Jump to content

Båtlivet i USA

Recommended Posts

Posted
Posted

Perfekt, äntligen har ja ett sjökort!

• Haha 1
Posted
1 timme sedan, Lars Ström sade:

9h3kx2lbgtya1.jpg

När jag och kompisen hade en båt i början av sextitalet så hade vi ett gammalt sjökort från början av 1900-talet med oss. Sen lärde vi känna andra killar som var uppväxta i skärgården. De visade oss var och hur vi kunde åka säkert. Vissa passager genom sund såg omöjliga ut men vi hängde på och följde precis hur de svängde. Sen kunde vi snart  åka överallt ända ut till Möja, Sandhamn, runt Ljusterö och andra platser.

• Thumbs up 1
Posted
18 timmar sedan, Lars Ström sade:

Mera från resan  till Ingmarsö idag.

IMG_3162.jpeg

IMG_3148.jpeg

IMG_3149.jpeg

IMG_3147.jpeg

IMG_3154.jpeg

IMG_3167.jpeg

IMG_3168.jpeg

IMG_3170.jpeg

IMG_3173.jpeg

IMG_3176.jpeg

IMG_3179.jpeg

IMG_3177.jpeg

IMG_3181.jpeg

Hej Lasse.

Kul att få se sin egen båt på bild synd att man sitter med ryggen emot.

Storebro 475 Commander ligger nu o paradisviken/djupfladen Finnhamn.

• Thanks 1
Posted

@Senijoh

Se, liten värld. Din båt såg så fin ut när jag tog bilden.

Vet att Linda, sonens fru gillar Paradisviken

• Haha 1
Posted

Jag följer en kille på youtube från New Hampshire, kallt fan på vintern med rätt mycket snö och varmt och fuktigt på sommaren. Skulle passa mig perfekt.😊

• Thumbs up 1
Posted

Tittar på gamla TV avsnitt om "Havets Hjältar"..gillar programmet mycket och häromdagen la dom till på bror Lennarts ställe på Uvö

• Thumbs up 1
Posted

Följde med sonen till Bullandö Marina och fixade lite med hans Aquador 32C båt.

Låg en likadan vid bryggan marinan jobbade med. Ett par år äldre än Roland’s och man bytte backslag.

IMG_5413.jpeg

• Thumbs up 1
Posted

På gott och ont..En Bass Pro Shop som har allt kommer att ta en hel del business från dom lokala LOTO båthandlarna.

Bass Pro Shops, North America’s premier outdoor and conservation company, announces a new location in Osage Beach, Mo.

526205403_1247392884103055_2363497058781615865_n.jpg

• Thumbs up 1
Posted

Nästa stopp Sandhamn..!!

IMG_3214.jpeg

IMG_3211.jpeg

IMG_3213.jpeg

IMG_3207.jpeg

• Thumbs up 1
Posted

Otroligt med folk i Sandhamn.

Lunch i Pentabaren.

IMG_3217.jpeg

IMG_3218.jpeg

IMG_5443.jpeg

IMG_5444.jpeg

IMG_5445.jpeg

IMG_5446.jpeg

IMG_5447.jpeg

IMG_5449.jpeg

IMG_5450.jpeg

IMG_5451.jpeg

IMG_5454.jpeg

IMG_5457.jpeg

IMG_5460.jpeg

IMG_5475.jpeg

IMG_5476.jpeg

• Like 1
  • Thumbs up 5
Posted

"FREFALL" är brorsan gamla båt, en Princess v53.

• Thanks 1
Posted

Träffade en herre från Österike av en tillfällighet häromdagen. Vi började prata och han kände till den lilla hålan Aschach. Där tävlade jag för ganska exakt 48 år sen nu till helgen.

Tänk så många vackra ställen man fick besöka under mina 20 år i båtracing världen.

❤️👍🍾

Aschach_-_Donaubrücke.JPG

Seger Aschach 77b.jpg

Seger Aschach 77c.jpg

• Thumbs up 4
Posted
23 timmar sedan, Lars Ström sade:

Tänk så många vackra ställen man fick besöka under mina 20 år i båtracing världen.

❤️👍🍾

Håller med Lars

Jag körde ju aldrig tävlingsbåt själv men jag var med som mekaniker och chaufför i nästan 15 år åt några förare som körde rundbana från T400 till F2 och F1, och som du säger så har man varit på en del både udda och vackra ställen som man förmodligen inte besökt annars.

Mest Sverige och Norge men även Finland, Danmark, Estland, Tyskland, Spanien och Italien.

Rundbaneracingen är så svag i Sverige numera så det kan inte vara många klasser som man får till SM-status på tävlingarna.

• Thumbs up 1
Posted

Besök hos Tejby’s i Oxelösund idag.

”Gamla Kajsa” har fått ett nytt liv med en ny utombordare på en Tejby bracket.

Första provturen i fint väder.👍🍾❤️

IMG_5531.jpeg

IMG_5532.jpeg

IMG_5533.jpeg

IMG_5537.jpeg

IMG_5539.jpeg

IMG_5540.jpeg

IMG_5541.jpeg

• Thumbs up 3
Posted

Mera från Tejby's i Oxelösund idag..

En kund ringer och hans Mercury 400R varnar och gick in i "Safe mode".

Vi hänger med Tobias ut till kundens brygga..Jättefint sjöläge och Tobias ser direkt att nosen på växelhuset ligger under vattenytan max uppfälld

och vattenintaget helt igenvuxet av sjögräs...!!

Han rensar ur vattenintaget, fäller ner motorn och kopplar upp datan.

Med lite tur har motorn ej tagit skada vid varmkörningen och när motorn startas upp är vattentrycket normalt.

Kunden får köra vidare och hade nog riktig tur denna gång..

IMG_5544.jpeg

IMG_5545.jpeg

IMG_5546.jpeg

• Thumbs up 2
Posted

Tillbaka på Matrosgatan 3 där Tejbys ligger.

En kund ringer och frågar om hans 2 hästars Mariner är klar..??..den hade också kylproblem..!!

Well Tobias tar ner växelhuset, kollar impellern och blåser ren kylkanalerna.

Provkörning och nu kyler grunkan igen.

(Från 400 hästar till 2)..😃

IMG_5549.jpeg

IMG_5550.jpeg

• Like 1
  • Thumbs up 2
  • Haha 1
Posted

Nästa jobb blir att byta växelwire och bälgar på en 3 liters Mercruiser.

När vi åkte var Tobias nästan klar med det jobbet..👍😃❤️

Tobias är jätteduktig och har jobbat i branschen hela sitt liv.

Dessutom en av få service ställen som inte har stängt för semester några veckor på sommaren 👍

• Thumbs up 4
Posted

Låg en äldre Fjord i behov av vård i hamnen Oxelösund.

IMG_5535.jpeg.c39892ef6f381f73fa0e3aa956e96ffd.jpeg

IMG_5534.jpeg

IMG_5536.jpeg

• Oops 1
  • Sad 1
Posted

”Fel” kapten idag..😃👍🇸🇪

IMG_5579.jpeg

IMG_5583.jpeg

• Thumbs up 1
  • Sad 1
Posted

Blev en ”full rulle” för min del med två grillade samt räksallad och bostongurka

Starka senapen..👍

IMG_5586.jpeg

IMG_5587.jpeg

• Thumbs up 3
Posted
51 minuter sedan, Lars Ström sade:

”Fel” kapten idag..😃👍🇸🇪

IMG_5579.jpeg

IMG_5583.jpeg

Haha

Är faktiskt ledig denna vecka och jag är inte där inne så ofta och kör men det ser ut som att det är min kollega Anton som kör.

Synd att jag inte var där för det var kort men mkt trevligt sist och hade gärna pratat en stund till innan ni drar igen.

Jag har denna sommar kört godsfärja med div matvaror och övrigt gods till öarna i den södra delen av skärgården (södra Ornö, Utö, Nåttarö, Rånö).

Vi ligger i Nynäshamn jämte Gotlandfärjan.

IMG_9518.jpeg

IMG_9519.jpeg

• Thumbs up 2
Posted

@Svinninge

Tack och den där containern ser ju lite lurig ut.

Vill tillägga att Lisen och Lotten är ju en fantastisk tillgång för Hammarby Sjöstad. Gör livet så mycket enklare att ta sig runt.

Ha det bra och rätt vad det är syns Vi igen.

• Thumbs up 1
Posted

Ja det är ju en kylcontainer som vi fraktar matvaror (kylvaror) i till affärer och restauranger i skärgården med.

För att inte förlora allt för mycket lastyta på däck så skjuter vi ut dom över kanten en bit och surrar fast dom, ser snarlikt ut på våra tre godsfärjor som utgår från Stavsnäs.

• Like 1
  • Thumbs up 1
Posted

Min fina Ram 1500 diesel kommer att leva vidare i Helsingborg.

Ett jättetrevligt par kommer och köper den i helgen.

IMG_5596.jpeg

IMG_5595.jpeg

• Like 1
  • Thumbs up 6
Posted

Jack Aylsworth

Group expert

EVINRUDE ‘FISHING SAUCER’ DREAM BOAT

In the 50’s and 60’s, Evinrude produced a string of seven “concept boats” (aka Dream Boats) destined for display at National Boat Shows across the USA – all designed by Evinrude’s stylist Brooks Stevens. (photo lower right) This futuristic Dream Boat made its first showing at the 1957 New York Boat Show. (Boat Show display concept upper right.)

Known as the Flying Saucer Boat, it didn't fly however, but it did sail, albeit briefly on the Milwaukee River (in photos). Built at a cost of $14,000 (Adjusted for inflation that’s $160,160 today), the flying saucer-like craft was powered by two 18hp Evinrude Fastwin outboards located in the plastic domed modules on either side of the saucer. Capacity was up to eight passengers with seating around a circular center module. The center antenna mast sported a folding umbrella-like sunshade.

The saucer, without doubt, was one of Brooks Stevens most radical designs ever. Like many of the Evinrude concept boats, including the well-known Heli-Bout helicopter-like boat, it was intended to encourage boat builders to think outside box. Possibly not this far out, however!

WHERE IS IT NOW? - I can’t find any record of the concept’s current existence. If you have a lead, let us know.

515973453_10233978400334742_3738595111662127948_n.jpg

• Love 1
Posted
Group expert

Demystifying the Stern Drive Invention Myths

Delving into stern drive history, you discover three primary myths:
1. Charlie Strang was the inventor of the stern drive. Not true. Charlie did, however, develop the design platform in 1948 for what is known as the “Modern” Stern Drive. His design was the basis for the Volvo Penta Aquamatic.
2. The Volvo Penta Aquamatic was the first stern drive. Also not true. There were several stern drives produced prior to WWII and the Aquamatic’s intro in 1959 - including the Johnson Stern Drive.
3. Johnson produced the first “Tilting” Stern Drive in 1930. Not completely accurate. A better title would be: first titling stern drive with prop thrust steering.
The Johnson Stern Drive Story - In 1930, the Johnson Motor Company designed & produced a ‘tilting’ stern drive that included reverse and prop thrust steering. (The outdrive could pivot port & starboard.) We know, of course, that other drives preceded the Johnson stern drive, or were developed in the same time period, like Gifford-Wood, Eaton, Linthwaite, Riley, Onan, Capitol Gear, Van Blerck and Columbian Bronze to name a few. But, none at the time had Johnson’s unique combination of features. And, none were as well executed, or as elegant in design as the Johnson system.
Continuous Improvement – The initial working prototypes were tested by the Penn Yan & Ludington boat companies in 1930. Progressively improved units followed in 1932 and 1933. Each differed from the previous year - including changes in the structure and mechanical specifications. (The later unit is shown in the color photo.) Two different US patents were issued reflecting those changes.
Tilting & Prop Thrust Steering – Aptly named the "tilting" stern drive, it could swing up and cut the ignition if it struck an underwater obstruction. A latch and shear pin kept it from kicking up. If you hit something going forward it would shear the pin. Beaching was now possible with an inboard type craft and prop thrust provided quicker, controlled turning. Counter rotation was available for twin installations. Importantly, the outdrive could also be tilted up manually and latched in place for repair, or out-of-the-water mooring. For security, the outdrive unit could be completely removed by loosening two wing screws.
Financial Constraints – We’re told that Johnson Motors contracted with Penn Yan boats to build a large quantity of 19-foot boats with their newly designed stern drive connected to a Gray Marine engine. Unfortunately, that had to be canceled. With the onslaught of the Great Depression, funds for marketing and production tooling were severely limited and Johnson focused what little cash was available on keeping their outboard business afloat. The stern drive program was dropped and the Johnson Motor Company eventually went into receivership.
Demise of the Early Stern Drives – As noted above, in the 1930’s, several companies were marketing stern drives. While all these companies were heavily promoting their new drive systems, the public was not actively responding. There were simply too many issues the buyer had to deal with personally supervising the marriage of the boat, engine and drive - all supplied by different companies who in turn refused to take responsibility for the outcome of the combination. By the time America entered WWII in 1941, the concept had been abandoned by all manufactures.

527309548_10233914400774793_3408899584086737418_n.jpg

• Confused 1
Posted

Blev en tur med spårvagn till bl.à Biskopsudden idag.

Såg att Nimbus 365:an från 2019 jag tittade på förra sommaren fortfarande låg kvar osåld.

Känns lite märkligt att man inte förstår att om något inte säljer på över 1 år är priset självklart för högt.

Alla Nimbus 365 båtar nya som begagnade jag var intresserad av förra året, ligger kvar osålda.

Handlarna och även ägaren av 2023 Nimbus 365:an nonchalerade mitt bud..

Känns ju rätt skönt att inget är sålt..🤣

IMG_5629.jpeg

IMG_5631.jpeg

IMG_5637.jpeg

IMG_5639.jpeg

IMG_5641.jpeg

• Thumbs up 1
Posted

Den här skulle inte jag vilja tanka på sjömack i Stockholm 😃🤔

IMG_5646.jpeg

• Haha 1