Jump to content

Båtlivet i USA

Lars Ström
 Share

Recommended Posts

@Razzmatazz

Well..I love the way Busch Light does the promotions..Farmers/John Deere, Nascar/Kevin Harvick etc..
Can never replace Stella or Coors Banquet as my favorite beer.
As you know..I drink Busch Light with really nice company..🤣

busch.jpg

farmer.jpg

• Thumbs up 3

Skrev detta på BL 2008..

Nu när Svera fyller 60 år och jag tänker tillbaka stannar tankarna vid Roslagsloppet 1976, då jag och Bertil Wik gick runt i depån i Öregrund och tittade på alla mäktiga Offshore 1 båtar, som låg där och 
väntade på bl.a bränsleleveransen. 

Getingloppet var ju på Söndagen, och en båt som jag direkt fastnade för var Tom Gentrys, Cigarette 35' 
"American Eagle" med texten "Spirit of America" på sidorna. 

Amerika fyllde 200 år 1976 och Tom Gentry hade fått uppbackning av myndigheterna här 
i USA för att delta i Offshore 1 serien. 

Han blev Världsmästare 1976, och jag följde hans enorma Offshore karriär under åren. 

Han vann också Getingloppet.

Tom Gentry var en mycket omtyckt och förmögen man, och lade enorma slantar på att bl.a slå rekordet över Atlanten, 
och han lyckades vid ett tillfälle.

Träffade honom ett par gånger, då han körde bl.a Skater båtar och jag har ju haft några sådana. 

Inför Offshore tävlingen i Key West 1994, tog jag och några kompisar min 25 fots styrpulpetare 
ner till tävlingen,
och letade efter ett bra ställe att ankra upp. 
I svängen efter The Pier House var det en liten hamn, och där verkade det bra och ankaret åkte i. 

Starten gick, men nu kom Kustbevakningen samt Marinen och skrek att jag hade 2 sekunder på 
mig att flytta
för Vi var inne på Militärt förbjudet område! 

Mycket elaka var dom och puffade ut båten, där låg nu säkerhetsbåtarna och sa att jag inte fick 
åka ur hamnen. 
Vi vart inklämda där och nu kom alla tävlingsbåtarna i full fart,
och Tom Gentry ledde med sin Skater Cat, men i kurvan 
hände något mitt framför oss, 
båten rullade runt och låg upp och ner, och det såg inte bra ut. 

Man försökte få ur Tom Gentry, men något hade hänt med CPn och efter kanske 5 minuter 
fick man loss honom, men då var det för sent. 

Kändes för jävligt att stå i båten så nära och se på, men jag har ju sett liknande saker många gånger förr 
och det var ju därför jag gav upp min F1 V8 racing. 

Tom överlevde men låg i coma, och jag skickade ett brev till sjukhuset där han låg, och jag bl.a 
skrev om mitt minne av honom från Öregrund. 

Fick ett tack svar några veckor senare från hans Fru. 

Tom hämtade sig tyvärr aldrig och dog efter några år i coma men hans Gentry Turbo motorer lever kvar och alla hans stora 
fastighetsanläggningar runt USA. 

Så här 15 år senare känns denna berättelse ändå, som ett fint minne jag har av en av mina största idoler

• Thanks 3
  • Oops 1

Har nu äntligen fått hjälp att installera en riktig kamera precis under taket på RV carport.

Nu kan jag ha full koll på grannen som hyr ut till tveksamt folk ibland.

Dom backade ner en av mina lampor jag monterade för ett tag sen..!!

Man kan även se nummerskylten om man zoomar in..!!

cam 5-15-2022.jpg

Camera 5-15-2022.png

AEF09D0F-19D7-4539-A275-480142AA0BE9.jpeg

• Thumbs up 4

Veckan som gick hade kanonfint väder. Sol och runt 35 grader varmt. Även i Lördags.

Märkligt nog var "båtlivet" litet.

Väldigt få båtar ute i Lördags..

Endast lite brummande från Performance Boat Centers "Fun Run" som hade många speedboatsdeltagare från alla möjliga stater som kommit på trailer.

Dock låg dom lokala fritidsbåtarna i hamn och inte en kotte på MarineMax marina. Inte ens Dr. Bob var här..😀

Kändes lite märkligt..vet inte om det var en ren tillfällighet, men vi får se om några veckor.

Interesting. If you look closely the red truck is there as well..😀

red.jpg

• Haha 1