Jump to content

Båtlivet i USA


Recommended Posts

Posted

Otroligt med folk i Sandhamn.

Lunch i Pentabaren.

IMG_3217.jpeg

IMG_3218.jpeg

IMG_5443.jpeg

IMG_5444.jpeg

IMG_5445.jpeg

IMG_5446.jpeg

IMG_5447.jpeg

IMG_5449.jpeg

IMG_5450.jpeg

IMG_5451.jpeg

IMG_5454.jpeg

IMG_5457.jpeg

IMG_5460.jpeg

IMG_5475.jpeg

IMG_5476.jpeg

  • Like 1
  • Thumbs up 5
Posted

"FREFALL" är brorsan gamla båt, en Princess v53.

  • Thanks 1
Posted

Träffade en herre från Österike av en tillfällighet häromdagen. Vi började prata och han kände till den lilla hålan Aschach. Där tävlade jag för ganska exakt 48 år sen nu till helgen.

Tänk så många vackra ställen man fick besöka under mina 20 år i båtracing världen.

❤️👍🍾

 

 

Aschach_-_Donaubrücke.JPG

Seger Aschach 77b.jpg

Seger Aschach 77c.jpg

  • Thumbs up 4
Posted

Håller med,

 

Jag körde ju aldrig tävlingsbåt själv men jag var med som mekaniker och chaufför i nästan 15 år åt några förare som körde rundbana från T400 till F2 och F1, och som du säger så har man varit på en del både udda och vackra ställen som man förmodligen inte besökt annars.

 

Mest Sverige och Norge men även Finland, Danmark, Estland, Tyskland, Spanien och Italien.

 

Rundbaneracingen är så svag i Sverige numera så det kan inte vara många klasser som man får till SM-status på tävlingarna.

  • Thumbs up 1
Posted

Besök hos Tejby’s  idag.

”Gamla Kajsa” har fått ett nytt liv med en ny utombordare på en Tejby bracket.

Första provturen i fint väder.👍🍾❤️

 

IMG_5531.jpeg

IMG_5532.jpeg

IMG_5533.jpeg

IMG_5537.jpeg

IMG_5539.jpeg

IMG_5540.jpeg

IMG_5541.jpeg

  • Thumbs up 3
Posted

Mera från Tejby's.

En kund ringer och hans Mercury 400R varnar och gick in i "Safe mode".

Vi hänger med Tobias ut till kundens brygga..Jättefint sjöläge och Tobias ser direkt att nosen på växelhuset ligger under vattenytan max uppfälld

och vattenintaget helt igenvuxet av sjögräs...!!

Han rensar ur vattenintaget, fäller ner motorn och kopplar upp datan.

Med lite tur har motorn ej tagit skada vid varmkörningen och när motorn startas upp är vattentrycket normalt.

Kunden får köra vidare och hade nog riktig tur denna gång..

 

IMG_5544.jpeg

IMG_5545.jpeg

IMG_5546.jpeg

  • Thumbs up 2
Posted

Tillbaka hos Tejbys,

En kund ringer och frågar om hans 2 hästars Mariner är klar..??..den hade också kylproblem..!!

Well Tobias tar ner växelhuset, kollar impellern och blåser ren kylkanalerna.

Provkörning och nu kyler grunkan igen.

(Från 400 hästar till 2)..😃

 

IMG_5549.jpeg

IMG_5550.jpeg

  • Like 1
  • Thumbs up 2
  • Haha 1
Posted

Nästa jobb blir att byta växelwire och bälgar på en 3 liters Mercruiser.

När vi åkte var Tobias nästan klar med det jobbet..👍😃❤️

Tobias är jätteduktig och har jobbat i branschen hela sitt liv.

Dessutom en av få service ställen som inte har stängt för semester några veckor på sommaren 👍

  • Thumbs up 4
Posted

Låg en äldre Fjord i behov av vård i hamnen Oxelösund.

 

IMG_5535.jpeg.c39892ef6f381f73fa0e3aa956e96ffd.jpeg

IMG_5534.jpeg

IMG_5536.jpeg

  • Oops 1
  • Sad 1
Posted

”Fel” kapten idag..

IMG_5579.jpeg

 

  • Thumbs up 1
  • Sad 1
Posted
On 2025-08-07 at 10:48, Lars Ström sade:

”Fel” kapten idag..

IMG_5579.jpeg

 

 

 

Haha

 

Är faktiskt ledig denna vecka och jag är inte där inne så ofta och kör men det ser ut som att det är min kollega Anton som kör.

 

Synd att jag inte var där för det var kort men mkt trevligt sist och hade gärna pratat en stund till innan ni drar igen.

 

Jag har denna sommar kört godsfärja med div matvaror och övrigt gods till öarna i den södra delen av skärgården (södra Ornö, Utö, Nåttarö, Rånö).

 

Vi ligger i Nynäshamn jämte Gotlandfärjan.

IMG_9518.jpeg

IMG_9519.jpeg

  • Thumbs up 2
Posted

 

 

Tack och den där containern ser ju lite lurig ut.

 

  • Thumbs up 1
Posted

Ja det är ju en kylcontainer som vi fraktar matvaror (kylvaror) i till affärer och restauranger i skärgården med.

 

För att inte förlora allt för mycket lastyta på däck så skjuter vi ut dom över kanten en bit och surrar fast dom, ser snarlikt ut på våra tre godsfärjor som utgår från Stavsnäs.

  • Like 1
  • Thumbs up 1
Posted

 

515973453_10233978400334742_3738595111662127948_n.jpg

  • Love 1
Posted

 

 

527309548_10233914400774793_3408899584086737418_n.jpg

  • Confused 1
Posted

Den här skulle inte jag vilja tanka på sjömack i Stockholm 😃🤔

IMG_5646.jpeg

  • Haha 1
Posted

V-52:an kändes mer rätt prissatt.

 

 

IMG_5649.jpeg

Posted

Det där monstret låg uppe hos oss vid Vätösundet. Blev lite förvånad när den lades ut till försäljning redan. Ett jäkla orr i maskinerna när den flög fram.

  • Like 1
Posted

 

Är en 2011, nästa säsong 15 år gammal, kostade ny knappt 7 miljoner, tycker nog att den kan vara lite billigare än då.... Ganska mycket timmar, blått skrov, finns en del minus på den, men det är en mycket trevlig båt.

  • Thumbs up 1
Posted

 

En trogen båtracing kompis lämnade oss häromdagen och det fanns få som Vaxholms Hasse Argell.

Vila i frid min vän.❤️

 

 

 

 

  • Thumbs up 4
Posted

Ja det är verkligen full fart på er! Roligt att få hänga med på alla äventyr 👍. När jag först loggade in på båtforum hade ni en stor ranch 🙂

  • Thumbs up 1
Posted

Blev en hel del sura miner från Velden när jag fick till ett avtal med ASPEN vintern 1982-83..(med hjälp av OMC)

Vilken lackering var snyggast..Veldens eller min..??

 

Cees van der Velden in his #1 "Aspen Racing Jackets" sponsored Velden/Johnson V8.
Drammen GP 1982.
------------------------------------------------------
Me in my #8 "Aspen Advertising Jackets" sponsored Burgess/Evinrude V8.
Pittsburgh (Three Rivers Regatta) 1983

Aspen Velden.jpg

Pittsburgh 1983 new.jpg

  • Like 1
Posted

Din är snyggast, dock lite för återhållsam för min smak, kunde stuckit ut mer men grå är ju en färg det också.😂

  • Haha 1
Posted

 

 

Håller med Dig..men det var Aspen folket i Rouen, Frankrike som skickade två designers från Rouen med färgburkar och penslar. Allt på # 8 båten var handmålat..!!

(Båten var helt vitmålad från Burgess fabriken)

aspen f1 83 mod by lars.png

  • Thumbs up 1
Posted

1958 Herters with OMC-Gale and 1957 Chevy Nomad

 

533591509_3134395160070677_6507328783667225084_n.jpg

  • Thumbs up 3
  • Love 1
Posted

 

Fast jag måste erkänna, Nomaden finns mycket mer än båten i mina villha tankar...

  • Thumbs up 1
  • Haha 1
Posted
Börje Wessman.
 
Minnen från högstadiet i Birka skolan Nacka och några år framåt..
 
Ann Wessman som gick i samma klass som mig var inte bara jättesnygg..hennes pappa Börje tävlade med båt och vann klass segrar i bl.a Roslagsloppet.
Dessutom var Börje VD på Motorkraft som var Generalagent för Chrysler båtmotorer och and marin produkter.
Om jag minns rätt även Crysler SuperBee som V8 motorn kallades.
Ann var svårflörtad och hon sa alltid att jag bara var intresserad av henne pga Börje..
Fanns kanske lite sanning i det..!!
Jag jobbade med Chrysler utombordare på bl.a Heidi Blomberg Marin och Skanstulls Marin.
Kommer ihåg att Motorkraft låg på Warfvinge väg i Stockholm. Var där många gånger och hämtade delar.
Träffade Börje då och då. 
Motorkraft la en hel del slantar på Båtracing och Gert Lowisin jobbade också där.
När BMW i Tyskland tog beslutet att starta en Stern Drive business anställde dom Börje Wessman som VD och han flyttade till Tyskland.
 (Börje sökte också VD jobbet för OMC när dom startade 1977 men Bengt Nilsson fick jobbet)
Senare flyttade Börje tillbaka till Sverige och köpte fina bostadshuset av Göran Marcus som ägde Skurusundets Marina.
 
Tappade kontakten med Börje men när jag satt i Orminge Centrum häromdagen tycke jag att en herre som gick förbi kunde vara Börje..
Ropade Börje Wessman och han stannade upp..!!
Vi stod där och pratade i säkert en halvtimme om allt och alla. Det var mycket kul..
Om man får leva till man är 92 år som Börje vill jag vara lika frisk som honom..
 
 
 

roslagsloppet_1968_seg_lg.jpg

roslagsloppet_1969_seg_lg.jpg

Börje Wessman.jpg

  • Like 1
  • Thumbs up 7
Posted

Några ekipage Motorkraft/Börje Wessman stod för.

IMG_5760.jpeg

IMG_5761.jpeg

  • Thumbs up 2
Posted

Det va som faan, hade aldrig trott att Börje fortfarande lever, otroligt!

farsan jobbade ju med honom på Motorkraft i många år.

mycket tokigt som hände där!

  • Thumbs up 1
Posted

Kommer inte ihåg när Motorkraft slutade att marknadsföra Chrysler utombordare i Sverige men troligtvis runt 1976-77 då stora utombordarkriget startade i Sverige.

1976 var mitt andra år som egen i branchen och det var största året någonsin..Runt 50 000 utombordare såldes i lilla Sverige..sen dess blev det mindre och mindre för varje år.

Tror att dom senaste åren blivit ett uppsving på speciellt stora utombordare men antalet är ju få.

 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By continuing to browse our site you agree to our use of cookies