Jump to content

Olyckor och annat otyg


Navigare

Recommended Posts

http://www.sn.se/nyheter/trosa/1.2457526

 

16 meter lång båt på grund - Trosa/Kittelö

 

På lördagseftermiddagen fick kustbevakningen ett nödrop efter att en båt hade gått på grund i höjd med Kittelö i Trosa skärgård.

 

Motorbåten, en Delta 54, fick hål i skrovet och Kustbevakningen och Sjöräddningen som svarade på nödropet försökte med hjälp av pumpar hindra båten från att sjunka.

Trots ansträngningar var Kustbevakningen tvungen att bogsera båten till grundare vatten i närheten av Dragsviks camping där den har legat sedan lördagskvällen.

– Vraket har ägaren ansvar för att få bort, säger Birger Knutsson som är driftchef på sjö- och flygräddningen.

Ingen skadades i händelsen.

Link to comment
Share on other sites

Tänker på scenen i drömkåken när snickarna kommer dit och säger: HAHA Fy fan vad dyrt!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Å jag som tyckte det var jobbigt att hitta Fjordlingen med botten upp.... trist för ägaren.

 

Är det där konsekvensen när man sätter IPS-dreven i en sten? (om den nu har IPS?)

Link to comment
Share on other sites

Hm... Var det inte en såndäringa som skulle vara följebåt/arrangörsbåt till Speedball?

Link to comment
Share on other sites

Nej IPS är byggda för att falla av vid hård grundstötning utan vatteninträngning i båten. Så här handlar det om att han slagit hål på skrovet också.

Link to comment
Share on other sites

Hm... Var det inte en såndäringa som skulle vara följebåt/arrangörsbåt till Speedball?

Det var en Delta 26a som var det :)

Link to comment
Share on other sites

Kanske fel tråd men närmast..

Blir alldeles förvirrad att läsa och fatta vad dom gjort..

 

Pictured: Chilling moment two killers tried to pull victim’s severed leg out of boat propeller after deliberately running him over

 

 

post-3-0-42103200-1404228843_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Idag bogserades Delta 54an till Micab för koll. Vet inte vad som orsakat skadan, såg inget heller när den kom förbi jobbet. 

 

 

post-50-0-69659500-1404231530_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gick tydligen på fel sida om en prick, halv meters grynna, det ställer till med stora hål.....

Link to comment
Share on other sites

Hmm var länge sedan jag lärde mig att båtstorlek och båtkunskap inte har något som helst samband.... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Utan att lägga någon värdering i hur detta har gått till, det kan säker bli fel för oss alla ibland och när det händer blir det värre för den med möjligheter att köpa riktigt stor båt.

Vad händer i det här läget.
Tar man som "vanligt" och slår en pling till sitt försäkringsbolag och ber om en reparation för X antal miljoner eller?. .

Link to comment
Share on other sites

Så är det nog..men vem vill ha en så dyr ny båt som legat på botten.???

Min erfarenhet är att det går att fixa men blir aldrig som innan båten sjönk.

Fel uppstår under lång tid framåt som har med badningen att göra..

 

Svår att sälja blir båten också då man med stor säkerhet är skyldig att påtala/informera om händelsen.

Link to comment
Share on other sites

Får se vad som händer. Revan i skrovet var enligt några på jobbet 3 x 1 meter.

Hon sjönk på 10 min. Gick rätt fort Mao.

Link to comment
Share on other sites

Det ställer väll till ytterligarr att hela skrovet är i kolfiber om jag inte mins fel?

Japp 

Kolfiber är det.

Men jag tror nog att det minsta problemet är själva skrovet. 

Link to comment
Share on other sites

Har en god vän som körde i kända vatten och förbi två nordprickar och svängde sen söderut. Tyvärr missade han och svängde efter den första pricken.. tog rätt bra när man kör på i 25 knop och det smäller helt oförberett. Kan hända vem som helst skulle jag tro, spelar ingen roll hur fin plotter man har eller hur väl man känner området

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Finns bara två sorters sjömän. De som har, och de som kommer.... Gå på grund alltså.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja. Det kan hända även den bästa skepparen. 
Ska se om jag kan få fler bilder imorgon på flytetyget om intresse finns?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Har en god vän som körde i kända vatten och förbi två nordprickar och svängde sen söderut. Tyvärr missade han och svängde efter den första pricken.. tog rätt bra när man kör på i 25 knop och det smäller helt oförberett. Kan hända vem som helst skulle jag tro, spelar ingen roll hur fin plotter man har eller hur väl man känner området

 

Min egen erfarenhet är att det är störst risk att det går knasigt just när man känner området för då slappnar man lätt av lite för mycket och kommer av sig. Plottern har man ju slagit av för man känner ju området, grynnorna vet man ju var de ligger sedan gammalt så sjökortet är också undanstoppat... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By continuing to browse our site you agree to our use of cookies