidigt på pappret att betala månadskostnad o bara boka o åka. Vill du dela med dig av kostnader o vad man får för pengarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää..jag är totalt färdig med FBC @MagnusS och bad nyss American Express att transferera Maj månads slutliga betalning redan nu.

Drar ett streck över medlemsskap för mig med massa regler som passar företaget bäst.

Den vidriga Dan hade mage att fråga om jag ville köpa en av deras 300 begagnade båtar till salu i ett email där han bekräftade att slutbetalningen var mottagen..

Mitt svar blev så här..

"HaaHaa..I am done doing business with you and FBC"

  • Tumme upp 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bekant Pia svarade just med detta på min FB sida..!!

Pia Carstad Simonson

Hej Lasse, We belong to Suntex Boat Club here in Sarasota and they are not charging us for the months they are closed.
Stay well.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi var hos Mark och Doreen och firade Marks 60 års dag.

Deras lilla fina hus är så läckert.

 

EDEDB3D6-A6F0-435A-A898-768D17402BF9.jpeg

77C20A5B-5E24-4ACF-87C3-FA9C6E6ABFA4.jpeg

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir så besviken när näringsidkare beter sig som FBC. Jag är naiv nog att tro att tillmötesgående lönar sig i längden. Har också genom bland annat denna tråd fått uppfattningen att åtminstone små aktörer i USA brukar vara måna om sitt rykte.

Möjligen finns det en annan sida av myntet. Kan det vara så att de är hårt ekonomiskt pressade av Covid? Desperation kan förstås ge sig uttryck i denna typ av butterhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@David,

Bjässen Brunswick äger ju Freedom Boat Club sen ett år tillbaka nu.

Dock är ju dom cirka 180 platserna runt USA drivna av olika mindre företag.

Jim Koch heter han som äger FBC på LOTO och jag märkte redan förra sommaren att han är jäkligt närig med vissa saker.

Jag tillhör ju han som hemma club och alla betalningar går till honom.

Jim är i botten den som jävlas här.

Dock tror jag att det kommer att bli ett herrans liv om detta snart.

Det är säkert 1000 tals FBC medlemmar som kommer att reagera på att betala nästan 400 dollar i månadskostnad och inte få använda några båtar.

Vi får se..men om man går på svaren på min FB sida kommer detta att skada FBC en del.

Känner mig lite besviken på Jim för jag har gjort en hel del PR på frivillig basis åt honom.

Nu har han retat upp mig och han vet inte hur jobbig jag kan bli då...!!

Gjorde ett test idag för att se om jag kunde boka en båt någonstans i Florida men icke.

(Första bilden)

Andra bilden är Jim och Carina. Man ser ju att han har det "dryga stuket" redan på bilden..!!

Nu är jag på krigsstigen och suget på att ge igen är stort..!!

Feg är han också och gömmer sig bakom Dan..

 

 

7B939F02-3FD2-4363-B39C-3DA52877BBE0.jpeg.0a8c4128c406a1e3d86f2b7d9948a39f.jpeg3A4037CC-096B-4FD3-A6DB-94A346C2DB70.jpeg.0f0addbb50fc2b44fa07507879ea7154.jpeg

.

 

 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2020-04-13 at 12:38, Speedy sade:

Är platån ovanför motorn på första bilden nåt man ska stå på när man fiskar?


 

A554BD3A-846E-4C09-954C-5E0F1433FFD6.jpeg

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt  @Torch Red men denna text tillhör bilden..ser ut som det är en lång stång på babords sida av båten.

 

Q: How does CA Richardson float his technical poling skiff in less than ten inches of water AND still get all the power and speed he wants?
A: He runs an Evinrude E-TEC G2 140HP
His story: bit.ly/EvinrudeFASTER

ED2D5762-59B1-45F1-9929-EE146B70FD9B.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man ser såna här bilder från 2012/13 så saknar man QL helt klart..👍👍

 

ECD490BC-46CF-4858-A80B-299B3478539A.jpeg

DE11EB19-CEB9-46F4-A7C5-426F7DA47038.jpeg

63039EF5-00EE-4E71-8497-C80F012274EB.jpeg

BCDBD644-CD03-448E-9CF7-44066E1BFC8A.jpeg

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anar jag ett sug i båttarmen? Det kan ju va fruktansvärt långtråkig, o dötrist o tråkig o alldeles... alldeles underbart!

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies