Gå till innehåll

Båtlivet i USA


Lars Ström

Recommended Posts

On 2014-08-16 at 14:01, Lars Ström sade:

Riktigt intressant lunch idag med Irwin Jacobs

som bl.a äger Larson Boat group där Striper Boats ingår.

Berättade om alla vindrute/turer och han tog mitt nummer och lite annat.

Lovade att någon kommer att hörs av sig ..!!.. :)

 

Irwin Jacobs har ju alltid varit en man som vänt upp och ner på saker i marinbranchen. Ägde ju Genmar Holdings som gick i graven. Köpte bl.a resterna av OMC ihop med BRP.

"Jacobs is best known for owning Genmar Holdings Co., which went through a bankruptcy restructuring earlier this decade. Following Genmar, he purchased the Marquis, Carver, Seaswirl and Larson brands"

 

Tog livet av sig förra våren och nu börjar visst sanningen komma fram..

Court Documents: Irwin Jacobs Was $110 Million In Debt Before Murder-Suicide

https://minnesota.cbslocal.com/2019/09/18/court-documents-irwin-jacobs-was-110-million-in-debt-before-murder-suicide/?utm_campaign=true_anthem&utm_content=5d82f09d1588af0001a53b7c&utm_medium=facebook&utm_source=social&fbclid=IwAR3GG4etCfN6CjzP10CHIvDAUiDNcym-l3dSvOCWVXXkKsMVEUwLgDKjWjI

  • Oops 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns lite som Toyota är nästa stolle som ger sig in i marinbranchen med stora slantar man tjänat i andra brancher.

Att Toyota låter Carver bygga denna stora båt i videon ovan som skall konkurera med Carvers egna båtar känns lika konstigt som Toyotas nya Supra som är en upphottad BMW..

Vet inte hur många människor och företag som satsat stort i marint och förlorat skjortan.

"Otroliga Huges" / Matts Kastengren är ett praktexempel i Sverige.

Vi får se jag kanske har fel men tror inte det.

 

‘Beyond the road’

https://www.tradeonlytoday.com/manufacturers/beyond-the-road?utm_campaign=TOT Newsletter Campaign&utm_source=hs_email&utm_medium=email&utm_content=77093813&_hsenc=p2ANqtz--BwoeVk-167kntwcKObM3Ha-JjHV3L-asGcl7vjdGkjyiwTQ7deLPp196FuZLa7Z5yoQ1c4pW0N_K6ewx6mJTLFq3HyQ&_hsmi=77093813

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Lars Ström sade:

Vet inte hur många människor och företag som satsat stort i marint och förlorat skjortan.

"Otroliga Huges" / Matts Kastengren är ett praktexempel i Sverige.

Vi får se jag kanske har fel men tror inte det.

 

Vad hände sedan tro, blev det något efterspel? http://www.dagensbatliv.se/reportage/huges-konkurs-maste-synas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä..det går ingen nöd alls på Matts. Cool kille men familjen förlorade sådär 175 miljoner kronor för att dom skulle visa hur man sålde båtar i marinbranchen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plötsligt fick Jeff för sig att åka fullgas på fly bridgen.

Allt rullade huller ombuller där nere.

Underbart att bara vara passagerare..

2869D9EE-FAD7-4E3F-9A6A-80AD9E3D7FCC.jpeg

5FD68E36-4FE4-4CD2-9B48-04BBF5C27F93.jpeg

44821B36-8B24-4F51-93B0-711F7486FEFB.jpeg

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Lars Ström sade:

Som alltid hamnar vi på Redhead och vissa vill tydligen bada..!!

74D796D6-CF3C-4C29-853A-6546FD0CFB7A.jpeg

 

Jarrett, killen som står närmast på bilden är en intressant herre.

Han är motorcykel polis och ansvar för hela polisens motorcykel flotta i delstaten Illinois. Han berättade hur dom bl.a gör när höjdar politiker transporteras fort med motorcykel polis eskort. Vidare finns det nu en komplett modell från Harley för polisen. Förr modifierade state of Illinois deras hojar från Harley själva. Dom har också provat BMW motorcyklar. Dom funkar också bra men är mycket dyrare när dom ramlar eller andra tillbud att reparera. Harley kan ramla på sidan utan större kostnad med inte en BMW.

Hans fru är Rektor och en riktigt sköning..

 

loto sep 21 btrip.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevlig video om C8an, men själv vore jag mer intresserad av en bra deal på C7an.. det är ju den sista "riktiga" Corvetten med motorn i rätt ända :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr eller senare får GM fart på produktionen och det går att beställa en med en rimligt förutsägbar leveranstid. Då ska jag ta mig en rejäl funderare. Att motorn sitter bakom ryggen kan jag leva med. Det är ju ingen Porsche i alla fall.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarineMax har ju årsbokslut den 30:onde September och jag var på lunch med Chad idag.

Frågade om han hade några fler sålda båter före Måndag och svaret var lite mäkligt..

Han vill vänta och avsluta försäljningen efter första Oktober istället, då han vill slå nytt rekord igen 2020.

Hans totala båtförsäljning 2019 är för stunden dryga 18 miljoner dollar...!!

Karln är otrolig och målet är att komma över 20 miljoner dollars strecket 2020..:D

 

chad.jpg

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA är ett fantastiskt land. Hade jag fattat vart Sverige var på väg för 40 år sedan så hade jag nog försökt att flytta dit. Min sons bäste kompis flyttade dit för 20 år sedan. Han bor i Kentucky. Sonen besöker honom då och då några gånger per år. Inte är han rik men det går bra för honom. Vill jag uppmana mina barn att flytta? Nej, det är kul att ha dem här. Men barnbarnen kanske. Just det att det är OK att bli välbeställd genom hårt arbete är ju något jag gillar. I Sverige ses man ju som suspekt. Fast jag är ju inte rik. Men det är kul att följa din tråd Lasse. Att du är så idog och delar med dig av så mycket gör ju att jag gläds åt att du ser ut att ha det bra. Samt att många andra du träffar också ser ut att ha det bra. Keep up the good work.

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det blåste omkull ett stort träd på grannes skogstomt i våras och själv tycker jag det är trist och se eländet varje dag.

Num som grannen kallas har inga planer på att ta bort trädet.

Han är en bra granne och vi träffas ibland. Num har en butik där han säljer riktigt fina utemöbler.

Född i Iran och kom hit som ung för sådär 50 år sedan. Han har en bror som bor i Vällingby.

Hur som helst så frågade jag om det är ok om jag hittar någon som vill såga upp träden för ved..

Hade en person i tanken och han kom och tittade..

För mycket jobb tyckte han.

Köpte en motorsåg och ville i alla fall såga av trädet längst ner och med lite tur ramlar stubben ner i hålet.

Vilket den gjorde.

Vi får se..kanske sågar upp resten själv.

 

4BB85882-39E1-4362-8881-ACCD0F74C943.jpeg.4867a2fd6509f7859196c5bd9408d589.jpeg

 

 

C81F9B18-1FF9-48C4-990C-02A4CB455754.jpeg.c8e7808597dbe54afe9b96862548b3aa.jpeg

7F0B87ED-1CC1-4A23-B704-4F0758F3080F.jpeg.69ee62e4c5e0a1cef0773a5056e32f5a.jpeg

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Torch Red sade:

USA är ett fantastiskt land..

 

Well..absolut @Torch Red..och skall berätta lite om hur jag hamnade här för det är som det mesta i mitt liv märkligt. Blir nog en lång historia i flera delar (såna här inlägg kan lätt bli politik men sånt har Vi inte på CM och inte i mina inlägg heller)

När jag som liten grabb växte upp hemma på Sjöängsvägen 7 (blev 9 senare) drömde jag om att bo i USA. Kommer ihåg att jag till och med köpt en stor Amerikansk flagga och hade som överkast till min säng.

Det retade min mor mycket och hon vägrade lägga dit överkastet om jag glömt bädda sängen. Maud min mor var enormt anti Amerika och berättade hur förskräckligt det var på andra sidan Atlanten. (min kära mor gick bort  för 10 år sedan och hon ville aldrig komma hit och hälsa på mig.)

Jag stuntade totalt i vad min mor sa och det hade nog sitt pris och man vart inte hennes favoritson med viss humor. Var väl runt 12 år när detta pågick. Mitt hjärta hade redan hamnat på andra sidan Atlanten hemma hos Evinrude.

Mitt intresse för att gå i skolan var låt oss säga litet och jag hade ju redan bestämt mig för att ha en Evinrude verkstad så fort som möjligt efter nian så skolan fanns det ingen tid för. Sökte jobb hos Cykelkalle och jobbade där efter skolan redan när man gick i åttan. På den tiden fanns inte högstadiet i Björknäs Skola där jag hade gått i mellanstadiet. Vi fick ta bussen till Birka Skola i Nacka. Rätt lång resa och då fanns inte motorvägen för bussar.

Well..kom ju snabbt på att det var klokare att hoppa av bussen i Björknäs och gå till Cykelkalle och jobba. Då fick man ju dessutom lön. Karl-Erik som han hette med frun Meit undrade ofta om jag inte skulle gå till skolan istället men ville inte det. Skolan skickade brev till mor som jag hittade i brevlådan och det var inte så svårt att skriva hennes namnteckning.

Dom enda gångerna jag verkligen ville till skolan i Nacka var till träslöjden. Läraren där ordnade så jag fick bl.a byta akterspegeln i min lilla Speedybåt som jag köpt i mycket dåligt skick

Resultatet av allt detta var att min avgångsbetyg i nian vart låt oss säga inte så bra..

Kommer ihåg hur min far tittade på mig och så hur fan skall Du klara Dig med detta ..när han krävde att få se mitt avgångsbetyg..!!..(hade tappat bort det på hemvägen från skolavslutningen men far köpte inte den storien..)

Vill tillägga att min far hjälpte mig med en bättre båt året innan efter jag tagit honom på en tur i den då färdiga lilla Speedy plywoodlådan. Lägger in texten från Svera.se

My first power boat..

Look what the cyber world can do..I just got two pictures from High School (1967)
I invited Solveig and her friend Rita on a boat trip in my little Rose-Mari sport boat with a 15 hp Evinrude/Gale.
Well..to be 100% correct..this was my second boat..the first one I built my self was to dangerous so my dad Roland purchased the Rose-Mari from the boat dealer Liljevalls in Stromma Kanal, Sweden back then..
I was so proud of my boat and wanted Rita to be my girl friend..but that did not work out..
She started to date a friend of mine..!!
Jepp..that is me in the first and second picture..You can also see my little sport boat there..
Thank you Solveig for the pictures..
 
la1.jpg.b47019ce3d3d02a9e3bbe6d75595529b.jpg
1164720583_la2.jpg.d85294ee9cbc2f8cc35c4dcabfe60d80.jpg
328239309_la3.jpg.840ef43ea6e29ebff2afe96a7d67d4a1.jpg

 

 

Jobbade kvar hos Cykelkallen en tid efter nian men lyckan var när jag fick jobb hos Heidi Blomberg och deras utombordarverkstad. Där köpte jag också min första nya Evinrude 33 HK för egna slantar.

Heidi Blomberg Marin gick i konkurs men fixade nytt jobb hos Kenty Sjöholm och hans utombordarfirma på Brännkyrkagatan på söder. Lång resa men det ordnade jag med en Vespa 125 cc som varken var registrerad fejkad nummerskylt etc.  inget körkort hade jag heller för lätt motorcykel tror jag det hette då..16 år skulle man vara också men det var jag nog då. Fanns noll intresse för att ta körkort. Många tillbud blev det under resan mellan Sjöängsvägen och söder varje dag men dom fick aldrig tag på mig..trots några försök. Att jobba hos Kenty var den bästa skola man kunde gå i. Nu har Kenty dessvärre gått bort i all respekt så man kan nog berätta lite mer vad som verkligen hände under mina två år hos honom. När jag sökte jobb hos honom var man ju nervös och massa balla saker fanns hos honom på Brännkyrkagatan. Frågade knappt vad lönen var med Kenty hade ett krav..Vi betalar inte skatt och avgifter här så han med ett stort leende. Funderade inte så mycket på det utan började jobba hos Kenty dan efter. Mercury motorer och Carniti gällde hos Kenty...

Blir mer om en stund..!!..så snälla vänta med inlägg så allt hänger ihop..Tack..:D

 

  • Like 2
  • Tumme upp 1
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kenty var en fantastisk människa som levde livet i 180 km per timme hela tiden. Mercuryservice verkstaden låg i hörnan på andra sidan Brännkyrkagatan från Sjösport som han också drev.

Sjösport byggde racing båtar som Piraya och annat. Man växte fort upp där eller kanske inte alls..inte säker..:D Kommer ihåg hur jag tänkte att när jag startar min utombordarfirma skall jag göra allt tvärt om mot vad Kenty gjorde.

Nu kommer lite inte så rumsrena saker, men så var det och håller igen lite ändå..Längst in på verkstaden hängde en Carniti motor på en bock framför en trädörr. Flyttade man motorn och öppnade dörren kom man i den såkallade "Porrkvarten"..Där brukade Kenty och andra sova över om man inte kunde köra bil hem. Kenty bodde ända ute i Jordbro  och var alltid osams med sin fru. När han trodde hon ringde fick jag svara men massa information som Kenty inte ville säga..typ att han inte kommer hem i natt.. för mycket jobb etc..!!

Kenty var väl runt 30 år då och drömde alltid om Italien. Allt runt honom snurrade runt Italien till skillnad mot mig som var 16-17 år och drömde om USA. Kenty var också mycket charmig och massor av läckra damer hängde ofta på Sjösport..I mina ögon var det gamla tanter på 30 bast. Hur som helst ville dom också in i rummet bakom Carniti motorn ibland.

Kenty hade ju roliga smeknamn på alla han kände inklusive hans "vänsterbrudar"..tror inte att jag skall skriva namnen på brudarna..men brutala namn var det.

Jag jobbade på verkstaden med Perra Stål och "Svenne med svullna k*ken" som Kenty kallade honom. Duktiga killar som lärde mig massor om utombordare.

 

Blir mer om en stund..!!..så snälla vänta med inlägg så allt hänger ihop..Tack..

Vi skall ut på sjön en stund.

 

  • Tumme upp 1
  • Tack! 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev ingen båttur..åska och regn på ingång.

 

Kentys Sjösport var ju en samlingsplats på eftemiddagarna för hans kompisar, pinuppor (som han sa) och racerbåtsvänner.

En annan dröm för mig var ju båtracing men jag ville inte ha något annat än en Evinrude på min nyköpta Semo Cobra 17. Kenty fick inte köpa Evinrude från Svenska Generalagenten men kanske en Johnson från AGB som var Johnson agenten i Sverige..

Dög inte för mig så jag åkte till Roffe Magnusson på andra sidan södermalm och köpte en ny 60 hästars Evinrude från honom. Hämtade den med min flakmoppe och monterade den på Semo Cobran.

Hade också fått en brev från Skattemyndigheten att jag hade restskatt..Visade sig att räven Bengt Blomberg aldrig redovisat in skatten han dragit på min lön när jag jobbade där. Hans konkurs var uppenbarligen planerad.  Efter mycket letande hittade jag dom små remsorna man fick på den tiden på lönedagen. Då var det kontanter som gällde och efter en del armbrytning med myndigheten fick jag min restskatt borttagen. Bengt Blombergs sätt att hantera mig som grabb retar mig fortfarande. Han drog min skatt och stoppade det i sin egen ficka trots att han visste att jag skulle få restskatt på det. Men som sagt hämnden var skön några år senare.

Nu var det dags för mitt första Roslagslopp. Hade visserligen bil men inte rätt ålder för körkort ännu. Uffe som skulle navigera i Rosis hade en mamma som ställde upp med en trailer att få hem Semo Cobra båten från Öregrund..Det var inte nödvändigt visade det sig. Vi kom bara till Furusund..blåste satan det året i Rosis.

Till allas förvåning vann Kenty och Tony Roslagsloppet det året i deras #152 Piraya-Carniti 65. Vi körde i samma klass.

Finns mer om det här..http://svera.se/blogg/offshore/roslagsloppet1971/

Kan tillägga att både Bertil Wik och Bosse Nilsson var med i samma klass det året.

Micke Frode kom in i båtracing något år senare.

 

Blir mer om en stund..!!..så snälla vänta med inlägg så allt hänger ihop..Tack..

  • Like 1
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies