Jump to content

Båtlivet i USA


Recommended Posts

Posted
Posted

Vad ska du med den där till? Garageprydnad?😄😄

  • Haha 2
Posted

Helt rätt Lars, är man en gubbe ska man ha en gubbhoj.😎

Nä, Street Gliden är snygg.

 

  • Thumbs up 1
Posted

Får väl skylla på Göteborgaren Erik..

Han åker mycket hoj och bjöd in mig till en stor trevlig grupp som åker flera gånger i veckan tillsammans 

IMG_5691.jpeg

IMG_5713.jpeg

IMG_5690.jpeg

  • Thumbs up 2
Posted

Lite funderingar.. 

I bil och båt racing så delar man inte upp klasser för herrar och damer utan man tävlar tillsammans.

Fakta hittills är ju att damerna inte lyckats så bra i dom större klasserna som F1 Bil, NASCAR och Indycar.

Danica Patrick vann ett Indycar race i Japan 2008..dock lite konstiga omständigheter om jag minns rätt.

Danica deltog många år i NASCARs stora Cup klass men vann aldrig.

Dock lyckades hon tjäna storkovan på sin racing..vilket få herrar utan segrar normalt klarar av.

Danicas net worth is estimated to be between $80 million and $100 million as of early 2026. 

 

Ingen dam har lyckats vinna i F1 bil.

 

Norskan Marit Stromoy vann ett F1 båt race för länge sedan.

Hon kämpar fortfarande i F1 båt klassen.

Däremot finns det en svenska som vann F2 båt serien 2025 Mathilda Wiberg.

I dom mindre båt racing klasserna har det funnits många framgångsrika damer. Även i bilracing.

Vet inte hur långt bort vi är från en damseger i NASCAR cup serien eller F1 bil..men många försöker nå toppen.

 

Damerna får ju helt klart mer media än herrarna under samma förutsättningar.

Lite kul att följa men det känns mer kymigt när en dam gör illa sig i en crash..

Har säkert glömt något men så minns jag nu.

 

Lindsay Brewer försöker komma upp i bilracing..

 

Lindsay Brewer represents a compelling new wave of motorsport personalities who combine genuine competitive ambition with a strong personal brand and an authentic connection to their audience. She has pursued racing with real dedication, working through the open-wheel ranks while simultaneously building a platform that introduces new and younger audiences to the world of motorsport. What is refreshing about Brewer is that her enthusiasm for racing comes across as completely genuine — she is not simply using the sport as a backdrop but is genuinely invested in developing her skills behind the wheel and competing at the highest level her opportunities allow. Her journey is still very much in progress, and that makes her story one of the more interesting ongoing narratives in motorsport for fans who enjoy following a competitor from the ground up.

 

639231846_1508687147931307_4186613501712818561_n.jpg.5a23e58fe61806eaed1d53c6d5c8bf2b.jpg

  • Thumbs up 3
Posted

Fick listan på March Rides från Nature Coast Riders som jag träffade för lunch i Leesburg när jag köpte Harleyn i Torsdags.

Åtta turer har den gruppen i Mars med start på Tisdag till BikeWeek i Daytona.

Blir inte av för mig då jag har för avsikt att hämta hojen hos Gator Harley då.

 

IMG_5736.jpeg

IMG_5737.jpeg

  • Thumbs up 2
Posted

Stort grattis till Sakkari Mattila och teamet 🙂

  • Thumbs up 1
Posted

Lars du missade Ida Zetterström Sverige/Åland som haft en strålande karriär med Topfuel bike och tog steget över till Topfuel dragster och slog världsrekord när hon körde upp för Topfuel licensen i England, hon körde skiten av grabbarna i Europa å nu provar hon vingarna i Amerika 

 

 

  • Thumbs up 3
Posted

Ser att John Force dotter Brittany har vunnit Top Fuel mästerskapet två gånger.

https://www.nhra.com/stats/season-champions-1974-2024

 

 

Jo jag känner till Ida (bilden)

Dock går det mycket trögt för henne i NHRA häröver.

Har varit till ett antal drag racing tävlingar och är inte säker på en hel del saker med några ”sekunders racing”..🤣

615087762_1513154814143317_823186274043729531_n.jpg

Posted

Nu är manicken hemma. Kände mig lite ringrostig i början men efter en timmes körning började jag hitta rätt..!!

IMG_5763.jpeg

IMG_2108.jpeg

  • Thumbs up 8
  • Love 1
Posted

Blev en ny högre bättre vind-avisare idag.

Verkar som man blivit lite gnälligare på äldre dar..🤣

Förr for man runt i snabba båtar utan något vindskydd..!!

IMG_5778.jpeg

IMG_5777.jpeg

  • Like 1
  • Thumbs up 2
  • Haha 1
Posted
On 2025-08-19 at 11:34, Lars Ström sade:
Börje Wessman.
 
Minnen från högstadiet i Birka skolan Nacka och några år framåt..
 
Ann Wessman som gick i samma klass som mig var inte bara jättesnygg..hennes pappa Börje tävlade med båt och vann klass segrar i bl.a Roslagsloppet.
Dessutom var Börje VD på Motorkraft som var Generalagent för Chrysler båtmotorer och and marin produkter.
Om jag minns rätt även Crysler SuperBee som V8 motorn kallades.
Ann var svårflörtad och hon sa alltid att jag bara var intresserad av henne pga Börje..
Fanns kanske lite sanning i det..!!
Jag jobbade med Chrysler utombordare på bl.a Heidi Blomberg Marin och Skanstulls Marin.
Kommer ihåg att Motorkraft låg på Warfvinge väg i Stockholm. Var där många gånger och hämtade delar.
Träffade Börje då och då. 
Motorkraft la en hel del slantar på Båtracing och Gert Lowisin jobbade också där.
När BMW i Tyskland tog beslutet att starta en Stern Drive business anställde dom Börje Wessman som VD och han flyttade till Tyskland.
 (Börje sökte också VD jobbet för OMC när dom startade 1977 men Bengt Nilsson fick jobbet)
Senare flyttade Börje tillbaka till Sverige och köpte fina bostadshuset av Göran Marcus som ägde Skurusundets Marina.
 
Tappade kontakten med Börje men när jag satt i Orminge Centrum häromdagen tycke jag att en herre som gick förbi kunde vara Börje..
Ropade Börje Wessman och han stannade upp..!!
Vi stod där och pratade i säkert en halvtimme om allt och alla. Det var mycket kul..
Om man får leva till man är 92 år som Börje vill jag vara lika frisk som honom..
 
 
 

roslagsloppet_1968_seg_lg.jpg

roslagsloppet_1969_seg_lg.jpg

Börje Wessman.jpg


En av dom sista som var med och byggde upp marinbranchen och båtracing är nu borta.😥

IMG_5783.png

  • Sad 1
Posted

Fantastisk..vissa har bättre kundservice än andra..!!

 

Gillade inte hur fina  vind-avisar skärmen var högst upp där man titta hela tiden så jag ringde till tiilverkaren i morse.

Skicka några bilder sa dom vilket jag gjorde och några minuter senare kom svaret..🤩

 

Önskar att VOLVO gjorde samma sak då jag inte är nöjd med vår fina 2022 XC 60 och Volvo USA blånekar till att fixa våra problem..!!..🤬

Screenshot (262).png

  • Thumbs up 1
Posted

Självklart vill man göra en kille som heter Storm nöjd. Det måste ju blåsa rejält när du kör.

  • Haha 1
Posted

@Torch Red

 

Tack..HaaHaa jag är så van att heta Storm i efternamn.

Händer nästan dagligen av någon märklig anledning..😆

 

The surnames

Strom (often originating from Scandinavian Ström or German Strom) and Storm are frequently confused, mixed up, or used interchangeably due to their similar phonetic structure and related meanings, which often revolve around "current," "stream," or "tempest"

 

  • Thumbs up 1
Posted

Saknar LOTO och Dr. Bob..

Här skall Vi på båttur med Rick i Florida.

11 år sen..!!

465967284_10231038325434478_3599827387068448334_n.jpg

  • Thumbs up 2
Posted

I remember the fun boat ride well.  We went to one of your favorite restaurants for a nice lunch...

  • Thumbs up 1
Posted

Första långturen idag.

Hämtar upp Eric först 

IMG_5809.jpeg

IMG_5811.jpeg

  • Thumbs up 1
Posted
On 2026-03-06 at 00:30, Lars Ström sade:

 

 

Önskar att VOLVO gjorde samma sak då jag inte är nöjd med vår fina 2022 XC 60 och Volvo USA blånekar till att fixa våra problem..!!..🤬

 

 

Som Volvo S90 ägare blir man ju nyfiken vad som felar på XC 60:n

Posted

@Gelis

 

OK..här är exakt varför jag är mycket störd på Volvo Cars över vår fina 2022 XC60 Inscription.
 
Det var svårt att hitta en ersättare till vår V60 när det vart totalförstörd i crashen i höstas.
Kontaktade en av dom största exlusiva Volvo handlarna i Miami och köpte denna bil som var såld ny av samma Volvo handlare till en kund som nu bytt in den.
Screenshot(190).png.f244fbb634602489f8f8fdf70c1edf58.png
 
En ägare, endast 3000 mil och jag la till 1500 dollar extra för att den skulle få Volvo Selekt-garanti.
Bilen är-var i nyskick och allt verkade bra.
Dessvärre måste man ju fortfarande på en 2022 Volvo använda laddsladden när man kopplar in iPhone-Apple Car Play som jag verkligen gillar och har haft på alla våra bilar tidigare.
Märkte omgående att ibland när man kopplade in laddsladden så fungerade det inte. Läste att det var ett vanligt problem på något forum och man måste reset datan..Hålla in knappen under displayen en längre stund och vänta tills allt är igång igen och då brukar allt fungera som det skall...!!
 
Ibland slutar andra saker att fungera som tickandet när man blinkar samt lite andra små saker.
Ringde till Jenkins Volvo i Ocala som är närmaste Volvo handlare. Fick info att Volvo kommer snart med en uppdatering man kan göra själv om man följer manualen.
Bör göras över natten då den uppdateringen tar ett par timmar.
Försökte göra detta ett antal gånger men när man kollade på morgonen så visar den bara Error..ingen uppdatering.
Ringde Jenkins Volvo igen och dom sa att prova när bilen har full mottagning. Var ju nästan det hemma utanför garaget. (Går inte att göra med husets Wi-Fi i garaget)
Åkte ner till ett mall där det var perfekt mottagning, satt igång processen för uppdatering och spenderade drygt 2 timmar i mallet..Kom ut och tänkte äntligen en uppdatering men icke..Error..!!
Bestämde tid hos Jenkins Volvo och åkte det för några månader sen.
Trevliga service killen varnade mig direkt och sa att om dom skulle göra uppdatering skulle det kosta runt 300 dollar då den fantastiska Volvo garantin gäller inte för det..
Jamen..man sa ju att garantin gäller allt..Nix..inte detta..!!
Vilket jäkla sh..t svarade jag men den vänliga service killen kom ut och satt sig i bilen med någon grunka och några timmar senare var bilen uppdaterad utan kostnad..
Dock varnade han mig direkt..att mina fel jag har inte är borta med uppdateringen.
Volvo har nämligen ingen lösning på problemen..utan kunder som klagar får lära sig att reset själva..
Han har varit på flera service kurser och Volvo säger bara att ta info och lägg i filen...!!
Vad är det för jäkla Hawaii..frågade jag..han hade inget bra svar..
Skriv till Volvo i Sverige eller Kina och klaga rekommenderade han..
Så nu får vi reset datan varannan dag eller så..
 
Del 2
Vid första tvätt efter köpet upptäcke jag att isoleringsmattan under motorhuven hände ner kraftigt i bak mot vindrutan. Bilder.
Fattade inte varför då öronen på mattan inte räckte in i hålen som håller mattan på plats.
Frågade en annan Volvo handlare varför men han hade noll koll.
 
Fick lära mig att Volvo har problem med att mattan under huven krymper av värmen i Florida och det är därför den ramlar ner..!!
Aha,,sätt bara dit en ny,,har ju Volvos egna bästa garanti sa jag till Jenkins Volvo.
Well..nu startar nästa BS..på min 2022 Inscripion  är mattan under huven standard men på nyare 2023/24 årsmodeller har Volvo helt enkelt slutat att montera isolering under motorhuven.
Man klassar  mattan under huven som Volvo accessories och det täcks inte av Volvos fina garanti.
350 dollar plus arbete vill Volvo ha för en ny isolering under motorhuven.. 
 
Dessa saker gör att jag nästan varje dag blir upprörd när man sätter sig i bilen och telefon inte fungerar..utan reset.
Man får ju böter här om Polisen ser en med telefon i hand.
 
Orkar inte bråka med Volvo i Sverige eller Kina utan det blir en annan bil vid lämpligt tillfälle.
 
IMG_4620.jpeg.c91e0597a784a8898e6b9a90cc0b00a3.jpegIMG_4621.jpeg.5a22fafa148a18b81b9f906a9218c97c.jpegIMG_4623.jpeg.31915e1dc6f38f076deb42c1a72beade.jpeg
 
 
 
  • Confused 1
Posted

Vilket skit. 1500$ (15000kr) för garanti och så finns det massa undantag, fa... så dåligt. Tråkigt att det strular då bilen ser väldigt fin ut.

Är det google system -22 är lite i gränslandet mellan sensus och google.
Nu har du säkert läst detta, men om inte, kan kanske ge vissa tips

 

  • Thumbs up 1
Posted

En liiten fråga, jag har en iphone, apple själva säger att man MÅSTE resetta telefonen minst en gång i veckan, om jag inte gör det då börjar min carplay å bråka, den laddar men vill inte koppla upp sig, på iphone trycker man volym upp snabbt, volym ner snabbt åsså håller man in stäng av knappen ända tills äpplet syns i displayen!

  • Thumbs up 1
Posted

Svar till båda inläggen..Ja..min 2022 Volvo har Google systemet och man skyller på varanda. Min V60 hade det tidigare systemet.

Har läst och provat allt i länken men strul finns.

Stänger även av min iPhone helt varje natt för att inte bli väckt av text-samtal från utlandet. Så den är reset mest varje dag.

 

Nu är det ju inte bara Apple Car Play som strular utan massa annat som tex att ljudet när man har blinkers på försvinner och ibland går det inte att blända av.

Volvo är medvetna om problemet då det är väldigt vanligt men finns ingen åtgård..

 

  • Oops 1
Posted

Fick ett ryck och skickade en kopia på min 2022 Volvo XC 60 erfarenhet till Volvo Kund service i Göteborg.

Fick en bekräftelse med ärende nummer tillbaka som säger att dom skall svara om några dagar.

Vi får se, men har inga större förväntningar.

 

Känns kymigt att en så pass fin bil inte fungerar som den skall.

Gillar ju bilen för övrigt.

Posted
On 2026-03-07 at 09:57, Lars Ström sade:

Första långturen idag.

Hämtar upp Eric först 

IMG_5809.jpeg

IMG_5811.jpeg

 

Eric kände några som skulle träffas klockan 11 på Winn Dixie parkeringen i Inverness. Kom sådär 15 riders varav han kände två.

Härlig grupp av människor med blandad bakgrund..4 eller fem damer på Harley Triks.. Ledaren höll ett  snabb genomgång och 11 exakt gav vi oss iväg till Gator Joes..

https://www.gatorjoesocala.com/

 

Röda krysset där Vi bor och blåa där Vi startade.

Screenshot (263).png

  • Thumbs up 1
Posted

Tog en dryg timme till Gator Joes och kändes kul.

Lite blandade bilder i oordning..😃

IMG_5824.jpeg

IMG_5825.jpeg

IMG_5823.jpeg

IMG_5822.jpeg

IMG_5819.jpeg

IMG_5818.jpeg

IMG_5817.jpeg

IMG_5814.jpeg

IMG_5812.jpeg

IMG_5813.jpeg

  • Thumbs up 3
Posted

Ena killen i gråa skägget (bilden)var en riktig sköning..han berättade när dom bodde i Florida Keys vid vattnet för några år sen.

Dom bestämde att stanna kvar i huset under en hurricane..!!

Vattnet steg cirka tre meter och det var en meter vatten i vardagsrummet på nedre våningen och stora vågor inomhus..

Senare på natten kom grannens båt in genom glasdörrarna till ytterplatsen och la till i köket..😁

Efter orkanen fixade dom till huset och sålde. Bor numera i våra trakter..30 meter över havsnivån..!!

 

IMG_5822.jpeg.e501ff09e7ee3387052b257257f50f36.jpeg

  • Oops 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By continuing to browse our site you agree to our use of cookies