Jesper Zander Posted June 30, 2014 Report Share Posted June 30, 2014 Delta 54 no more Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimster Posted June 30, 2014 Report Share Posted June 30, 2014 Delta 54 alltså en sån här.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimster Posted June 30, 2014 Report Share Posted June 30, 2014 http://www.sn.se/nyheter/trosa/1.2457526 16 meter lång båt på grund - Trosa/Kittelö På lördagseftermiddagen fick kustbevakningen ett nödrop efter att en båt hade gått på grund i höjd med Kittelö i Trosa skärgård. Motorbåten, en Delta 54, fick hål i skrovet och Kustbevakningen och Sjöräddningen som svarade på nödropet försökte med hjälp av pumpar hindra båten från att sjunka. Trots ansträngningar var Kustbevakningen tvungen att bogsera båten till grundare vatten i närheten av Dragsviks camping där den har legat sedan lördagskvällen. – Vraket har ägaren ansvar för att få bort, säger Birger Knutsson som är driftchef på sjö- och flygräddningen. Ingen skadades i händelsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ale Posted June 30, 2014 Report Share Posted June 30, 2014 Fy f-n, ibland är man glad att man har en styris i 6m klassen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanJ Posted June 30, 2014 Report Share Posted June 30, 2014 Ja det där såg riktigt trist ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarlingar Posted June 30, 2014 Report Share Posted June 30, 2014 Tänker på scenen i drömkåken när snickarna kommer dit och säger: HAHA Fy fan vad dyrt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crw Posted June 30, 2014 Report Share Posted June 30, 2014 Å jag som tyckte det var jobbigt att hitta Fjordlingen med botten upp.... trist för ägaren. Är det där konsekvensen när man sätter IPS-dreven i en sten? (om den nu har IPS?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedy Posted June 30, 2014 Report Share Posted June 30, 2014 Hm... Var det inte en såndäringa som skulle vara följebåt/arrangörsbåt till Speedball? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindskrot Posted June 30, 2014 Report Share Posted June 30, 2014 Nej IPS är byggda för att falla av vid hård grundstötning utan vatteninträngning i båten. Så här handlar det om att han slagit hål på skrovet också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Zander Posted June 30, 2014 Report Share Posted June 30, 2014 Hm... Var det inte en såndäringa som skulle vara följebåt/arrangörsbåt till Speedball? Det var en Delta 26a som var det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted June 30, 2014 Report Share Posted June 30, 2014 DRAIN PLUGS ARE A NECESSITY NOT AN OPTION !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 1, 2014 Report Share Posted July 1, 2014 Kanske fel tråd men närmast.. Blir alldeles förvirrad att läsa och fatta vad dom gjort.. Pictured: Chilling moment two killers tried to pull victim’s severed leg out of boat propeller after deliberately running him over http://www.dailymail.co.uk/news/article-2676394/Chilling-moment-two-killers-tried-pull-victims-severed-leg-boat-propeller-deliberately-running-over.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Zander Posted July 1, 2014 Report Share Posted July 1, 2014 Idag bogserades Delta 54an till Micab för koll. Vet inte vad som orsakat skadan, såg inget heller när den kom förbi jobbet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 1, 2014 Report Share Posted July 1, 2014 Tack Zander..en mäktig och "dyr" bild.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Junker Posted July 1, 2014 Report Share Posted July 1, 2014 ombyggd bilfärja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Zander Posted July 1, 2014 Report Share Posted July 1, 2014 Gammal militärbåt enligt uppgift. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dicke Posted July 2, 2014 Report Share Posted July 2, 2014 Gick tydligen på fel sida om en prick, halv meters grynna, det ställer till med stora hål..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medin Posted July 2, 2014 Report Share Posted July 2, 2014 Fy fan. Man kan ju lätt tror ju annars att de med stora båtar har koll på sånt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
norpan Posted July 2, 2014 Report Share Posted July 2, 2014 Hmm var länge sedan jag lärde mig att båtstorlek och båtkunskap inte har något som helst samband.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ale Posted July 2, 2014 Report Share Posted July 2, 2014 Utan att lägga någon värdering i hur detta har gått till, det kan säker bli fel för oss alla ibland och när det händer blir det värre för den med möjligheter att köpa riktigt stor båt. Vad händer i det här läget. Tar man som "vanligt" och slår en pling till sitt försäkringsbolag och ber om en reparation för X antal miljoner eller?. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 2, 2014 Report Share Posted July 2, 2014 Så är det nog..men vem vill ha en så dyr ny båt som legat på botten.??? Min erfarenhet är att det går att fixa men blir aldrig som innan båten sjönk. Fel uppstår under lång tid framåt som har med badningen att göra.. Svår att sälja blir båten också då man med stor säkerhet är skyldig att påtala/informera om händelsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Zander Posted July 2, 2014 Report Share Posted July 2, 2014 Får se vad som händer. Revan i skrovet var enligt några på jobbet 3 x 1 meter. Hon sjönk på 10 min. Gick rätt fort Mao. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lowtech Posted July 2, 2014 Report Share Posted July 2, 2014 Det ställer väll till ytterligarr att hela skrovet är i kolfiber om jag inte mins fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ML1 Posted July 2, 2014 Report Share Posted July 2, 2014 Det ställer väll till ytterligarr att hela skrovet är i kolfiber om jag inte mins fel? Japp Kolfiber är det. Men jag tror nog att det minsta problemet är själva skrovet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimster Posted July 2, 2014 Report Share Posted July 2, 2014 Har en god vän som körde i kända vatten och förbi två nordprickar och svängde sen söderut. Tyvärr missade han och svängde efter den första pricken.. tog rätt bra när man kör på i 25 knop och det smäller helt oförberett. Kan hända vem som helst skulle jag tro, spelar ingen roll hur fin plotter man har eller hur väl man känner området 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindskrot Posted July 2, 2014 Report Share Posted July 2, 2014 Finns bara två sorters sjömän. De som har, och de som kommer.... Gå på grund alltså. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Zander Posted July 2, 2014 Report Share Posted July 2, 2014 Ja. Det kan hända även den bästa skepparen. Ska se om jag kan få fler bilder imorgon på flytetyget om intresse finns? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 2, 2014 Report Share Posted July 2, 2014 Låter mycket spännande Zander..massa bilder Tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
norpan Posted July 3, 2014 Report Share Posted July 3, 2014 Har en god vän som körde i kända vatten och förbi två nordprickar och svängde sen söderut. Tyvärr missade han och svängde efter den första pricken.. tog rätt bra när man kör på i 25 knop och det smäller helt oförberett. Kan hända vem som helst skulle jag tro, spelar ingen roll hur fin plotter man har eller hur väl man känner området Min egen erfarenhet är att det är störst risk att det går knasigt just när man känner området för då slappnar man lätt av lite för mycket och kommer av sig. Plottern har man ju slagit av för man känner ju området, grynnorna vet man ju var de ligger sedan gammalt så sjökortet är också undanstoppat... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Ström Posted July 4, 2014 Report Share Posted July 4, 2014 Action på båtrampen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts