Gå till innehåll

Båtlivet i USA


Lars Ström

Recommended Posts

Tog med Metanol från Sverige i min Chevy van då jag var sponsad av AB Alfort & Cronholm som sålde det i Sverige.

Svårt att köpa i större mängder utomlands.

Hämtade båten hos König i Berlin och han hade fixat allt riktigt bra. Monterad större tank i båten och Joakim Mareth provkört.

Dessutom hade Dieter också monterat i en Holley bränslepump..!!

När Vi kom till Franska gränsen vart vi stoppade. Tullgubben rotade i bilen och såg alla plåtdunkar från AB Alfort & Cronholm. Han slog i sin bok och Methanol kom upp som alkohol

och tullaren fick ett utbrott på Franska. Vi fick alla gå in i tullhuset och efter lite diskutioner när Vi förklarade att det var bränsle som inte gick att dricka för man blev blind mjuknade han och Vi kom undan med någon stor införselavgift.

https://en.wikipedia.org/wiki/Methanol

Vi hade fått tävlingsnummer 68 i racet och här är lite depåbilder med dito text..Visserligen Engelska med det går nog bra.

In the picture below you can see Dieter..(red arrow) and Joachim Mareth  (blue arrow)..
Well my racing suit looks to big..the other one was damaged in a crash a few weeks before the Paris 6 Hour race..
 
1822444138_Paris1a.jpg.74386f48739c2b8e3a4e60dfd6df6750.jpg
 
More from the pit..Paris 6 hours 1977 below.
To the left of me.. is Bertil Wik (white arrow) and to the right..Dieter Konig (red arrow)..
 
1535365512_Paris1b.jpg.6c59ffcdd24c05f35b4754cef3029d43.jpg
 
En till bild nedan på Molinarin  med Königsbyggda kåpan bak. Dieter fixade allt detta åt oss på mindre en än vecka.
 
1182902442_Pariscover.jpg.ba971ea1dd6ef2f518fb8cd25981b137.jpg
 
Allt funkade bra vid testkörningen tidigt på morgonen före racet som alltid startade klockan 11.00 på Söndagen och målflagga 17.00.
Har hittat en kort video från starten i racet och klippt in en bild nedan. Jag fick en bra start och kom iväg bland dom första.
 
669695323_ParisVPK77V.jpg.11c75d85d141af42be9e79ad0e085053.jpg
 
Racet gick mycket bra och jag kunde utan problem hålla undan för dom snabbaste OE båtarna. Tror Vi böt förare och tankade två gånger.  Vet att jag körde när något slog ett hål i enda tofflan och det forsade in vatten. Tog mig tillbaka till depån. Båten upp på trailern men gick inte att fixa.
Bara att kasta in handuken igen i detta härliga race..!!
Dieter König var eld och lågor över vårt samarbete. Han började redan prata om säsongen 1978.
Sa inget,  ville hem och fundera över en hel del saker.
 
  • Like 1
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var nere i Göteborg på ett möte med Rutger Friberg och Volvo Penta outboards. Vi gjorde klart alla ekonomiska saker från säsong 1977. Mitt avtal med Volvo var på ett år med möjlighet att förlänga om både ville. 

Volvo Penta outboards hade stora problem med lönsamheten men tyckte Vi skulle fortsätta en säsong till med hjälp av Dieter König.

Nästa viktiga sak som hände var att Arne Fröding hade fått ett erbjudande om att ta hand om Skanstull Marins nya verkstad när nybygget var klart under Skanstullsbron våren 1978.

Detta ihop med Kenneth Ivarsson. Självklart förstog jag Arne,  som ville kliva i det. Var tacksam att han informerade mig i god tid så det fanns möjlighet att hitta en ny och förhoppningsvis lika bra kille som Arne. Curre och jag kunde inte klara firman själva då den gick mycket bra.

Nästa sak var en lång diskution med Bengt Nilsson på OMC i Vällingby.

Det blir fortsättningen för nu hände det grejor i stora mått..:D

 

  • Like 1
  • Tumme upp 2
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till märklig men viktig sak som hände under Rosis 1977.
 
Delicato Bakverks ägare, Einar Belvén var en mycket förmögen herre (som tyvärr inte är med oss längre) Han drömde också om totalsegern i Roslagsloppet 1977.
Einar hade en fin liten gul Clipper 21 fots båt med ett Mercruiser Stern Drive. Denna Merc modell var en Chevy Hi Performance 350 på runt 350HK  som bara Mercuiser hade och var godkänd för racing. ..Volvo Penta hade inte denna starka motor i sitt inbordarprogram.
Einars Clipper var enormt snabb och Vi skulle inte hänga med honom med vår större Rumrunner 24 med mindre hästar. Dock hade Einars  Mercruiser  det gamla BW backslaget med elväxel och inbyggt fördröjning. Viktigt var då att man måste först lägga i framväxeln..vänta några sekunder tills det greppat i, innan gaspådrag.
När  jag såg Einar innan Rosis  på besikting, förarmöte etc. sa jag varenda gång..
Einar.. Du kommer att "f**ka up" i starten och gasa för tidigt så backslaget skrunkar.. mest för att göra honom stressad men jag älskar ju också att retas.
(Bäst i världen på det enligt frun).
Nu låg Curre och jag bredvid Einar med vår Rumrunner 24 i starten Norrtälje och Vi hör Einars motor på 5000 varv när framväxeln till slut hoppar i. Självklart skrunkade backslaget och hans dag var över.
Vi fick ju också problem senare och fick ta oss  haltande till Öregrund  och titta  på när Micke Frodé totalsegrar med en Evinrude V6 200 HK på hans gula Adidas katta.
Väl på Hasselbacken kommer Einar Belvén upp till mig under fina banquet middagen efter några drinkar och skriker att jag är en jävla typ och så vidare.
Jag svarar med, att man måste lära sig växla för att kunna vinna. Hans navigatör, Jan Lindblad fick gå emellan.
 
Senare på hösten skulle jag flyga till OMC i Belgien och träffa Marknadschefen Beat Jenni.
När jag går ombord på flyget på Arlanda ser jag Einar Belvén i kön..!! Sätter mig vid fönstret i planet på min plats och Einar Belven har sittplats en stol från mig på samma rad.
Oj oj oj tänkte jag, det är nog bäst att jag säger något och kom upp med detta:
Hej Einar, jag ser att du ska ut och resa - Har du kommit ihåg att VÄXLA pengar!!!!!
Einar blev helt stel och stirrar på mig, men han kunde inte hålla sig och börjar skratta. Efter denna flygresa vart vi väldigt goda vänner och det var första steget till "DELICATO Båtracing 1978" och många års vänskap.
 
Fortsättningen kommer snart så snälla vänta med inlägg så allt hänger ihop..Tack.
 
  • Like 1
  • Tack! 2
  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hade jag bestämt mig då saker började ramla på plats inför 1978. Mötet med OMC i Belgium där jag bad Beat Jenni att få göra någon racingdeal med Bengt Nilsson på OMC i Sverige, vilket han gave OK till. (Paul Kalb i båthuset  skulle nog bli kvar i Belgien ett år till)
Vi skulle satsa på racing i Sverige baserat på standardmotorer i två klasser.  SD på rundbana och Z klassen på tävlingar typ Roslagsloppet. (distans)
La en stor Evinrude försäsongsorder till OMC Sverige och fixade så min firma kunde  sälja standardmotorer för racing med extra racing rabatt från OMC  till köpare med tävlingslicense.
Min racing skulle gå under "annonsering" och på så sätt kunde jag fakturera OMC för annonsbidrag.
Normalt betalade OMC 50 procent av en annons om den var exklusive Evinrude. Nu klassades min racing som annons och kunde fakturera OMC för ett uppgjort annonsstöd belopp.
Einar Belven med hans företag Delicato Bakverk öppnade pånboken ordentigt som huvudsponsor.
Informerade Volvo Penta och Dieter König att jag ville spendera mer tid i Sverige och sköta firman samt tävla mer på hemmaplan.  Hoppade av OE klass racing i Europa tills vidare.. Dieter vart väldigt besviken
Ärligt talat var jag då rätt trött på att fara runt på Europas motorvägar och tillbaka till Sverige hela tiden. 
Två nya båtar beställes..En nydesignad Argo Cat 18 ft för Z klassen, motorn skulle vara nya Evinrude 235 hk V6an för att ta upp kampen med Micke Frode.
En SD Clerici för nya Evinrude 55 hästaren.
Nu när man bestämt sig för en sommar mer på hemmaplan ville jag också ha en ball egen båt och fara runt lite i skärgården. Sneglade på en Croupier Player 24 som Vackra Olsson byggde men han kändes inte rätt att köpa från.
Visste att Lars-Åke Tejby i Oxelösund som varit med och tagit fram Croupier båtarna med vackra Olsson hade några nya Player 24 under byggnad i Oxelösund.
Åkte ner dit och kommer så väl ihåg när Lars-Åke tog oss i hans nya Pontiac Firebird Trans Am till båtbyggar lokalen.
Så ball och svårt att leva utan..!!
Gjorde en deal med  Lars-Åke och köpte en ny Player 24 av honom. OMC hade ett nytt sterndrive 1978 men endast small block V8 motorer och det var för lite hästar för en Player 24. Nu blev det en Mercruiser 454 på jag tror 330 hästar. TRS drev och BW backslag med fördrögd elväxel kom dom med.  Tejby ringde N.K. Kristensson och pratade med rätt folk som ordnade massa bra extra rabatter på den "svarta tunga grunkan"..dock var den rätt speciell på den tiden.
Denna röd/vita  Player 24 var så läckert inredd och skulle vara klar till Älvsjömässan tidigt våren 1978. Dealen  med Lars-Åke var
att han skulle få ha min båt där som visningsbåt.
Bilden nedan är inte min båt men en likadan
Player.JPG.42ba7ab3b1d61e09d80ba71fda9f9fb3.JPG
 
Kontaktade Björn Eklund som ägde Swe Marin om alla mina VPK grejor. Båtar, propellrar etc. Han skulle ju satsa på OE racing och köpte allt jag hade. Även Molinari och Clerici båten.
 
 
 
 
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt och kollade DN annonser en kall morgon på firman och såg något som sa..1977 Pontiac Firebird..

Ringde och det var en tjej som ägde den. Hon hade bott i New York ett år och köpt bilen ny där. Tagit hem till Sverige som flyttgods men hon tyckte den var för stor och svår att parkera. Blå metallic var den också och tänkte Evinrude färg. Nu var jag på väg för att titta och slantar i fickan.

Bilen var som ny och hade runt 1000 svenska mil. Kändes direkt som det stog mitt namn på den..Vad kostar den..frågade jag tjejen..hon sa ett pris och förklarde hur mycket den kostat henne.

Slog till direkt, då det kändes helt rätt.

Har ingen bild på just min Pontiac  men exakt så här såg den ut. Även samma färg.

En viktig sak saknades..dragkula men det fixades efter några dagar.

 

Pont.JPG.b30d76d1ace44384e884f9076b448a17.JPG

 

Sålde min Cheva Van och köpte en Volvo Express som firmabil.

Samma här, inte firmabilen men en likadan i färgen

 

1156594223_VEx.JPG.cb2a71941fe1a6a4cde03f08e448f421.JPG

 

 

 

  • Tumme upp 2
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart skulle ju Arne Fröding lämna skutan och starta Skanstull Marinservice med Kenneth Ivarsson. Jag hade letat satan efter en ny lika duktig och pålitlig kille som Arne men ingen lycka.

Sitter där på firman och börjar inse hur svårt detta kommer att bli..

Då kommer Nanen..en gammal kompis från tidigare in på kontoret. Janne Clefberg som han igentligen heter berättade att han och hans far skulle stänga ner deras rör - värmefirma dom drivit tillsammans.

Jaha..vad blir det nu då frågar jag Janne.. Han svarar att han vill börja jobba hos mig och skruva utombordare..!!

Fan..inte möjligt tänkte jag för Janne var den bästa tänkbara person. Vi kallade honom för "lagper" under moppetiden för han gjorde aldrig saker man inte fick.

Dessutom hade han byggt ett antal chopper motorcyklar och renoverat en Scott-Mcculloch 45 hästars utbordare hemma i sovrummet.

Han var precis den jag letade efter.

Du kan börja här idag om Du vill svarade jag Janne efter en stund.

OK.. åker hem till farsan och berättar att jag hittat ett jobb så han kan stänga ner firman omgående.

Så blev det och veckan efter var Janne på plats.

En bild på Janne och mig från några år senare. Vi jobbade ihop i drygt tio år. Finns inte någon som kommer ens nära Janne när det kommer till pålitlig, duktig och lojal.

 

306971834_janneochjag.jpg.b58c1c2a50ea75aba67264bbce8245d3.jpg

 

Jannes första jobb var att ta isär min nya Evinrude 235 hk V6 motor som skulle riggas på nya fina Argo Z-1 Delicato cattan som inte var hämtad i Finland ännu. Pentii och Harry Fabritius var ju dom som byggde Argo.

Motorn skulle göras iordning enligt homologiseringen samt borras till 0.20 kolvar.

(1978 var första året då Evinrude V6:an blev på 235 hk istället för 200. Bl.a en helt ny avgassida)

 

1935958519_23578.png.351f6d36b666bdf2efa2f132353fc5d6.png

 

 

 

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker osökt på Ingemar Stenmark som svarade när en journalist frågade hur det kom sig att han var så framgångsrik. Har du inte en osannolik tur sa journalisten. Jo, sa Ingemar, ju mer jag tränar desto mer tur har jag. Det verkar som om du också har väldigt mycket tur Lasse. Kan det bero på att du också tränade mycket? På både det ena och det andra.

  • Tumme upp 1
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, nja..vet inte @Torch Red

Brukar säga att gör man inget blir det inget..!!..finns ju alltid risk med vad man än gör.

Racing är en egosport då man måste ha vassa armbågar för att komma fram. Smittar säkert av sig i privata livet också.

Min far Roland sa till mig när han fick höra om allt som var på gång våren 1978 att jag borde nog lungna ner mig lite och inte få några fasoner som han uttryckte det.

Kloka ord men i min värld var det viktigaste att inte fela..ville ju visa far att jag kommer att klara mig trots noll i skolans avgångsbetyg.

Har alltid varit lite kantig och är det fortfarande.

Gillar det Engelska uttrycket...“It’s better to be lucky than good”

  • Tumme upp 3
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånade farsans nya röda Opel Coupe och drog till Franco Clerici med kompisen Maurits. Nu behövde Vi inte en trailer då jag hade ett takräcke till Opel för en Clerici sen förra året. Opel Commodore GSE med stora raksexan gick på fullgas genom Tyskland. På den tiden var det nästan fri fart överallt. 
Kommer inte ihåg hur fort det gick men säkert 220-230 km per timme eller mer..låg i ytterfil och en fläskmerca kom upp bakom i hög fart med vänsterblinkers på..Betyder att man skall flytta på sig omgående..
En ung tjej brakar förbi så Opeln gungade till  och en liten unge sitter och vinkar i baksätet..
Maurits skratta och sa..Ström Du gasar för dåligt..!!
Hade ju fasen haft full gas och fullt uttrimmat sen Puttgarden och hela vägen ner till södra Tyskland där detta hände.
Väl hos Clerici i Italien blev Vi kvar några dagar.  Nu hade man ju blivit "insläppt" i familjen Clerici, efter att ha köpt nya båtar sex år i rad från honom.
Hans dotter skulle gifta sig och jag måste vara med som hedersgäst enligt Franco. Väldigt speciellt och kul.
Båten var lastad på takräcket och när bröllopet var över startade resan tillbaka. Dock i lite lägre fart för bilen vart riktigt vindkänslig med stora vingen på taket.
En bild på #1 SD klass Clerice/Delicato/Evinrude båten från lite senare. Dock ser man hur fint Einar Belven hade sett till att lacka den i Delicato Bakverks färger.
Z-1 Argo cattan var ännu läckrare. Bilder kommer.
 
59731487_DelicatoSD785.jpg.9036c2f6e0b4cf04b78e17dd89bb2999.jpg
 
 
 
  • Like 2
  • Tumme upp 2
  • Tack! 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På båtmässan i Älvsjö vintern-tidiga våren 1978 låg nu min fina nya Crouiper Player 24 tillsammans med en ny svart Croupier 24 Vackra Olsson byggt.

Lars-Åke Tejby visade min för eventuella nya kunder och Vackra Olsson var mest runt sin båt då han surade enormt på mig att jag inte köpt båt av honom.

Han höll ju också till på Tollare.

Jobbade själv i Evinrude montern under mässan men gick ibland till Croupier montern och kollade.

Då märkte jag själv hur speciell Olsson var.. Han kunde säga vad som helst till vem som helst utan att blinka.

Exempel på  vad jag hörde Olsson själv säga till en välklädd herre med en jättesnygg dam..

Han visade dom runt i sin svarta båt och går mot ruffen..

"Här framme har vi fina hytten/ruffen, där kan Du sätta på Din vackra kvinna när det så behagar..!!"

Ja, frun hörde men ville inte gå in och titta..!!

Så är-var Olsson och han sa oftast värre en så. Har aldrig riktigt fattat varför han kallas Vackra Olsson men han kan också vara riktigt rolig.

 

Senare under året blev  han lite mer upprörd då han inte hängde med min Player 24 i toppfart. Vackra Olsson monterade oftast Ford 460 motorer och Volvo Penta drev i sina egna båtar.

Här är ett par bilder på min Player 24.

 

919555444_Player782.jpg.7f8c043398af88827cb6ca6910594ac0.jpg

1076594683_Player781.jpg.0a19fa6a137d7c7f64421cf522a76351.jpg

 

 

  • Tumme upp 2
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett snabbt break i mina berättelser för i morse kom han äntligen.

Detta jättehöga träd delar sig en bit upp och hänger över mot vårt hus. Röda pilen.  Om Vi för en isstorm som är vanligt här kan hela denna del av trädet braka ner över vårt hus.

Har frågat flera trädservice firmor men få vill göra jobbet och det är svindyrt. Sprang på killen som har Ozark Tree and Landscape och han sa att han kan klättra upp i trädet och såga ner delen som lutar mot huset bit för bit . Dock var han fullbokad i tre månader men lovade att göra jobbet innan Vi drar till Florida.

Denna kille är ju helt fantastisk och det tog honom en dryg timme att göra jobbet. Två medhjälpare som tar hand om grejorna som han sågar ner.

Han vågar inte att några anställda klättrar upp med motorsåg..bara han gör det.

Så nöjd.

 

Trad.jpg

752F2FA2-1BE1-4343-8F05-40FA8C7C5937.jpeg

3AD4F848-2BC7-4A47-88B0-19E37DDF7707.jpeg

C316B814-E1B2-4FA1-B78E-F7F5CE4462E6.jpeg

 

694C741A-F2BD-4475-8881-19AFCBC9F71F.jpeg

 

 

 

76E8B9FA-DED7-4192-8DFE-59051AE466FC.jpeg

 

EE67624E-83A1-4FDF-869A-96EDD50CCE37.jpeg

F6DB6CC0-D608-4BF6-BD7F-4162541B369F.jpeg

90972212-E0A0-4B88-89BA-0F02D8B5687B.jpeg

 

2EE287C6-D062-4857-9FB8-EE61F59F3B88.jpeg

53E6E02D-0924-4926-B2AE-0CD474996B1B.jpeg

BCE9C6D6-33BA-4495-A821-C4CEA9BD000B.jpeg

 

BA1C3C8D-0B78-4315-A75B-E1E13C3CA753.jpeg

FE243F98-E409-4982-8E1A-E585457356C8.jpeg

7D13AA57-95C2-4CF6-AB82-952D959E50A9.jpeg

  • Tumme upp 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stockholm Grand Prix på Riddarfjärden 1978 var den första stora tävlingen för min SD klass #1 Clerici/Delicato/Evinrude satsning,
Vi hade lagt ner mycket jobb på att få mer effekt ur Evinrude 55HK motorn då Mariner hade en 60HK motor för klassen som Bertil Wik och många andra duktiga förare skulle köra. Alla Mariner åkare var sponsade av AGB och Pelle Welin.
Hade anlitat Motor-Johan i Lugnets Industri område som var en känd 2 takt filare för MC road racing trimning att göra bästa möjliga av denna två stånka från OMC
UIM homologiserien hade väldigt stora marginaler så man kunde göra allt möjligt utom lägga till material.
Motor-Johan gillade inte alls hur denna två cylindriga motor var designad i cylindrar/topplock men la ner massor med jobb. Kostade skjortan.
Vi hade ju testat fina ekipaget med en helt orörd Evinrude 55 hk motor och det skulle bli så spännande att prova Motor-Johans powerhead.
Total depression efter provkörning..varken varvtal eller toppfart ökade och motorn var svårkörd.
Bara att bita i sura äpplet och inse att detta mycket vackra ekipage inte kommer att kunna spöa Mariner 60 hk motorn men Vi hade inte givit upp ännu.
Monterade tillbaka den helt orörda standard Evinrude 55HK motorn på båten
Stockholm GP gick i slutet Maj, början Juni och var en en-timmars eller två-timmars tävling. Kommer inte riktigt ihåg.
Alla klasser inbjudna OE, SE SD och inombordare med flera. Alla klasser skulle köra på en gång i en salig röra.
På Fredagen innan hade Pelle Larsson som körde för Swe Marin flippat min fina 1977 års  Molinari vid en testkörning.
Bara skrot av båten, men Björn Eklund hade ju flera båtar. Nu totalkrashade Pelle nästa Swe Marin OE båt under provkörningarna på Riddarfjäden innan racet på Lördagsförmiddagen..
Sture Sjöberg hade ett fint OE ekipage med Evinrude CC motorn och skulle också köra Stockholms GP.
Lång story kort..vår fina #1 Clerici/Delicato/Evinrude ekipage lyckades på något märkligt sätt total segra i Stockholms GP 1978.
Ett långt race och man måste ju vara med till sista varvet och målflaggan för att vinna. Många av dom snabbare båtarna bröt av olika anledningar.
Evinrude två stånkan gick klanderfritt på fullgas i hela racet.
Kändes riktigt kul att vara tillbaka i the Winners Circle med Evinrude.
Lite blandade bilder från Stockholm GP 1978.
 
500133301_DelicatoSD781.jpg.fd25e29bb98ff012fa0377be90bb4a73.jpg
89613403_DelicatoSD783.jpg.e3ba92924ad6f3fba18b7adaeb4f834b.jpg
 
Hasse Ståhl eller Per Isacsson i SD 49 med Mariner 60 ovan. Dom delade ekipage ibland.
 
864711516_DelicatoSD782.jpg.b379b0b94c6e529777a1b5f530833963.jpg
 
Man ser Curre, Janne och Monstet bakom vinnarbåten.
 
 
 
  • Like 1
  • Tumme upp 1
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Argo Z -1 Delicato-Evinrude V6 båten var nu klar från lackeringsfirman Einar Belven rekommenderade och den vart otroligt läcker.
18 fots kattan var mycket lätt byggd. Drygt 200 kg tom. (Fanns ingen minimum vikt då).  Båten gick extremt fort vid provkörningarna. Runt 90+ knop och 7.800 varv. Detta med två personer och bensin för ett race ombord..7.800 varv var klart mer än Evinrude V6 motorn var designad för, men det fanns inga propellrar med större stigning att tillgå då.
Första stora distanstävlingen 1978 var på en insjö i Dalarna (tror jag) och kommer fasen inte ihåg tävlingsplatsen heller.
Många nya Argo cats i Z klassen men Micke Frode verkade inte gilla konkurrensen. Trots att våra nya Argo båtar var inmätta och godkända av Svenska Racerbåtsförbundet protesterade Micke på alla Argo båtar.
Micke ansåg att bakre delen av sittbrunnen inte var rätt enligt hans sätt att läsa reglerna.
Har fått en bild nedan  av en finsk vän på Micke och mig. Kommer inte ihåg när bilden är tagen men förmodligen i Kotka. Ser ut som Vi har olika åsikter om något. :D
Man ser också att min båt inte är fixad här..men godkänd för att deltaga i racet.
 
1011879476_DelicatoStromFrode.JPG.cbbf9fa6aaba9f5b4e6cdca7fdb4cded.JPG
 
Vi fixade Argo båtarna rätt enkelt senare utan någon som helst nackdel-fartminskning men original designen var klart snyggare. På bilden nedan är båten åtgärdad.
Man ser styrwiren komma upp ur "locket" Vi la på.
 
1544502355_ArgoErudeLars.jpg.10b8ac0b2de5fd3bf285d2352bf7e3f1.jpg
 
Micke hade ju sin egenbyggda Frode cat han också kört med året innan.  Micke använde också en Evinrude V6 han vunnit Rosis med 1977. (Året innan)
Frode Z-4 båten var nog bättre i hård sjö men på insjöracet i Dalarna hängde han inte alls med dom nya lätta Argo båtarna.
Argo bröderna Pentii & Harry var också på plats på första racet med en likadan båt som min. Fanns många fler nya Z klass Argo båtar med. Strandman, Myrbrink med flera.
Pentii & Harry  körde en Johnson 235 och hade ju samma problem. Motorn varvade för mycket..Ja..Vi använde båda stora Mercury cleavers med  stumt smalnav.
Dom hade löst det genom att själva svetsa på förlängningar av propellerbladen..!!
Starten gick och Vi ylade iväg på stora sjön. Visades sig snart att Pentii & Harry var jämnsnabba med vår Z-1 båt.
Kommer ihåg att man bara satt och väntade på smällen/skrunket för min Evinrude varvade nu runt 8.000 varv. Stor lång bana och ett par timmars körning. Pentii & Harry låg jämnsides med oss i ledningen när något konstigt hände för dom..Visade sig senare att deras propeller blad gått av. Slog av lite på takten och Vi gick imål som totalsegrare med nästan 80 knop i snittfart..
Kändes så härligt.  Bengt Nilsson på OMC och Einar Belven på Delicato Bakverk hade fått valuta för racing satsningen.
Bilderna nedan är från detta race.
 
Vi börjar närma oss min första USA resa i slutet på året. En hel del saker hände dock innan. Kommer snart..så snälla vänta med inlägg så allt hänger ihop..Tack.
 
839900130_ArgoZ-1-Copy.jpg.414c3a3f498902c9106f7ae0c24c98a8.jpg
2098064651_ArgoEvinrude1b.jpg.42a35afa2286a5b3e914f0a8c1624113.jpg
 
1391013154_Argodel78Julkort.jpg.b13c978613b462af00b7e762d130a377.jpg
 
 
  • Tumme upp 3
  • Tack! 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roslagsloppet 1978 var ju den Svenska tävlingen man mest av allt ville vinna nu när man hade en riktigt snabb båt för totalsegern. Dessväre blåste racet bort då det var mer eller mindre storm den dan..
Inte ens Micke Frode med sin hårdväder båt klarade av uppgiften.
Gillade aldrig riktigt dessa distanstävlingar..man var alltid i händerna på en navigatör och vädret. Dessutom stor risk på öppet vatten utan säkerhet och bevakningsbåtar.
Nu var Vi på väg till Kotka i Finland för ett till Z klass race. Vi stannade till hos Harry och Pentii i Tampere på vägen dit. Argo bröderna ville inte vara med på racet i Kotka och jag förstog varför när jag kom dit.
Stora delar av racet var på öppet vatten och det blåste satan igen.
Tänkte först stå på land med Vi bestämde att delta men ta det försiktigt. (igen ett bevis på att första tanken är oftast klokast)
Hängde på Frode och tempot var rätt lågt då vågorna var enorma.  Vi hoppade och flög i vågorna..slutade med ett riktigt dyk i en våg..
Båten kom upp baklänges, hel..men full av vatten..motorn gick fortfarande..Skrek till Curre att ta fram hinken och börja ösa innan Vi sjunker i vågorna..
Well..Curre drog ur sitt nödstopp av misstag. Motorn stannade och Vi sjönk. Nu låg vi där och simmade på öppna havet och bara dom två näbbarna på Argo cattan stack upp.
Inte en båt så långt ögat kunde se..!!
F*ck..vad gör vi nu..
Efter en lång stund kom en större snipa med en finne ombord som inte pratade annat en finska.
Dock ville han hjälpa oss och band en tamp i vår båt.
Fick komma upp i snipan och Curre och jag frös så vi skakade tänder..
Tog lång tid tillbaka i 7-8 knop och finnen hann köra på grund också. Släpade fina Argo båten upp och ner över denna grynna med som tur var tog Evinrude kåpan smällen. Inte den fint lackade båten.
Väl tillbaka i depån och Vi fick nya  torra kläder och värme..!!
Sen startade jättejobbet att ta hand om den blöta båten. Vi hade ju min Pontiac som dragbil..m.a.o lite plats.
Senare kommer min Italienska goa vän Angelo Vassena och vill prata med mig. Han var också i Kotka som navigatör åt en mycket speciell Italienare Salvatore Carrubba som var gift med en finska.
Angelo ville prata Paris 6 timmars..och upplägget var att Vi tillsammans skulle köra en av två Team båtar för Renato Molinari i Paris..!!
Well..sa jag direkt..Renato är nog arg på mig efter förra året när jag monterade en VPK på min nya Molinari jag köpte av honom.
Nej, sa Angelo. Vi har redan pratat om dig och Du är förlåten..så när Du är tillbaka hemma i Sverige måste Du omgående ringa Renato och göra upp en plan.
Dessa supersnabba OZ Formula 1 båtar jag och Vassena skulle köra i Paris kräver ju lite vana så ett race innan i Italien var bokat för Lassie som Angelo alltid kallade mig.
Nu vart man ju ivrig att komma hem till Tollare  och ringa Molle..som Vi kallade Renato Molinari.
Det blir fortsättningen..
 
  • Tumme upp 2
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka på Tollare nu och kontaktade Molle. Han hade ju en underbar racing plan för mig.
Starta med OZ - Formula 1 testkörningar på hans racing center vid Comosjön i början på September.
Den 10:onde September skulle jag köra mitt första Formula 1 race på Idroscalo. En båtracing anläggning vid Linate flygplatsen. En  härlig plats med lång 2 punkts bana som jag gillade.
Bilden nedan.
 
idroscalo.jpg.7e8492d3b0bffc9562257f481e338291.jpg
 
Vad ingen visste då när 10:onde September 1978 skulle bli en stor dag för mig i Italien..blev en tragisk dag för Svensk motorsport av en helt annan anledning. Kommer till det.
 
Paris 6 timmars skulle köras i början på Oktober. Renato Molinari - Tom Posey skulle köra den ena  #12 Team Molinari/Saffa/Evinrude båten och Angelo Vassena - "Lassie" Strom den andra  #11 Team Molinari/Saffa/Evinrude båten.
Mer om allt detta snart..
  • Tumme upp 1
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite annat som hände i branchen  hösten 1978 var att Larsa Melin som drev Evinrude firman Melins Motor på Tobakspinnargatan 4 i Stockholm eventuellt skulle sälja sin fina firma.

Han hade en köpare och senare under vintern  såldes Melins Motor till Leif Andrew.

Leif hade noll utombordarerfarenhet men var gift med ena dottern till Bullandö Marina. Vi gjorde mycket utombordarjobb på Bullandö Marina och kände en viss oro att det kunde kanske ändras under 1979.

Roffe Magnusson hade fått bra drag på Marinshopen på Ringvägen som Carl-erik Lundberg drev. Calle kom från Kungsholms Marin som var en reservdelsfirma Arne Boden ägde, men  tror den las ner när Calle slutade.

Vidare så gjorde jag en deal med AB Pundet som förvaltade Tollare. Hyrde det fina fristående huset på kajen längst bort som Tosse Magnussons firma Texcote hade haft tills nu. Bild nedan..röda pilen.

 

Tollare...jpg.95e1aef099809a5c699402efa6507231.jpg

 

Huset behövde en hel del uppfixning vilket Vi gjorde senare. Ett perfekt lokal för att jobba med båtar. Stora dörrar och cementkaj utanför. Nackdelen var att Uno låg vid kajen med sin sunkiga bogserbåt. Vi blev också grannar med Vackra Olsson och Vi blev senare goda vänner..:D

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hände det..!!!!
Hade fått tag på några större propellrar till Z-1 Argo/Delicato/ Evinrude V6 båten.
Curre och jag skulle ut och testa. 
Hade skaffat en ny bättre varvräknare efter badningen i Kotka..men inte monterat den. Curre höll den i handen när Vi ylade på för fullt utanför Gåshaga på väg mot Vaxholm.. 
Motorn varvade ur med denna större propeller också när vi fick ett lyft i en svag dyning. Båten flög länge och en liten stutts på aktertofflorna..kände igen den och betyder oftast dykning..vilket Vi gjorde..
En fruktansvärd crash..själv gick jag ut framåt på något sätt..Curre låg långt ifrån mig när allt tystnat.
Otroligt nog så klarade Vi oss. Curre skrek att han fortfarande hade varvräknaren kvar i handen..
Släng den, svarade jag.
Nu kom BPs bunkerbåt som sett hela vurpan och svallet var förmodligen från den båten.
Dom hade lyftkran ombord..krokade i motorn och delarna som var kvar av fina båten. Resterna flöt på dom båda nästan tomma bensintankarna i pontonerna.
Förövrigt  var det bara "corn flakes" av fina bakverket..
Bunkerbåten körde oss tillbaka till Tollare och la upp det som fanns kvar av båten på firmans cement flytbrygga utanför fars kafferosteri.
Han kom ut och tittade..sa ingenting och gick in i rosteriet igen.
Janne tog hand om Evinrude V6 motorn och resterna av fina Argo-Delicto båten ligger på Koviks sopptipp.
 
Nu var det slut på min Z klass distans racing. Vill tillägga att Micke Frode och jag hade våra heta stunder under säsongen men är numera goa vänner.
Micke bytte till Mercury året efter och jag fortsatte med Evinrude rundbaneracing.
Frode är ju i min uppfattning den absolut bästa Sverige någonin haft i Distans-Offshore racing.
  • Tack! 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompisen Anders Fällman, en härlig vän (som kallar sig själv Pällman efter ett par bärs) skulle åka med mig till Molle vid vackra Comosjön.
Vi tog Pontiac Firebird bilen och drog söder ut. Vi kom till Skåne när det small till bak i bilen. Vi..(jag) hade kört på något och fått ett hål mitt i bakdäcket.
Monterade dit resevhjulet och tog oss till en skapligt stor däckfirma.
Hade ju jättebreda fälgar-däck bak som var köpta hos kompisen Göran Gustavsson (Guson). En känd firma i Stockholm för stora fälgar-däck på den tiden. Smalare fälgar-däck fram, så det gick inte alls att flytta runt.
Självklart fanns inte breda Pos - A - Traction däcket jag hade på lager hos någon däckfirma i södra Sverige. Ringde Guson och nix inte han heller.
Däck firman vi var hos gjorde också regumeringar. Killen verkade ha koll på läget och sa att han kunde vulka i en gummibit samt förstärka upp däcket och så gjorde vi.
Blev ju helt ok men man vet aldrig med säkerhet. Vi körde vidare söder ut mot Italien.
Nu vart det i lite lugnare takt.
Väl där hade Renato bokat in oss på ett litet fint hotell nära hans racing fabrik.
Han skrattade åt min monsterbil som han kallade den. Fanns få jänkare i Italien på slutet 70 talet.
Själv körde Renato en helt ny Porsche 911-930 Turbo.

Vädret såg bra ut dagen efter och på morgonen vart man insläppt på den fyra våningar härliga båtracingfabriken.

Först hade Renato och jag ett kort samtal om året innan..Hade ju köpt en ny fin svart F3-OE klass Molinari av Renato i hans tro att det skulle vara en Evinrude racing motor på båten..Hade ju gjort en deal med Volvo Penta i Göteborg och körde en specialbyggd König motor med Volvo Penta utombordarkåpor på..Detta gjorde Renato riktigt förbannad 1977..men nu var allt glömt..!!
När man går ner till undervåningen och kajen i hans fabrik var det rätt lätt att se varför man inte kunde vinna över Renato..utan hoppas på att han bröt eller crashade..vilket han gjorde ibland.
Där fanns båten som Angelo och jag skulle köra i Paris..Angelo var inte där utan Renato själv skulle kolla upp svensken om han platsade in eller inte.
Vi fixade till förarplatsen så allt stämde för mig..Angelo var ju ungefär samma längd, storlek och vikt som mig vilket gjorde allt enklare.
Nu låg läckra Saffalackade båten i plurret och jag frågade Renato hur han ville att körningen skulle gå till..
Well..svarade Renato..Du gör precis som Du vill och jag står på kajen och kollar..
HeeHee..nu var självsäkerheten plötsligt borta men det vågade man inte visa.
Satt nu i båten bakom ratten och två tunna lager av glasfiber runt en..
Fanns ju ingen som helst förarskydd på den tiden. Förare var som kolvar..skrunkar dom sätter man bara dit en ny..
Evinrude V6 CCC motorn brakade igång..ren racing kort rigg med supersmalt såkallat växelhus utan friläge-back..När man startar bär det av..(van med det..min F3 motor har samma sak.)
Körde ut en bit från kajen och tog några landmärken som riktlinje och runt runt bana..Hade hört att tävlingen i Italien var samma typ som Paris..lång två punktsbana.
Efter att känt ut powertrim och powerlift som är ett måste att justera hela tiden under körning..lika viktigt som att gasa rätt verkade Comosjön skapligt lugn för fullgas..man får spänna fast sig så gott det går i svängarna annars åkte man ut genom glasfiberkåporna..Körningen kändes bra och fick till ett antal bra varv.
När man kom in till bryggan sa Renato till hans mekaniker att det var klart att ta upp båten..och göra i ordning den andra båten som skulle användas till tävlingen i Italien som gick i helgen som kom.
Renato sa att jag var den första någonsin som testat som han ville..alla andra drog iväg långt bort så han knappt kunde se dom.
Att jag hade gjort som jag gjorde var av flera anledningar..
1..min egen säkerhet..hade något gått snett ville man vara nära räddningbåten.
2. Om Molle som vi kallade honom skulle se..var det ju rätt självklart att köra på en tänkt bana som Paris så han kunde se körningen..Inte dra iväg bort..!!

Tävlingen till helgen skulle köras på Idroscalo..och min båt skulle ha en Johnson V6 RS och Renato en annan båt med Evinrude V6 CCC motor.

Vi skulle mötas upp på fabriken fredag förmiddag och följa efter racinglastbilen med dom två båtarna i till tävlingsplatsen.

Molle höll på att bygga en ny båt till han själv och Tom Posey inför Paris..så det var rätt stressat på fabriken.
Han gjorde ofta så för att ha det absolut bästa till varje tävling. Att spara fanns inte i Molles huvud.
Mig vetligt fick aldrig någon som besökte Renato på hans racingbåtbyggeri ta några bilder under hans många år med Evinrude..så inga bilder finns någonstans.
Detta var ju i början på veckan och innan Vi stack till hotellet sa Molle..undvik nattklubben nära hotellet..!!
 
Hmm..tänkte jag..

 

Lago di Como är nog en av dom vackraste platser i Europa. Här är en länk med lite info om man inte känner till området.
 
Como.jpg.e0e420364e399b0f7f8d8266d17be1bb.jpg
 
 
 
Redigerad av Lars Ström
Rättad i Maj 2021
  • Like 1
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde något fel med detta inlägg. Fortsättningen kommer snart på nästa sida.

Lägger in ett par  bilder på Angelo Vassena också nu när inlägget ändå finns.

En av mina bästa racingkompisar genom åren och det var nog tack vare honom jag fick chansen igen med Molle..

Angelo gick bort för några år sedan.

 

PS..Träffade Angelo första gången när jag jobbade hos Kenty 1971. Han var då marknadschef på Carniti utombordarfabriken i Italien.

 

517289318_Angela1.jpg.cf2495448626b0829724dcffe9de03d5.jpg

1283096359_Vassena2.jpg.ecef40ae867e0a884604443dd87be2dd.jpg

 

Angelo Vassena and a young Muhammad Ali above.

 

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några bilder på Team Molinaris Saffa/Evinrude/Johnson sponsade båtar. Blytungt i slutet på 70 talet och känns lite kul att få skrävla om att jag var med och kört två av dessa snabba läckert lackade Formula 1 båtar.

Ingen av båtarna på bilderna här är på dom två jag körde i Milano och Paris 1978. Dom bilderna kommer senare.

 

2010972488_MolleSaffa..png.5105930c1e911dd59f4729a24af880d9.png1008479943_saffa3lit.jpg.de37c89ef0409e64996174eac4a348ee.jpgSaffa-2.jpg.111103278d9f9b650cca337cb4468861.jpg

 

934896553_saffa77.jpg.916045fb5590095d4d572deca7db2e0f.jpg

 

Avslutar Molinari/Saffa/Evinrude bilderna med den läckraste OZ Formula 1 race båten någonsin.

Titta noga på bilderna nedan..Här har Renato TVÅ Evinrude 3 liters racing V6:or bak på den breddade akterspegeln.

Inget för tunnbröds-killar..krävs "big balls" att ratta denna skuta..!!

 

669919309_saffax22.jpg.813125af69aafff8284b8b148f522600.jpg1794022239_SaffaX21.jpg.44af04f24c0d534e231b73f390072c0c.jpg

 

 

 

 

  • Like 1
  • Tumme upp 3
  • Tack! 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Provkörningarna hos Molle gick jättebra. Fick lite beröm av Renato då jag höll mig nära hans ställe. Körde hela tiden som på en tänkt bana liknande Milano och Paris 6 timmars.
Han sa att dom flesta drar iväg lång bort så han inte kunde se dom under testkörningar.
Efter testkörningen med godkänt resultat skulle det bli tävling i helgen som kom.
Man måste ju hålla färgen och ge intrycket att man hade koll på läget..
men behövde nog lite mer seat-time men det vågade man ju inte säga.
 
Renato tog båda våra båtar i sin stora racing truck och Vi följde efter trucken till Idroscalo.
Fantastiskt ställe och helt klart pirrade det i magen.
Dessa farkoster hade ju en riktigt hög toppfart..klart mer än jag var van med.
Var en 5-6 till båtar i klassen. Mest Italienare med Mercury motorer.
Tävlingen gick kanonbra och jag slutade totaltvå efter Renato som var långt före mig.
Ett uttryck i racing världen då var..man vinner bara över Molinari när han av någon anledning för tekniskt fel och bryter.
Under prisutdelingen på Söndagseftermiddagen hörde jag om den mycket allvarliga Ronnie Peterson F1 crashen på Monza banan. Ett  stenkast från oss.
Tragiskt nog dog Ronnie dagen efter på sjukhuset.
 
Har ju aldrig haft någon bild från racet på Idroscalo 1978 förut..men för ett par år sedan fick jag denna fina bild av Italienaren Roberto Bigi.
Använde #29 för det var Angelo Vassenas Italienska race nummer.
Här kör "Lassie" Strom #29 Molinari/Saffa Johnson V6 RS båten och slutar på en andra plats i racet,
Goa minnen.:D
 
114365112_Lars2liter1978.jpg.9c023ddefa3725e641dd986c239ab940.jpg
 
  • Like 1
  • Tumme upp 2
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På första google bilden ser man Monza banan och Idroscalo.

Andra bilden är Idroscalo och min absoluta favoritplats att tävla på.

Perfekt plats för båtracing. Granne med Linate plygplatsen som bullrar klart mer en ett båtrace.

Körde där många gånger senare med mina F3 båtar och även min F1-V8 Burgess Aspen båt.

Enda struliga var att man ofta fick inbrott i bilarna på nätterna om man parkerade på gatan utanför hotellet.

Vi lärde oss att nattparkera där det fanns bevakning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Idroscalo

 

Monza.jpg.b345598b71936232d183a55faa1d7ba4.jpg

 

Idroscalo.png.e014afa93a5e9ef95961c77d9e5b1e56.png

 

 

 

  • Tumme upp 1
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@SpeedyBåtracet på Idroscalo var inte ett stort Internationallt race utan Renato ville att jag skulle få lite racing erfarenhet med dessa snabba F1 båtar inför Paris 6 timmers några veckor senare.

Paris 6 timmars var något helt fantastisk  som kördes mitt i Paris, bredvid Eifeltornet och ön med  Frihetsgudinnan.

Varje varv under racet tittade man Frihetsgudinnan rakt i ögonen.

Var ju del av detta race elva gånger. Nu var det sjätte gången.

 

När man berättar om sina båtracing äventyr ute i stora världen är alltid Paris tävlingen den som folk är mest intresserad av. Paris har ju alltid varit romantikens stad för kvinnor men för oss båtracingstollar är det just "the 6 hour race".

Hundratusentals åskådare runt den långa banan. Även tunnnelbanan stannade en stund på första bron så folk kunde se detta enorma jippo.

 

Lite bilder från platsen där tävlingen kördes..ritat in banan på två bilder. Den första har jag själv tagit från Eifeltornet och gula punkten är platsen för Frihetsgudinnan.

2 punkts banan i gult var nästan 5 km lång. (ett varv)

 

et.jpg.61ec4d619b774d273f1a811f9b53e9a4.jpg

1783757991_Paris6timmarsbanan..png.5ffa806ecbaa2d0689589eca5ebc2263.png

 

Blåa strecket ovan är depå och omtankningsställe samt där man böt förare.

 

ef2.jpg.66500d7cb5197e9a4bd04c58fbc84fd5.jpg

statue-of-l.jpg.a75f08aae677f793f24b5e8aa2343efb.jpg

 

Dom två bilderna ovan ser man floden Seine och ön med Frihetsgudinnan. Lyckades hitta en bild med en Evinrude G2 på rätt plats.:D

 

Avslutar detta inlägg med en bild uppefrån på dom fyra nya OZ F1 båtarna från Molinari och OMC.

#16 Jimbo McConnell och troligtvis Johnnie Sanders USA.

#12 är Renato Molinari och Tom Posey Italy-USA

Både #16 och #12 använde den nya 3 liters racing V6 motorn.

#15 är Erwin Zimmerman från Österike..han som fick smisk av Japanerna med vita handskar på OB VM i Österike året innan.

Nästa båt #11 är Vassena och Ström. Man ser bara främre delen av vår båt.

#12 Renatos båt blev klar i sista minuten. Fanns inte ens tid att lacka den i Saffa färger.

 

paris-1978-pit.jpg.4989831e2e063d549101cb71e90b4c29.jpg

 

Hur tävlingen gick kommer snart..så snälla vänta med inlägg så allt hänger ihop..Tack.

  • Tumme upp 5
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var på plats i Paris ett par dar före racehelgen och bodde med OMC på ett nytt fint ställe..Hotel Suffren La Tour
om jag minns rätt. 
Fint satan och nära depån och Eifeltornet.
Vår #11 Molinari-Saffa båt var då fin och vi fixade diverse saker. Angelo och jag var jämnstora och använde samma körsätt när det kom till powertrim - powerlift knappar.
Vi fick testköra en hel del på Lördagen och båten kändes riktigt bra med rätt propeller.
Förarmöte, som alltid endast på Franska med Angelo kunde Franska flytande så han förklarade vissa saker jag inte fattade.
Viktigt hur man körde in och ut ur depån vid tankning och förarbyte.
En sak som grusade vårt fina upplägg var att Amerikanska racing bossen Jack Leek bestämde att Vi skulle använda en större stigning på propellern. Han var orolig att motorn inte skulle hålla 6 timmar på fullgas. Stora propellern skulle hålla ner varvtalet..
Denna stora propeller gjorde dock vår båt  mera svårkörd. Man måste trimma ut mer för att motorn skulla orka. Speciellt efter svängarna med full tank.
Angelo skulle starta och köra 1.5 timme, förarbyte och tankning. Dessa V6 racing motorer med 6 stycken två portförgasare sög i sig en hel del. Jag nästa 1.5 timme, Angelo igen och jag skulle köra sista 1.5 timman.
Kommer inte ihåg detaljerna men vet att Vi hade ett längre depåstopp vid ett tillfälle och bytte ett powertrim relä om minnet är rätt. 
Oavsett så fick jag köra imål på fjärde plats totalt. Vi var näst bästa OMC efter Molinari som borde ha vunnit men hade hade också en del fel i depån.
Så är 6 timmars racing och så kul att få vara med om detta..En pallplats totalt hade ju varit bättre men Vi var så nöjda.
Den lilla svartvita bilden nedan var den enda bild vi kunde hitta på vårt Paris ekipage. Ser på hjälmen att det är jag som kör.
 
1724928147_Paris1978OZ.jpg.70afd21fe2dd1c3e1989ab729f611712.jpg
 
För två år sedan..av en ren tillfällighet såg jag omslaget på en Tysk bok..
Fasen..det är ju vår #11 Saffa båt från Paris 1978..!!..bild nedan och igen Svensken som kör.
 
Paris-1978-3.jpg.3e13767b3494956b33f9ebd80e5456c5.jpg
 
 
En vän i Tyskland skickade mig boken och mer bilder fanns. Nu ser man Angelo står över sittbrunnen just före start.
 
Paris-1978-1.jpg.3cde2dbe2f701f4b545fc011b25a852e.jpg
 
Här nedan kör Svensken i #11  om Erwin Zimmerman i båt #15 på innern..
 
Paris-1978-2.jpg.f8aa45ad1cc088f5ab92df4c53562f53.jpg
 
#12 Molle själv nedan ledde som sagt ibland med fick lite tekninska problem.
 
Paris-1978-Molle.jpg.0317c1c0890ef027cb8c56970a4d7a30.jpg
 
Resultat och lite skvaller..
 
Paris-6-timmars-1978-Resultat..jpg.067ddc97dc00c41c1959f09505c63332.jpgParis-1978-text.jpg.288366d1a50af56e764692405a5fa9d4.jpg
 
 
 
 
Vill avsluta detta med en stor heder till Angelo Vassena. Som jag skrev tidigare är inte denna färgstarke vän med oss längre.
 

One of the powerboat world’s greatest racer ever left us today.

December 2014.

 
I just got the sad news from Italy that the great Angelo Vassena past away.

There is so many memories from racing with Angelo.
He was such a fun friend to hang around..and always surprised you with crazy things.
So many things is spinning in my head..

Paris, Stockholm, London, Bruges, Como, Lecco, Sabaudia, the Evinrude factory..etc etc..

Maybe my best memory is our team driving in Paris 1978.

R.I.P my dear friend

 

angelo.jpg.5e8e34c5d470caeccae1481f439548b1.jpg

 

 

 
 
  • Like 1
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemma på firman och Tollare var det höst och kallt.

Janne och jag satt och pratade på lunchen. Hade varit ett körigt första år för Janne..Massor av övertid och racing på helgerna.

Gjorde ett förslag..Säljer fina Pontiac Firebird bilen och köper två biljetter till USA.

Vi letar en ny bil i USA och stannar borta drygt en månad.

Tanken var att  sticka i början av December och komma tillbaka mitten-slutet Januari.

Curre får ta hand om firman själv några veckor i Januari.

Satt in annons på Pontiac bilen och en köpare kom samma dag. Betalade mer än jag köpt den för och nu var Janne och jag på väg till USA och Los Angeles.

Två förvirrade killar landade på LAX i början av December 1978.. för ingen av oss hade varit i USA tidigare.

 

LAX.png.99c4ebfb325bd2ca027de45bead3ee8f.png

  • Like 2
  • Tack! 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsättning kommer så fort det blir tillfälle.

Resan till Florida startar tidigt i morgon bitti.

Lite däckservice krävdes då innerhjulet bak hade inget luft tryck i däcket.

 

tire.jpg.6cebf23e960271d32e46b2ae8359e25a.jpg

 

buss.jpg.bac7ae1f1c2c12365d5aac13f76d281a.jpg

 

buss2.jpg.52ce4ed61a70e07e4b9b9cd786e52160.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack @Gasglad

Kommer ihåg att en dollar kostade 3.99 Skr när Vi växlade innan resan i December 1978.

Vill tillägga att jag också kommer ihåg när en dollar kostade nästan 12.00 Skr. 
Så runt 10.00 som nu är ju billigt..:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies