Kidmaster Posted September 4, 2014 Report Share Posted September 4, 2014 "att falla av vid grundstötning" det är ju precis det som har hänt Anders. Måste ha varit en kraftig smäll. Grejen är att de ska kunna falla av utan att båten tar in vatten (fråga mig inte hur men det är konstruerat så) Här har drevet slagits upp i båten vilket gjort att det blivit ett stort hål... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Ström Posted September 4, 2014 Report Share Posted September 4, 2014 Flera båtar ska brinna i en marina i Saltsjöbaden i Nacka. http://www.expressen.se/nyheter/en-skadad-vid-brand-i-marina/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Umeubbe Posted September 4, 2014 Report Share Posted September 4, 2014 Ja, helt rätt men "föll av gjorde det." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Ström Posted September 5, 2014 Report Share Posted September 5, 2014 Saltis igår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nbottning Posted September 5, 2014 Report Share Posted September 5, 2014 Man blir lite ledsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Junker Posted September 6, 2014 Report Share Posted September 6, 2014 gu va jobbigt att renovera dom båtarna får polera ytan med tigern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Ström Posted September 8, 2014 Report Share Posted September 8, 2014 Många har säkert sett denna video men går att se igen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Ström Posted September 8, 2014 Report Share Posted September 8, 2014 Jacksonville boat with bullet holes washes ashore on Tybee Island beach http://www.actionnewsjax.com/news/news/local/jacksonville-boat-bullet-holes-washes-ashore-tybee/nhHkq/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akehudik Posted September 21, 2014 Report Share Posted September 21, 2014 http://www.expressen.se/nyheter/en-person-skadad-efter-fritidsbatsbrand/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Z Posted September 25, 2014 Report Share Posted September 25, 2014 Hittade dessa bilder från en olycka som skedde i början av januari i Washington DC vid Gangplank Marina. Tydligen hade den äldre herren diabetesproblem och lyckats missa alla hinder från tunnelmynningen av 9:th street ner till marinan och krockat med båten. Tur i oturen var att det hade blåst rejält och båtägaren hade säkrat upp båten med extra linor som bilen vilade på. Bilderna kommer från bloggen http://1969chriscraftroamer46.wordpress.com/ som handlar om en Chris Craft som återfår sin forna glans. Det finns många sidor att läsa om denna renovering och många intressanta lösningar på olika problem, väl värd att läsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowman Posted September 27, 2014 Report Share Posted September 27, 2014 http://www.expressen.se/gt/lastbilen-valte-nar-de-skulle-ta-upp-motorbat/ Är det så svårt att beräkna vikt på båtar eller är det ren otur att lastbilar står på näsan gång efter annan? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MathiasS Posted September 28, 2014 Report Share Posted September 28, 2014 Antagligen beror en icke försumbar del av dessa incidenter på att stödben går av och det får väl härledas till materialfel/utmattning/slitage. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne76 Posted September 28, 2014 Report Share Posted September 28, 2014 Knappast vanligt med materialfel. Där inte föraren misshandlat grejerna under lång tid. Handhavande/okunskap sannolikt. Om han inte stämplat stödbenet genom kajen men det ser inte ut så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Navigare Posted September 28, 2014 Author Report Share Posted September 28, 2014 Det här låter inte bra. Två saknas efter båtolycka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew Posted September 28, 2014 Report Share Posted September 28, 2014 Knappast vanligt med materialfel. Där inte föraren misshandlat grejerna under lång tid. Handhavande/okunskap sannolikt. Om han inte stämplat stödbenet genom kajen men det ser inte ut så. Håller med fullständigt. Stödbenen ska vara dimensionerade för att klara den last som de är avsedda för. Dessutom har de allra flesta lasthållningsventiler som gör att de inte sjunker om en slang skulle gå sönder. Det handlar nog i de flesta fall om förare som inte drar ut benen tillräckligt av ren lathet eller tar körningar där lasterna är större än de borde vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nbottning Posted September 28, 2014 Report Share Posted September 28, 2014 Det här låter inte bra. Två saknas efter båtolycka Mycket tragiskt, 2 återfunna döda står det nu :-( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nbottning Posted September 29, 2014 Report Share Posted September 29, 2014 Det hände en grej.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nbottning Posted September 29, 2014 Report Share Posted September 29, 2014 Kunde inte låte bli lämna kvar vardia-loggan som låg ovanför artikeln på kuriren.nu..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Ström Posted September 29, 2014 Report Share Posted September 29, 2014 Är det en Chris Craft...?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nbottning Posted September 29, 2014 Report Share Posted September 29, 2014 Jag är fel person att svara på det... Jag behöver se texten på sidan ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teji Posted September 30, 2014 Report Share Posted September 30, 2014 (edited) http://www.expressen.se/gt/lastbilen-valte-nar-de-skulle-ta-upp-motorbat/ Är det så svårt att beräkna vikt på båtar eller är det ren otur att lastbilar står på näsan gång efter annan? Nyköpt båt av en båtgranne och det blev skrot vid första sjösättningen En båt i otroligt fint skick och han hade tydligen letat ett tag efter just en sådan. Kan misstolkas lite. Det var min båtgranne som sålde båten och nya ägaren som hade maximal osis.. Edited September 30, 2014 by Teji Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BjornO Posted September 30, 2014 Report Share Posted September 30, 2014 Jag råkade nästan ut för samma sak för 20 år sedan. Stödbenen gick plötsligt igenom betongen (det var bara ett tunt lager betong med sand under). Som tur var låg det en flytbrygga utanför kajen där kranföraren mellanlandade med båten, fortfarande hängande i kranen men med största delen av vikten på flytbryggan. Sedan försiktigt upp med ett stödben i taget och palla under för att slutligen lyfta ned båten i vattnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Ström Posted October 1, 2014 Report Share Posted October 1, 2014 (edited) Skolfartyg på grund i Husaröleden. "klassen var ute på navigationsövning".. http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19628214.ab?fb_action_ids=10152265440656856&fb_action_types=og.recommends Aftonbladet har tydligen tagit bort reportaget men finns här.. http://www.nt.se/nyheter/skolfartyg-pa-grund-i-husaroleden-10218474.aspx Edited October 1, 2014 by Lars Ström Tillägg-ändring Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanJ Posted October 1, 2014 Report Share Posted October 1, 2014 Såg detta på min brygga i tisdags. Den flöt i söndags. Troligen har vågorna som skapades av vindarna akterifrån fyllt båten. Något kan ju iofs ha gått sönder, men det kom ordentligt med vågor. Skulle höra av mig till kommunen för att berätta om det när det kom gående en kille på bryggan. Ställde sig och tittade på den sjunkna båten och såg rejält uppgiven ut. Stackarn, var väl hans båt som sjunkit. Trist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedy Posted October 1, 2014 Report Share Posted October 1, 2014 aj 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ypzilon Posted October 2, 2014 Report Share Posted October 2, 2014 Jag hade en båt som sjönk tre gånger. Första gången trodde jag att jag slarvat med att ösa, andra gången var jag mer tveksam, tredje gången var det inget vatten alls i den dagen innan den sjönk, Varje gång fick jag göra nya luckor, sätta i nya tändstift, nytt batteri och nytt tändningslås, sedan var den igång igen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Justin Time Posted October 2, 2014 Report Share Posted October 2, 2014 Tur iaf att det inte var i Söderhamn, då hade han väl blivit åtalad för miljöbrott... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medin Posted October 2, 2014 Report Share Posted October 2, 2014 Jag hade en båt som sjönk tre gånger ... Segt! Kom du fram till anledningen till varför den sjönk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ypzilon Posted October 2, 2014 Report Share Posted October 2, 2014 Sannolikt för att båten saknade motorbrunn och låg med aktern mot väst (utsidan av hamnen). När det kom en västlig storm så gick det fort. Hade man backat in eller legat på andra sidan bryggan så hade det nog gått bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowman Posted October 3, 2014 Report Share Posted October 3, 2014 http://m.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2507476-kran-valte-over-segelbat Iofs är det väl bara Navigare som blir ledsen över denna artikel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts